بسیار خوب، در این مقاله قصد داریم در مورد یک بخش مهم، جذاب و پردرآمد در بازار طراحی لباس صحبت کنیم. ما، هم در مقالات این سایت و هم در کلاسهای آموزش طراحی لباس از دورههای آموزشگاه طراحی مد پیشکسوتان به مسائلی همچون بخشهای درآمدزای بازار، نحوه ورود به بخشهای مختلف بازار طراحی لباس و همچنین تبلیغات در بازار طراحی مد و لباس میپردازیم. اگر به بخش طراحی مانتو و فروش آن در بازار طراحی لباس زنانه فکر کردهاید لازم است بدانید کار درستی انجام دادهاید.
هر فصل از سال مانتوهای خاص خود را میطلبد، پس این یک بازار عالی برای یک طراح لباس علاقمند به طراحی مانتو است، البته در بحث طراحی لباس مشاغل در قسمت بانوان در ایران ما باید مانتو را سرلوحه قرار بدهیم بنابراین میتوانیم بگوییم طراحی مانتو بخش گستردهای از بازار طراحی لباس را شامل میشود.
در واقع مانتو نه تنها از اصلیترین لباسها برای خانمها محسوب میشود بلکه پوشش جامعه ما نیز هست زیرا رنگ و طرح و حس پوشش نیمی از جامعه را تشکیل میدهد. امروزه برای نشان دادن مد لباس ایرانی به جامعه جهانی از طرحهای مانتو برای شناساندن پوشش زن ایرانی استفاده میشود.
فهرست مطلب
فاکتورهای مهم طراحی مانتو
مولفههای اصلی برای طراحی یک مانتو طرح و جزئیات آن و تعریف آن (سنتی، مدرن، تلفیقی، الهام گرفته از لباس اقوام مختلف و …) پارچه، برشها و رنگ است.
امروزه نمایشگاههای متعدد مانتو در تمام فصول سال در شهرهای مختلف برگزار میشود. هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون کشور در سطح وسیعی از طراحان لباس برای مانتوهای خود در مراسمها و جشنوارهها استفاده میکنند. در بخش طراحی مانتو کلاس طراحی لباس مباحث اندازهگیری، شناخت انواع اندام، ترسیم الگو برای انواع مانتو، ایدهپردازی و خلاقیت، پارچهسناسی و جنسیتشناسی، محاسبه مقدار و متراژ پارچه بر اساس مدل طراحی شده، انواع برشها، تزئینات و … از قسمتهای اصلی کلاس طراحی مانتو میباشد. همانطور که اشاره شد به دلیل اینکه مانتو از مهمترین بخشهای سبک پوشش یک خانم محسوب میشود یکی از قسمتهای پردرآمد بازار طراحی لباس است.
حال انواع مانتو را بررسی میکنیم:
1- مانتوهای ساده
برای استفاده روزمره یک خانم که معمولا طراحیهای پیچیده و تزئینی زیادی ندارد و از پارچههای ساده و همچنین طرحهای ساده و روزمره بهره میبرند. خصوصیت اصلی این مانتوها راحتی، مناسب برای محیط بیرون و کار، ست شدن راحت با بیشتر شالها، شلوارها و همچنین کفشها و البته تا حدودی قابل استفاده در بعضی میهمانیها در حد ضرورت، این مانتوها به دلیل استفاده زیاد باید از جنس پارچه خوبی برخوردار باشند برای مثال جهت طراحی مانتوهای تابستانی بهتر است از پارچههای نخی یا پارچه کتان و یا پارچه پنبه استفاده کرد چون هوا از آن عبور کرده و باعث کاهش تعریق میشود.
همچنین با توجه به فصل، انتخاب رنگ مانتو نیز بسیار مهم است.
2- مانتو مجلسی:
یک نوع دیگر از مانتوهای پر طرفدار مانتو مجلسی است مانتو مجلسی برای خانمهای شیکپوش بخش بسیار مهمی از پوشششان است. چون تنها ابزار شیکپوشی در نبود لباس شب محسوب می شود. امروزه مانتوهای مجلسی با طراحی بسیار شیک و جذاب در بازار موجود هستند در طراحی مانتو مجلسی، طراح مانتو باید به نکات زیر در سفارش گرفتن از مشتری دقت کند:
1- فصل
2- رنگ پوست مشتری
3- ست شدن با کفشها و شال و روسری و کیفهایی که باید به مشتری در این خصوص اطلاعات نیز داده شود.
4- پارچه مناسب و با دوام که با توجه به قیمت بالاتر مانتوهای مجلسی مشتری زمان زیادی بتواند از آن استفاده کند.
5- بکاربردن تکنیکهای استایلینگ در طراحی
6- ارائه اطلاعات مفید و کافی در مورد طرح به مشتری
از مجالسی که مانتوهای مجلسی در آن استفاده میشود مراسم میهمانی، عقد یا محضر است. انتخاب صحیح رنگ و جنس پارچه در این مانتوها بسیار اهیمت دارد.
3- مانتو اسپرت و دخترانه و مانتو دانشجویی
اصطلاح مانتو اسپرت برای نوعی از مانتو بکار میرود که معمولا همه کاره است. با این مانتو هم میتوان به دانشگاه رفت هم باشگاه، هم محل کار و شاید حتی یک قرار دوستانه، مانتوهای اسپرت مانتوهایی زیبا، راحت و جوانانه هستند.
در طراحی مانتو اسپرت انتخاب جنس پارچه به دلیل استفاده نسبتا زیاد از آن بسیار مهم است. این مانتوها، از جمله محصولات بسیار پرفروش هستند. مانتوهای اسپرت با تنوع زیاد طراحی و تولید میشوند و حضور در بازار مانتو و مخصوصا این نوع از آن همیشه به طراحان لباس توصیه میشود.
