بهترین آموزشگاه خیاطی

آموزشگاه خیاطی می تواند نقطه پرتاب برای یک علاقه مند به این حرفه باشد. انتخاب یک آموزشگاه خوب همانگونه که می تواند فرد را برای مسیر شغلی آینده وی آماده نماید، تکنیک ها، مهارت ها و هر آنچه را که نیاز دارد در اختیار او قرار می دهد تا به یک خیاط حرفه ای تبدیل شود. اما امروزه بسیاری از آموزشگاه های آنلاین و فیزیکی در حال فعالیت می باشند که انتخاب بین آنان نیز دشوار است. لذا در این مقاله قصد داریم تا بررسی نماییم که یک آموزشگاه خیاطی مناسب چه ویژگی هایی دارد و چگونه می توان آموزشگاه خوبی را انتخاب کرد.  

هر آنچه که قبل از ورود به آموزشگاه خیاطی باید در نظر داشته باشید:

امروزه افراد زیادی هستند که به پارچه ها، لباس ها، جزئیات آنها، آستر ها و تغییر و تحول در آنها علاقه دارند. افرادی که ایده های مختلف در ذهن دارند و مایل هستند تا آنان را به طرح نو و لباسی جدید تبدیل کنند. این افراد برای فعالیت نیاز هنر خیاطی و دوخت و دوز دارند لذا می بایست حتما دوره های آموزش خیاطی را پشت سر بگذارند. عموما هدف این دوره ها ساخت و دوخت یک لباس کامل از یک یا چند قطعه پارچه و ایجاد طرح های نوین است.

آموزشگاه خیاطی خوب به شما کمک می کند ایده ها و طرح های خود را به واقعیت و یک لباس نو و جدید تبدیل کنید تا دقیقاً مطابق با سایز و مدلی مد نظر شما باشند. شما در دوره های آموزشی یاد می گیرید که چگونه یک الگو طراحی کرده و آن را به پارچه منتقل نمایید. شما همچنین می آموزید که برای حرفه ای شدن در این رشته نیاز به چه مهارت ها و تخصص هایی دارید. با توجه به این توضیحات انتخاب یک آموزشگاه خوب بسیار مهم تر از دوره هایی است که باید پشت سر بگذارید.

نتایج بدست آمده از آموزش هایی که در آموزشگاه خیاطی ارائه می شود

نتایج بدست آمده از آموزش هایی که در آموزشگاه خیاطی ارائه می شود

اینکه چگونه اندازه گیری نمایید، مواد اولیه را انتخاب نمایید و به چه جزئیاتی در دوخت دقت کنید، جز مواردی است که یک استاد در دوره های آموزشی آموزش خواهد داد. نکته مهم این مورد می باشد که این دوره با ظرافت و دقت زیادی ارائه می شوند و به تمرکز بالایی نیز نیاز دارند. برای رسیدن به نتیجه ای خوب از پارچه های مد نظر باید تمرین نمایید و ممارست شما می تواند کلید پیروزی شما باشد. 

 

نتایج بدست آمده از آموزش هایی که در آموزشگاه خیاطی ارائه می شود:

پس از اینکه شما دوره های خیاطی را پشت سر گذاشتید، لازم است تا انتظار داشته باشید که به مهارت های زیر دست یابید: 

–       شناخت مواد اولیه، استفاده از ابزار مناسب و ارائه طرح های بدیع

–       چگونگی بکارگیری ابزار در کنار یکدیگر و تعامل آنها با هم

–       شناخت آناتومی بدن و درک درست از ابعاد و پوشش آنها

–       نحوه تهیه الگو متناسب با بدن و طرح مد نظر

–       انتخاب مدل های مناسب برای

خیاطی دوره های آموزش خیاطی در آموزشگاه خیاطی برای چه افرادی مناسب می باشد؟

با توجه به بازار کار خوب این رشته، شاید این سوال برای شما ایجاد شود که پس از پشت سر گذاشتن دوره های مذکور چه بهره ای می توان از آنها برد.

