آموزش ضخیم دوزی

دوخت پارچه ضخیم شاید دشوار باشد، اما غیرممکن نیست. با دانستن چند ترفند کوچک، در مسیر خیاطی موفق قرار خواهید گرفت. خیاطی یک مهارت عالی در همکاری با ایده‌های مد روز و ترکیب آن‌ها در پارچه است. معمولا پارچه‌های نازک را می‌توان به شکل دستی و یا با استفاده از چرخ خیاطی به راحتی دوخت، اما وقتی صحبت از پارچه‌های ضخیم می‌شود، شرایط کمی متفاوت‌تر می­گردد. آموزش ضخیم دوزی شامل فراگیری تکنیک‌ها و مهارت‌هایی است که افراد با کمک آن­ها می­توانند به شیوه‌ی مؤثرتری در صنعت خیاطی گام بردارند.

آموزشگاه ضخیم دوزی کجا برم

آموزشگاه ضخیم دوزی کجا برم

انواع پارچه‌های ضخیم کدم‌اند؟

شاید بد نباشد که پیش از پرداختن به آموزش ضخیم دوزی با انواع پارچه‌های ضخیم آشنا شوید. پارچه‌های ضخیم را می‌توان از هر نوع ترکیبی تهیه کرد، اما چند نمونه از آن‌ها به مراتب رایج‌تر از سایرین می‌باشند.

جین ضخیم

این پارچه در بین تمام پارچه‌های ضخیم محبوب‌ترین است. به طور معمول در تناژهای آبی تولید می‌شود و از منسوجات دارای بافت خشن می‌باشد. انواع و اقسام لباس‌ها از شلوار جین گرفته تا ژاکت و لباس‌های مجلسی را می‌توان با این پارچه‌ها دوخت.

چرم

چرم انواع مختلفی دارد، اما به طور کلی، این منسوجات دارای عرض ضخیم و سطحی محکم هستند. برای مدیریت چرم روی چرخ خیاطی خود به ابزار خاصی نیاز خواهید داشت. ممکن است سعی کنید یک سیستم تغذیه سازگار با انواع چرم بخرید. بر خلاف سایر پارچه‌ها، چرم سطح لغزنده‌ای دارد. ممکن است برای یک چرخ خیاطی معمولی دوخت چرم غیرممکن باشد. اما در واقع، می‌توان با آموزش ضخیم دوزی این کار را انجام داد.

پشم

پشم پارچه پر کاربرد در زمستان به ویژه در میان خانم‌ها می‌باشد که می‌توان آن را به روش‌های مختلفی تا  و همچنین صاف کرد.  این منسوجات با توجه به ساختاری که دارند ممکن است که خیاطان را با چالش مواجه کنند.

کتان

پارچه کتان از فیبر گیاه کتان  تولید می‌گردد. لباس‌هایی که با استفاده از پارچه کتان تولید می‌شوند دارای بافتی راحت و جاذب هستند. به این معنی که منسوجات مذکور می‌توانند گرمای هوا را تحمل کنند، اما همچنان احساس طراوت را القا نمایند.

آموزش ضخیم دوزی و ترفندهای آن

قبل از شروع به دوخت پارچه ضخیم، باید لوازم جانبی دستگاه مورد نظر را بررسی کرده و کشش چرخ خیاطی را تنظیم کنید. پارچه را از قبل بشویید تا کمی نرم شود و همیشه قبل از شروع، دوخت­های خود را روی یک ضایعات امتحان نمایید. کمی زمان اضافی برای انجام برخی آزمایشات می‌تواند شما را از مشکلات آینده نجات دهد.

پایه‌های دوخت

اولین گام آموزش ضخیم دوزی مربوط به بررسی ملزومات چرخ خیاطی می‌باشد. برای این که بتوانید پارچه‌های ضخیم را به خوبی و بدون هیچ گونه آسیبی بدوزید باید پایه‌هایی متناسب با پارچه خود تهیه کنید.

سوزن‌هایی برای پارچه ضخیم

بررسی کنید که سوزن مورد نظرتان برای دوخت پارچه ضخیم مناسب است یا خیر. سوزن‌های چرخ خیاطی به اندازه‌های مختلف درجه بندی می‌شوند و هر چه اندازه سوزن بزرگ‌تر باشد ساقه آن ضخیم‌تر خواهد شد. این بدان معنی است که هنگام دوخت پارچه ضخیم باید به دنبال سوزن‌های بزرگ باشید. اکثر خیاطان سوزن‌هایی با سایز 90 تا 100 انتخاب می­کنند.

برش پارچه ضخیم

مطمئن شوید که قیچی‌تان به اندازه کافی تیز است و پارچه‌ها را به راحتی برش می‌دهد. قیچی کند بریدن پارچه ضخیم را واقعا سخت می‌کند و به دست شما آسیب می‌رساند. خط‌کش‌های برش نیز باید از نوع غیر لغزنده باشند، زیرا برای بریدن پارچه ضخیم باید فشار بیشتری وارد کنید، بنابراین احتمال لغزش زیاد خواهد بود.

