ژوژمان طراحی لباس چیست

ژوژمان طراحی لباس چیست؟ افرادی که به هنر طراحی علاقه مند می باشند قطعا نام ژوژمان را شنیده اند. از لحاظ لغوی باید بدانید که ژوژمان با املای JUGEMENT دارای ریشه فرانسوی می باشد. این مورد را در انگلیسی به صورت JUDGMENT می نویسند. در لغت نیز ژوژمان به معنای قضاوت کردن است. در عمل دانشجویان و هنرجویان طراحی لباس برای اینکه بتوانند طرح های خود را در معرض دید اساتید قرار دهند، آنها را ژوژه می کنند. در واقع ژوژه را یک نوع امتحان می توان در نظر گرفت که پس از بررسی توسط افراد معتبر، نمره ای ارائه می شود.

ژوژمان طراحی لباس چیست و چه کاربردی دارد

ژوژمان طراحی لباس چیست و چه کاربردی دارد

ژوژمان طراحی لباس چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از هنرجویان با شنیدن واژه ژوژمان طراحی لباس بسیار تعجب می نمایند و می ترسند. از این واژه اغلب در محیط های علمی مانند دانشگاه ها استفاده می شود. در واقع طرح شما تحت یک ژوژه مورد بررسی اساتید قرار می گیرد. از آنجا که امروزه رشته طراحی لباس یکی از رشته های پرطرفدار در بین هنرآموزان است لذا ممکن است این عبارت را زیاد بشنوید. برای اینکه شما مهارت لازم را در خصوص طراحی لباس به دست آورید یا حتی مدرک معتبری دریافت کنید، در انتهای دوره آموزشی نیاز است تا آزمونی برگزار شده و میزان مهارت و دانش شما سنجیده شود. اساتید اغلب بر اساس ژوژمان ها، نمره مناسب به هنرجویان اعطا می نمایند.

در ژوژمان های طراحی چه مواردی ارائه می شوند؟

حال که به این سوال پاسخ دادید، ژوژمان طراحی چیست، باید تمام تلاش خود را برای ارائه یک ژوژه خوب به خرج دهید. زیرا در این صورت می توانید مهارت و تکنیک های خود را ثابت نموده و به درآمد بالایی دست یابید.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که هدف هر ژوژمان طراحی لباس این است که هنرجو بتواند در انتهای دوره آلبومی از کارهای خود به همراه نمونه های طراحی شده ارائه دهد.  برای اینکه شما بتوانید یک ژوژمان خوب ارائه دهید، لازم است تا از یک خط فکری خوب و منطقی پیروی نمایید. همچنین بسیار مهم است تا به مقوله رنگ ها توجه ویژه ای نمایید. در جلسات بررسی ژوژمان طراحی لباس، ابتدا طرح ها کشیده شده بررسی می شوند و سپس هر کدام از نمونه کارها چک می گردند. در نهایت نیز نقاط ضعف و قوت هر ژوژمان بیان می گردد. برای تهیه یک ژوژمان طراحی لازم است تا مراحل زیر طی شوند:

ژوژمان طراحی لباس چیست

ژوژمان طراحی لباس چیست

  • لازم است تا رنگ ها را به خوبی شناخته و از رنگ های مناسب برای طراحی استفاده نمایید. در این شرایط رنگ ها را می توانید به درستی کنار هم قرار دهید. هر چه هنرجو تسلط بیشتری بر روی چرخه رنگ داشته باشد، ژوژمان او نیز بیشتر جلب توجه می نماید.
  • در مرحله بعد از ژوژمان طراحی لباس، بسیار مهم است که از رنگ های موجود الهام گرفته شود تا اشکال هندسی مناسب کنار هم قرار گیرند که طرح خوبی ارائه شود. در این صورت تاثیر گذاری طرح بیشتر می شود.
  • هر ژوژمان باید یک موضوع داشته باشد و طرح ها حول آن طراحی گردند. در بسیاری از موارد طراحان فصل ها را در نظر می گیرند و انتخاب رنگ آنها بر اساس فصل و پوشش های رایج مربوط به آن است.
  • در مرحله بعد از ژوژمان طراحی لباس، طراح باید از عقاید و آداب و رسوم مردمان منطقه استفاده نماید تا یک طراحی خوب ارائه دهد. به طور مثال استفاده از طرح های اسلیمی در لباس های ایرانیان، علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب می نماید.
  • پس از آنکه کار طراحی به اتمام رسید، لازم است تا از طرح اولیه، نمونه های مد نظر نیز ایجاد شوند.

در هر ژوژمان طراحی لباس توصیه می شود تا به دو مقوله رنگ و فیگو توجه ویژه ای شود. زیرا این دو مورد می توانند مهارت و تکنیک شما را به خوبی نشان دهند.

 

ژوژمان طراحی لباس چیست و کجا استفاده می شود

ژوژمان طراحی لباس چیست و کجا استفاده می شود

نکات تکمیلی ژوژمان های طراحی لباس:

اساتید مختلف می توانند بر اساس سلیقه خود یا نوع پروژه، ژوژمان طراحی لباس را تحویل بگیرند. در برخی موارد این مورد به صورت فیزیکی بوده و در برخی موارد دیگر از ابزارهای خاص و نرم افزارها برای  ارائه پروژه استفاده می شود. البته نمونه های تلفیقی نیز وجود دارند. آنچه باعث می شود تا افراد یک ژوژمان طراحی لباس خوبی ارائه دهند، این مورد است که طرح های اولیه با نمونه های تحویل داده شده، مطابقت کامل داشته باشند. این کار می تواند چرایی طرح را به خوبی توضیح دهد.

از سوی دیگر کسی که ژوژمان طراحی لباس را قضاوت می نماید، نیاز به ذهن باز و خلاقی دارد که بتواند ایده های سنتی و مدرنیته را به خوبی با یکدیگر پیوند دهد.

 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/finding-new-home/202005/how-we-judge-others-their-clothes

https://www.crowdspring.com/blog/fashion-branding-identity-design/

به مطلب امتیاز بده

آموزش دوره طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×