از جمله کاربردهای خیاطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–       با توجه به اینکه در انتهای این دوره ها، مدارک کاربردی ارائه می شود لذا افراد می توانند از طریق آن وارد بازار کار شده یا اقدام به ادامه تحصیل نمایند.

سرفصل های دوره ضخیم دوزی

سرفصل های دوره ضخیم دوزی

–       از طریق آموزش در آموزشگاه خیاطی شما می توانید با ایده سایر طراحان آشنا شده و اقدام به تبادل نظر نمایید. 

–       از طریق این دوره ها، طرح های نوین را شناخته و روش های پیاده سازی آن را خواهید آموخت لذا آسان تر می توانید به مشتریان احتمالی خود در اینده پاسخ دهید.

ثبت نام در آموزشگاه خیاطی:

 هنر خیاطی یک فعالیت سرگرم کننده و کاملا هنری است، این مورد جدا از آنکه می تواند خلاقانه باشد، منبع خوبی نیز برای کسب درآمد است. شما در هر سنی می توانید می توانید اقدام به یادگیری خیاطی نمایید و ایده های خلاقانه خود را عملی نمایید. کلید آموزش موثر در خیاطی صبر و تمرین زیاد است، این رشته را می بایست با تمرین بسیار فرا بگیرید تا اموزش های آن ملکه ذهن شود. حال سوال این است که در چه سنی و چه زمانی باید در آموزشگاه خیاطی ثبت نام نمود و چه پیش نیازهایی لازم می باشد:

 1-   درک علاقه به خیاطی:   

برای اینکه این رشته را آغاز کرده و در آموزشگاه خیاطی ثبت نام نمایید، لازم است که بدانید و درک کنید از چه سنی می توانید خیاطی کنید. به طور کلی سن فاکتور مهمی نیست اما بسیار مهم است که علاقه خود را در زمان مناسب شناسایی نمایید. آنچه برای موفقیت در این رشته مهم است، انگیزه می باشد. اگر شما علاقه مند به یادگیری خیاطی می باشید، این مورد می توان بیانگر این موضوع باشد که شما آماده حضور در دوره های تخصص هستید.برخی از افراد ترجیح می دهند تا سن 18-19 سالگی صبر کرده و سپس این هنر را بیاموزند اما باید در نظر داشت که این رشته واقعا دارای محدودیت زمانی سنی نیست.

توصیه می شود قبل از این دوره ها، با دوختن دستی کار خود را آغاز نمایید. بسیار مهم است که شما به عنوان هنرجو پس از ثبت نام در آموزشگاه خیاطی بتوانید بین چشم و دست ها ارتباط برقرار نمایید لذا هر زمان به این مهارت دست یافتید، آماده ثبت نام در آموزشگاه های مربوطه می باشید.

آموزش نازک دوزی

آموزش نازک دوزی

 2-   نترسیدن از خیاطی:   

به عنوان هنرجو بسیار مهم است که از چرخ خیاطی استفاده کنید. چرخ خیاطی ها می توانند برای دفعات اول در طول دوران خیاطی بسیار ترسناک باشند. همانند موردی که در بالا گفته شود، اولین نشانه از اینکه شما می توانید از این ماشین استفاده نمایید، علاقه شما به چرخ خیاطی می باشد. اگرچه خرید یک چرخ خیاطی و کار کردن به صورت نیمه حرفه ای ایده خوبی می باشد، اما باید در نظر داشته باشید که این ماشین ها در حالت عادی از کیفیت پایینی برخوردار می باشند و به راحتی خراب می گردند لذا فرصت تست ندارند. لذا حتما اصول اولیه کار با ان را یاد گرفته و سپس بر اساس آموزه هایی که در آموزشگاه های مذکور بیان می شود، اقدام به فعالیت کنید.