نخ‌های خیاطی

اکنون زمان آن رسیده است که نخ  خیاطی خود را بررسی کنید. برای دوخت پارچه‌های ضخیم از نخ‌های ضخیم استفاده نمایید. نخ‌های پلی استر تقویت شده از جمله نخ‌های مناسب برای این کار می‌باشند. همچنین می‌توانید با نخ دوبل بدوزید یا از نخ بوبین به‌عنوان نخ دوم استفاده کنید.

تنظیمات دستگاه خود را تنظیم کنید

بخش دیگر آموزش ضخیم دوزی به بررسی تنظیمات چرخ خیاطی مربوط می‌شود. لذا تنظیمات چرخ خیاطی خود را بررسی و بهترین طول دوخت را انتخاب کنید تا دستگاه  قطعات پارچه را به درستی بدوزد. می‌توانید طول دوخت را در محدوده 3.5 تا 4.5 میلی‌متر تنظیم نمایید.

مدرک ضخیم دوزی

مدرک ضخیم دوزی

دلیل تغییر طول دوخت چیست؟

معمولا دوخت‌های کوتاه می‌توانند درزهای محکم‌تری ایجاد کنند. ایجاد این نوع دوخت برای پارچه‌های ظریف و نازک آسان خواهد بود. در حالی که اجرای دوخت بخیه‌ای در پارچه‌های ضخیم شما را با مشکل مواجه می‌کند.

درزها را فشار دهید، سنجاق بزنید و لبه‌ها را کوتاه کنید

روش‌های مختلفی برای مسطح ساختن پارچه وجود دارد تا اجرای  دوخت برای پای پرس سخت نباشد.

این ترفندها را امتحان کنید:

پارچه را تا جایی که می‌توانید محکم فشار دهید

پارچه ضخیم را تا کنید و تا جایی که می‌توانید آن را محکم فشار دهید. می‌توانید از کتاب‌ها یا وسایل سنگین برای صاف کردن پارچه استفاده کنید و اجازه دهید کالای سنگین حدود 15 دقیقه روی پارچه بماند.

استفاده از اتو بخار یا اسپری می‌تواند بسیار مفید باشد. اما قبل از انجام هر کدام از آن‌ها بر روی یک تکه پارچه امتحان کنید که روش مورد نظرتان به پارچه آسیب وارد نمی‌کند. مخصوصا این که غالب پارچه‌های ضخیم گران هستند.

پارچه را به طرفین سنجاق کنید

می‌توانید از سنجاق برای نگه داشتن موقتی پارچه استفاده کنید. مطمئن شوید که آیا سنجاق‌ها سوراخ‌هایی روی پارچه ایجاد می‌کنند یا خیر. این تکنیک برای همه منسوجات مفید نخواهد بود و فقط برای پارچه‌های جین، پشمی و کتانی ضخیم مناسب‌ است.

پایه پرس را بلند کنید

ببینید آیا می‌توانید میله پایه پرس خود را بالاتر ببرید. برخی چرخ ها  یک فنر یا اهرم برای بلند کردن پایه در مواقع ضروری دارند.

گوه‌ها

اگر دستگاه شما هنوز در دوخت پارچه‌های ضخیم‌تر مشکل دارد، از یک گوه برای بلند کردن پای پرس و شروع درز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود پارچه در ابتدای دوخت کمی بلندتر شود. شما می‌توانید با پیچاندن یک تکه پارچه یا مقوا و قرار دادن آن در زیر پای پرس (پشت پارچه)، گوه خود را درست کنید.

سجاف

هنگام آموزش ضخیم دوزی، سجاف یکی از نکات مهم پایانی است. سجاف­های پهن بهترین هستند زیرا سجاف­های باریک به سختی  دوخته می‌شوند.

دوره ضخیم دوزی چه دوره ای است؟

مدرک ضخیم دوزی را تنها بعد از گذراندن این دوره می توانید از معتبر ترین موسسه ها مانند موسسه فنی و حرفه ای دریافت نمایید. این مدرک را نیز مانند مدارک دیگر برای افزایش قدرت و توانایی های خود نیاز دارید. دوره ضخیم دوزی مختص افرادی است که دوره نازک دوزی را سپری نموده اند و مدرک آن را دارند. در این حالت این افراد با الگو ها، خیاطی و … آشنا هستند. در این حالت نحوه برش، دوخت و الگو کشی مانتو پاییزه، پالتو، بارانی، کاپشن و .. را که ضخیم هستند، آموزش خواهند دید. سرفصل های دوره ضخیم دوزی با یکدیگر متفاوت است و معمولا در هر فصل توانایی های شما افزایش خواهد یافت. در این در خصوص مدرک ضخیم دوزی و دریافت آن از فنی و حرفه ای صحبت خواهیم نمود و اطلاعاتی را نیز در سطح بین المللی این مدرک در اختیار شما قرار می دهیم.