نکات مهم برای طراحی مانتو اسپرت
اما نکات ضروری در طراحی مانتو اسپرت این است که برای خانمهای کوتاه قد مانتو اسپرت تا بالای زانو مناسب است، خانمهایی که شکم دارند از مانتوهای گشاد و مخصوصاً در پایینتنه بازتر استفاده میکنند. در فصول گرم برای مانتو اسپرت از رنگهای شاد و روشن بیشتر استفاده میشود.
در فصل بهار میتوانید از رنگهای زرد و صورتی بیشتر استفاده کنید و در فصل پاییز رنگهای قرمز و نارنجی نیز زیاد مورد انتخاب و استفاده قرار میگیرند چرا که با رنگهای پرکاربردی مثل مشکی و سرمهای هم بهخوبی هماهنگ میشوند.
در زمستان مانتو اسپرت شما میتواند خاکستری یا آبی تیره باشد. البته ذکر یک نکته ضروری است، همه رنگها را میتوان در تمام فصول استفاده کرد و با رنگهای دیگر و وسایل تزئینی پوشیدنی ست کرد. با مانتو اسپرت به دلیل خصوصیاتی که دارد میتوان عیوب اندامی را تا حد زیادی پوشاند. البته طراح مانتو در زمان طراحی به فرم اندام و ویژگیهای ظاهری دقت کافی میکند.
مانتوهای پرکاربرد و محبوب اسپرت دارای مدلهای ساده و طرح دار هستند. با انتخاب مانتوهای اسپرت برای طراحی و پوشیدن باید از شال، روسری، کفش، شلوار، کیف و اکسسوریهای پوشیدنی اسپرت نیز استفاده کرد.
خانمهای دانشجو برای دانشگاه از مانتو اسپرت مناسب دانشگاه استفاده میکنند که هم راحت و ساده باشد و خوشپوش و خوشتیپ بهنظر برسند. یکی از محاسن تیپ اسپرت این است که لباسها با اکثر رنگها قابل ست کردن هستند. برای انتخاب پارچه برای مانتو اسپرت از پارچههای پر زرق و برق استفاده نمیشود.
معمولا رنگهای مات و ختثی در این نوع مانتو استفاده میشود اما همانطور که در بالا گفته شد همه گونه رنگپردازی در آن مجاز و زیبا است، از رنگهای شاد گرفته تا ساده و خنثی.
با مانتوهای اسپرت شما میتوانید بهراحتی استایل خود را دراین نوع پوشش پیدا کنید و شیک و جذاب بهنظر برسید.
4- مانتو اداری:
هر اداره، شرکت، کارخانه یا سازمان ویژگیها، محدودیتها و خصوصیات خاص خود را دارد و طراحی مانتو برای کارکنان یک مغازه عطر و ادکلن فروشی با طراحی مانتو برای یک مهدکودک و یا شرکت کامپیوتری تفاوت دارد، برداشت مشتریان در هنگام مراجعه به یک سازمان در 20 تا 40 ثانیه اول شکل میگیرد پس لباس سازمانی معرف افراد در شرکت است رعایت نکات کلی در طراحی مانتو اداری حائز اهمیت است.
نکات مهم برای طراحی مانتو اداری
رنگ مهم است، هم رعایت رنگ سازمانی در طراحی مانتو اداری اهمیت دارد و هم اینکه رنگها باید متناسب با فضای محل کار باشند، برای طراحی مانتو مشاغل بیشتر رنگهای خنثی استفاده میشود چون اگر مکرر پوشیده شوند در درازمدت نه بد بهنظر میرسند و نه تکراری.
قابل ست بودن مقنعه و روسری با رنگ و طرح مانتو هم مهم است. بطور کلی در اکثر نقاط جهان برای پوشش رسمی و اداری معمولا از رنگهای تیره استفاده شده است. رنگهایی مثل سرمهای، مشکی، زغالی، طوسی، بژ، کرم و قهوهای و خاکستری رنگهای پرمصرف در طراحی مانتو مشاغل میباشد چراکه هم دیرتر کثیفی را نشان میدهند و هم با سایر رنگها و اکسسوریهای پوشیدنی یا محیط قابل هماهنگی هستند و هم رسمی تر بهنظر میرسند.
انتخاب نوع پارچه از لحاظ کیفیت و دوام و راحتی نیز برای مانتو اداری بسیار مهم است. همچنین باید فصل سرد و گرم را در انتخاب جنس پارچه لحاظ کرد.
طراحی مانتو اداری نیز میتواند یک بازار خیلی خوب و دائمی برای طراحان لباس باشد چرا که صاحبان مشاغل امروزه به لباس متحدالشکل و یک فرم کارکنان توجه ویژهای دارند چرا که هماهنگی و نظم و ترتیب در شرکت را بیشتر نشان می دهد.
لباس متحدالشکل به برند شدن یک کسبوکار کمک میکند و همچنین باعث زیبایی بیشتر محیط کار و خوشایندی مشتریان خواهد شد. البته کارکنان نیز از این امر استقبال میکنند چون ظاهر بهتر و مرتبتر دارند و برای محل کار از تهیه لباس معاف میشوند و روحیه اتحاد و هماهنگی به آنها احساس خوبی میدهد.
برای اینکه هر فرد ظاهری شیک و برازنده داشته باشد مانتو او متناسب با فرم اندامی خود آن شخص طراحی میشود.
بهطور کلی طراحی مانتو بازاری جذاب و پردرآمد برای طراحان لباس است.