یک آموزشگاه خیاطی خوب در زمان آموزش کار با چرخ خیاطی حتما عنوان می نماید که به خاطر داشته باشید هر درسی در زمان فعالیت با ماشین خیاطی دارای یک نکته ایمنی است که باید به خاطر بسپارید. لذا توجه به نکات ایمنی همواره مهم می باشد.       

یکی از راه های عملی برای کار با چرخ خیاطی این است که به هنرجو اجازه دهید در ابتدا با پدال کار کند، سپس کم کم نحوه هماهنگی پا و دست را برای کنترل پارچه به او بیاموزید. این کار به هنرجو این امکان را می دهد تا بخشی از روند خیاطی را احساس کند، با این کار می توان علاقه شخص را بیشتر کرد و او را برای فعالیت های دوخت و دوز آینده آماده نمود. 

3-   آموزش کار با ماشین خیاطی:

یکی از موارد مهمی که در آموزشگاه خیاطی بسیار مهم است که به آن توجه شود، این موضوع است که آموزش ها با کیفیت بالا ارائه شوند به گونه ای که هنرجو فرصت تمرین و تکرار را داشته باشد. به طور مثال اغلب هنگام کار کردن با چرخ خیاطی اغلب افراد وسوسه می شوند که “پدال را بسیار فشار دهند”. اما آموزشگاه خیاطی خوب باید این مورد را در نظر گرفته و کار با ماشین خیاطی را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهد.

4-   آموزش نکات روز دنیا:

در حال حاضر حرفه خیاطی بسیار گسترده است، با توجه به اینکه در دنیا روش های زیادی همچون خیاطی بدون الگو، طراحی الگو با کامپیوتر و مواردی از این قبیل وجود دارد لذا بسیار مهم می باشد که آموزشگاه خیاطی انتخابی شما به تمام این تکنیک ها آگاه باشد. از همین رو بهره بردن از ابزار روز و آشنا نمودن هنرجویان با آنها از دیگر وظایف یک آموزشگاه خوب است.

5-   استفاده از اساتید حرفه ای:

از دیگر ویژگی های یک آموزشگاه خیاطی خوب که لازم است حتما به آن توجه شود، بحث اساتید است. هر اندازه که استاد تجربه بیشتری در عرصه خیاطی داشته باشد، می تواند هنرجویان کار آزموده تری را وارد بازار کار نماید.

در آموزشگاه خیاطی چه مواردی آموزش داده می شود؟

در آموزشگاه خیاطی چه مواردی آموزش داده می شود؟

در آموزشگاه خیاطی چه مواردی آموزش داده می شود؟ 

یکی از فاکتور های مهم که در آموزشگاه خیاطی  باید مورد بررسی قرار گیرد، این موضوع می باشد که چه سرفصل هایی آموزش داده خواهد شد. دور از ذهن نیست که بهترین آموزشگاه ها باید همواره از بروز ترین نکات و سرفصل ها بهره ببرند: 

1-   آشنایی با دنیای نخ ها و تکنیک های استفاده از آنان:

کار کردن با نخ شاید حیاتی ترین قسمت کار یک خیاط در زمان فعالیت با ماشین چرخ خیاطی یا دوخت های دستی باشد. برای دوختن یک لباس با ماشین باید به درستی بتوانید نخ را عبور دهید و مطمئن شوید که نخ کاملا سفت می باشد. اینکه برای هر پارچه از چه نخی استفاده نمایید و تخ های شما باید دارای چه ویژگی باشند، بسیار مهم می باشد.اگر خیاطی شما تمام گردید، لازم است که نخ اضافی را از ماشین خیاطی جدا کنید. این مورد نیاز به دانش لازم دارد که در یک آموزشگاه خیاطی باید عنوان شود. جالب است که بدانید بیشتر زمان هایی که افراد تصور می کنند، ماشین خیاطی آنها خراب شده است، به دلیل عدم درست نخ کردن  ماشین و محکم کردن آن است.  