مدرک فنی و حرفه ای

مدرک فنی و حرفه ای

مدرک ضخیم دوزی

زمانی که برای دریافت مدرک ضخیم دوزی اقدام می کنید، باید آموزش های لازم را فرا گرفته باشید. سپس از فراگیری این نمونه آموزش ها باید در موسسه هایی که مدارک معتبر ارائه می دهند، آزمون دهید. در این حالت مدرک دریافتی شما دارای اعتبار خواهد بود و می توانید در زمان استخدام، بازگشایی مزون، برند سازی و … از آن استفاده نمایید. در نظر داشته باشید این نمونه مدارک، دارای انواع متنوعی است.

انواع مدرک ضخیم دوزی کدامند؟

مدرک ضخیم دوزی را به طور کلی می توانیم در دو گروه مدرک بین المللی و مدارک داخلی طبقه بندی کنیم. بسیاری از ما زمانی که در آموزشگاه مد نظر ثبت نام می کنیم، بعد از سپری شدن مدتی از آموزش، در همان آموزشگاه امتحان خواهیم داد. در این نمونه امتحانات بعد از دریافت امتیاز مناسب، مدرکی از سوی آموزشگاه به شما تقدیم خواهد شد. اما دومین نمونه مدرک، مدرک بین المللی است. بعد از سپری کردن دوره مورد نظر، آموزشگاه موظف است شما را برای امتحان به موسسات معتبری مانند فنی و حرفه ای معرفی نماید. شما با در دست داشتن معرفی نامه و با اطلاع از روز آزمون میتوانید برای رفتن و انجام آزمون اقدام نمایید. این نمونه آزمون در دنیا معتبر است و مدرک دریافتی نیز مدرکی معتبر در ایران و در جهان خواهد بود. در زمینه مدرک ضخیم دوزی نیز هر دو این مدارک را می توانید دریافت نمایید.

سرفصل های دوره ضخیم دوزی

سرفصل های دوره ضخیم دوزی

 

سرفصل های دوره ضخیم دوزی که آنها را آموزش خواهید دید

در دوره ضخیم دوزی مانند نازک دوزی، سرفصل های متنوعی را می توانید مشاهده کنید. در تمامی این سرفصل ها، موارد مهم و اصولی را برای دوخت پارچه های نازک عنوان خواهد شد. از سرفصل های دوره ضخیم دوزی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. شناخت انواع پارچه های ضخیم و نوع دوخت هر کدام
  2. رفع عیوب اندام در صورت وجود در حین پرو ابتدایی برای اشکالگیری
  3. شیوه رسم و نحوه دوخت کت و پالتو زمستانی و پاییزه
  4. شیوه رسم و نحوه دوخت و کشیدن الگو شنل
  5. شیوه رسم و دوخت و کشیدن الگو بارانی و جلیقه
  6. دوخت انواع مدل های جیب و زدن جا دکمه بر روی پارچه ضخیم
  7. آستر کشی و الگو سازی و دوخت انواع آستر
  8. رسم الگو و شیوه دوخت انواع یقه

با در نظر داشتن این نمونه سرفصل ها، قطعا می توانید بهترین لباس های زمستانه و پاییزه را تولید و طراحی نمایید.

ضخیم دوزی و کاربرد های آن

ضخیم دوزی و کاربرد های آن

بهترین مدارک ضخیم دوزی در دنیا

زمانی که برای دریافت مدرک ضخیم دوزی اقدام می نمایید، در نظر داشته باشید، هدفتان از دریافت مدرک چیست؟ اگر قصد دارید مهاجرت کنید و یا قصد دارید به بهترین روش ممکن دوخت لباس های ضخیم را فرا بگیرید، بهتر است خود را برای دریافت مدرک بین المللی و معتبر ضخیم دوزی فنی و حرفه ای آماده نمایید. در این حالت مدرک شما در چندین کشور دنیا، معتبر است و قابل استفاده می باشد. شما با توجه به علایق خود و با توجه به نیاز های خود میتوانید برای دریافت مدرک فنی و حرفه ای به عنوان معتبر ترین مدرک موجود، اقدام نمایید.

 

نتیجه

دوخت پارچه‌های ضخیم نسبت به پارچه‌های نازک و لطیف نیاز به دانش و مهارت بیشتری دارد. با استفاده از نکات آموزشی و ابزارها و تنظیمات مناسب کار برایتان بسیار راحت‌تر خواهد شد.

باید یاد بگیرید که چگونه تنظیمات مورد نظر را برای چرخ خیاطی پیدا کنید. بهترین اندازه سوزن برای کارهای دستی یا کار با چرخ خیاطی را انتخاب نمایید و با کمک روش‌های مختلف از حجیم شدن نواحی دوخت جلوگیری به عمل آورید.

برخی از مهم‌ترین نکات و ترفندهای آموزش ضخیم دوزی

  • https://craftsselection.com/how-to-sew-thick-fabrics/
  • https://sewsimple.de/dicke-stoffe-naehen/
  • https://help.brother-usa.com/app/answers/detail/a_id/76214/~/sewing-on-thick-fabrics
  • https://blog.treasurie.com/sewing-thick-fabrics/#Types_of_Thick_Fabric
4.4/5 - (30 امتیاز)

خیاطی

5 دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×