2-    خیاطی را با پروژه های کوچک آموزش دهند: 

این دوره های آموزشی مملو از اطلاعات عالی و کامل است لذا آموزش ها به مرحله به مرحله و از طریق روش های تئوری و دوختن ارائه می شوند. در پروژه های کوچک که یک آموزشگاه خیاطی ارائه می دهد، فرد هنرجو با آموزش هایی شامل نحوه انتخاب و خرید پارچه مناسب، آشنایی و درک بهتر اصطلاحات رایج در خیاطی، نحوه کار تئوری و مواردی از این قبیل آشنا می شود. لذا در نهایت پس از تسلط بر تمام موارد آموزشی و اصول اولیه، می تواند وارد دوره های بعدی شده و کار خود را به صورت حرفه ای آغاز نماید.

3-   آموزش دوخت  

این دوره که عموما پس از تسلط نسبی هنرجو به امور خیاطی ارائه می شود، شامل درس ها و نکات هایی است که خیاط باید با آن آشنا باشد، آشنایی با انواع دوخت ها، آشنایی با ویژگی هر پارچه، استفاده از سوزن مناسب برای هر نوع دوخت و مواردی از این قبیل در دوره دوخت آموزش داده می شود. تمرین هنرجو در این بخش موجب می شود تا خروجی کار وی بسیار تمیز تر و شیک تر باشد.

دوره آموزش خیاطی

دوره آموزش خیاطی

4-   روش استفاده از کاغذ خیاطی 

یک آموزشگاه خوب در عرصه خیاطی برای اینکه آموزش موثری داشته باشد، لازم است تا کاغذ های تمرینی متعددی را چاپ کند. هدف از این کار، این خواهد بود که هنرجو بتواند دوخت صاف را بر روی آنان تجربه کرده و بیاموزد، آنها با این روش، می توانند میزان تمرکز را در خیاطی افزایش دهند، این کار هم در زمان استفاده از سون و هم در زمان استفاده از چرخ خیاطی توصیه می شود. با استفاده از لبه های کاغذ به عنوان درز، می توان نحوه دوخت، از جمله لبه به لبه را شروع نمود و سپس به سمت دوخت های منحنی رفته و مهارت خود را ارتقا داد. به هنرجویان در این دوره ها باید حتما در خصوص ویژگی های پارچه و نحوه هدایت آنها در زمان دوخت، توضیحات لازم را ارائه کرد تا دوخت حرفه ای تر باشد. عموما در آموزشگاه ها از این نوع کاغذ ها برای آموزش نحوه چرخش پارچه استفاده می نمایند به این معنا که از هنرجو خواسته می شود تا دوخت را بر روی کاغذ مربع شکل انجام داده و نحوه چرخش در گوشه ها را بیاموزد. 

برای آغاز آموزش خیاطی از کجا باید آغاز نماییم:

قطعا قبل از اینکه در یک آموزشگاه خیاطی معتبر ثبت نام نموده و اقدام به پشت سرگذاشتن مراحل مربوطه کنید، لازم است تا تجهیزات مورد نیاز را فراهم آورید. این گزینه ها در زیر لیست شده اند: 

1. خیاطی را با دوره های پایه نازک دوزی آغاز نمایید:

برای افراد تازه کار که جدیدا در آموزشگاه خیاطی این دوره را آغاز می نمایند، لازم است تا آموزش از نازک دوزی آغاز شود. البته دوره ها به صورت مرحله به مرحله است و در مراحل بالاتر دوخت های تخصصی تر آموزش داده خواهد شد. 

2. تمرین و صبر

اگر به دنبال به دست آوردن سرمایه و جایگاه ویژه در هنر خیاطی می باشید، باید صبر و تمرین زیادی در آموزش و یادگیری این هنر داشته باشید. دوره های خیاطی در بهترین حالت طی 3 سال و حداکثر 5 سال به طول می انجامند. پس از این مدت می توانید همانند یک خیاط حرفه ای وارد بازار کار شوید.

3.  از چرخ خیاطی مناسب استفاده نمایید:

برای شروع یادگیری خیاطی به یک چرخ خیاطی مناسب نیاز خواهید داشت. در این مرحله لازم نیست که چرخ خیاطی شما خیلی حرفه ای باشد، چرخ خیاطی های ارزان با تعداد کار محدود نیز می توانند پاسخگوی شما باشند.

انتخاب یک آموزشگاه خیاطی مناسب

انتخاب یک آموزشگاه خیاطی مناسب

4. انتخاب یک آموزشگاه خیاطی مناسب

پس از اینکه تمهیدات لازم برای یادگیری را فراهم آوردید، نوبت به آن است که در یک آموزشگاه خیاطی خوب ثبت نام نمایید. بسیار مهم است که آموزشگاه شما جدید و به دور از مهارت ها و روش های آموزشی قدیمی باشد، لذا توصیه می شود که یک آموزشگاه خیاطی عالی با مربیان با سابقه را انتخاب کنید. 

5. وسایل اساسی خیاطی که آموزشگاه برای شما مشخص می نماید را تهیه نمایید:

برای آغاز یادگیری خیاطی، و همچنین برای یادگیری و تمرین این هنر یک آموزشگاه خوب باید لیست از ابزار مورد نیاز را برای هنرجویان مشخص نماید تا انها این موارد را تهیه کنند. 

6. آموزشگاه انتخابی شما باید پروژه محور باشد

اگر قصد یادگیری نظریه یا مدلی جدید در زمینه خیاطی را داری ، هیچ آموزشی بهتر از تمرین نیست. از تمرینات خیاطی به روش عملی در آموزشگاه خیاطی بهره ببرید. به گونه ای که بتوانید مشکلات خود را با اساتید حرفه ای در میان گذاشته و آنها را برطرف نمایید.

7. روش های ترسیم الگو و خواندن آن:

چنانچه بتوانید قبل از آغاز خیاطی انواع الگو ها را درک کرده و آنها را مطالعه نمایید، می توانید روند رشد یادگیری خود را بسیار سریع تر پیش بگیرید.

چگونه می توان یک آموزشگاه خیاطی را انتخاب کرد

چگونه می توان یک آموزشگاه خیاطی را انتخاب کرد

چگونه می توان یک آموزشگاه خوب خیاطی را انتخاب کرد: 

اگر  شما در امر یادگیری خیاطی جدی هستید و برای شروع آن فاکتورهای لازم و اساسی که در بالا عنوان شد را دارید، اکنون زمان انتخاب آموزشگاه خیاطی مناسب و بروزی است که زمینه رشد شما را فراهم آورد. هم اکنون در ایران آموزشگاه های زیادی وجود دارند اما باید در نظر داشته باشید که هر مدرسه مشهوری نمی تواند آموزشگاه خوبی باشد. بهتر است قبل از ثبت نام دوره  و آغاز کلاس های خیاطی در این مورد کمی تحقیق کنید و بر اساس نیاز ها و شرایط خود اقدام به انتخاب کنید. آموزشگاه خوب و کاربردی مناسب از خصوصیات و ویژگی های خاصی برخوردار است. ویژگی های یک آموزشگاه خیاطی خوب در زیر لیست شده است که می توانید مطالعه نمایید:

1-   مدارک پایان دوره:

یک آموزشگاه خوب باید شما را برای امتحان های تئوری و عملی در حوزه خیاطی آماده نماید تا در صورت اتمام دوره ها بتوانید این مدارک را دریافت نمایید. مدارک می توانند باعث اعتبار شما در بازار کار شده و همچنین امکان ادامه تحصیل را برای شما در داخل یا خارج از کشور فراهم آورند. در داخل کشور عموما مدارک معتبر از سازمان فنی و حرفه ای ارائه می شود که این مدرک در خارج از کشور نیز دارای اعتبار لازم است.

2-   سابقه تدریس:

بسیار مهم می باشد که آموزشگاه خیاطی مد نظر شما دارای سابقه تدریس باشد. به عبارت دیگر سرفصل ها و تکنیک های انتخابی آنها بر اساس متد روز باشد و با نحوه آزمون ها و چالش های موجود در بازار کار آشنا باشند که بتوانند هنرجویان را به راحتی راهنمایی کنند. لذا توصیه می شود عموما آموزشگاه هایی را برای یادگیری این هنر انتخاب نمایید که دارای سابقه تدریس لازم در خصوص خیاطی داشته باشد.

کیفیت در آموزشگاه

کیفیت در آموزشگاه خیاطی

کیفیت در آموزشگاه خیاطی

خیاطی

3-   کیفیت:

خیاطی تا حد زیادی به تجهیزات و ابزار وابسته است. هر اندازه که شما از ابزار بروتری استفاده نمایید، خروجی کار شما بهتر می شود.گاها در برخی از دوره ها به دلیل ارائه کیفیت خوب، هزینه دوره ها افزایش می یابد اما این مورد در برابر مزایایی که ارائه می شود بسیار مقرون به صرفه است.

4-   برگزاری دوره های نرم افزاری:

با توجه به گسترش استفاده از نرم افزار و دیجیتالی شدن بیشتر امور، امروزه استفاده از نرم افزار در امر خیاطی نیز بسیار مهم می باشد. از همین رو عموما توصیه می شود که آموزشگاه خیاطی برای امر یادگیری انتخاب شود که دوره های مخصوص در مورد یادگیری نرم افزار را نیز داشته باشد که هنرجو بتواند با تمام اصول مورد نیاز خود به راحتی آشنا شود.

5-   دوره ها بازاریابی:

از دیگر ویژگی های یک آموزشگاه خیاطی خوب، این مورد می باشد که برای هنرجویان دوره های بازاریابی نیز برگزار می نماید لذا فرد می تواند برای ورود به بازار اشنا شده و روش های جذب مشتری و تسلط بر بازار را فرا بگیرد. انتخاب آموزشگاهی که بتواند تمام این فاکتور ها را با هم داشته باشد، گاها دشوار است اما چنانچه این المان ها همگی در یک آموزشگاه خیاطی جمع شود، می توانند زمینه پیشرفت شما را به آسانی فراهم آورند. 

ویژگی آموزشگاه خیاطی خوب

ویژگی آموزشگاه خیاطی خوب

جمع بندی: 

آموزشگاه خیاطی خوب می تواند هر آنچه را که افراد برای خیاط شدن با آن نیاز دارند، فراهم آورند. اما همواره انتخاب این آموزشگاه دارای اهمیت بالایی است.در این مقاله تلاش شدن تا در خصوص ویژگی های یک آموزشگاه خیاطی خوب، مفاد آموزشی و وظایف آنها صحبت شود تا هنرجویان با دید بازتری اقدام به ثبت نام نمایند.

اما همواره در نظر داشته باشید که اموزشگاه مذکور نمی تواند تمام آنچه که شما به آن نیاز دارید را فراهم آورد و لازم است تا در این راه تمرین و ممارست بسیاری از خود نشان دهید.قبل از ثبت نام در این آموزشگاه ها حتما سابقه فعالیت، سرفصل هایی که آموزش می دهند، اعتبار مدارک و سابقه اساتید آن را بررسی کرده و تحقیق نمایید. پس از آن می توانید با خیال راحت بر روی پروسه یادگیری خود سرمایه گذاری کنید. 

https://www.thesprucecrafts.com/teach-adults-and-children-to-sew-2977517https://www.lessonplanet.com/lesson-plans/sewing/all

5/5 - (39 امتیاز)

خیاطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×