اصطلاحات رایج در خیاطی

اصطلاحات رایج در خیاطی عبارات پرکاربردی می باشند که آشنایی با آنها برای تمام علاقه مندان به این حوزه لازم است. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا این اصلاحات را معرفی نماییم. خاطرنشان می شود که اغلب موارد مذکور در دوره های آموزش خیاطی بیان می شوند. از همین رو آشنایی با آنها الزامی است.

آشنایی با اصطلاحات رایج در خیاطی:

اگر قصد دارید تا در دوره های آموزش خیاطی شرکت نمایید، لازم است تا با اصطلاحات رایج در خیاطی آشنا شوید. از همین رو در ادامه برخی از موارد کاربردی درج شده است که می بایست حتما مد نظر قرار دهید:

  • یقه جایوت: به نوع یقه الماسی در دوخت لباس، یقه جایوت گفته می شود.
  • اگراند سیمان: برای تهیه الگو لباس های کلفت چون پالتو و کت از این مورد استفاده می شود.
  • آت سایز: به اندام هایی که سایز آنها خارج از حد نرمال باشد، آت سایز می گویند.
  • مولاژ: به مجموعه فعالیت هایی که باعث ایجاد قرینه به کمک پاترون می شود، اطلاق می گردد.
  • کاپ: به این مورد در تاج نیز گفته می شود و به کله آستین اطلاق می گردد. البته با تقسیم دور بازو بر عدد 10 نیز این اندازه به دست می آید.
  • آنتی ژامپ: این مورد یکی از اصطلاحات رایج در خیاطی می باشد و در واقع به معنی درز زیر فاق است که تا زمین نیز کشیده می شود.
  • آمپی ژامپ: این مورد بر خلاف آنتی ژامپ، درز کنار بدن را می گویند. این درز نیز تا زمین ادامه دارد.
آشنایی با اصطلاحات رایج در خیاطی

آشنایی با اصطلاحات رایج در خیاطی

اصطلاحات رایج خیاطی در حوزه یقه:

  • یقه سیلوا: به یقه های دراپه و دوبل هفت، یقه سیلوا گفته می شود.
  • دراپه: در آموزش خیاطی می آموزید که دراپه به معنای روی هم ریختن یا دوبل شدن است. این مورد هم برای یقه و هم برای دامن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • یقه شال: بسیاری از خیاط ها به یقه آرشال، یقه شال نیز می گویند.
  • یقه فرنچی: یقه های چینی، قفقازی و ایستاده در دسته یقه های فرنچی دسته بندی می شوند.
  • یقه گالف: به یقه های ایستاده بر روی اریب مانند یقه های فانتزی و یقه های اسکی، یقه گالف اطلاق می شود.

آشنایی با اصطلاح آنفورشور:

این مورد نیز یکی از اصطلاحات رایج در خیاطی می باشد که این روزها بسیار به گوش می خورد. این مورد به معنای فاق شلوار می باشد. برای اندازه گیری فاق شلوار لازم است تا متر را بر روی کمر خود قرار داده  و سپس اندازه گیری را تا وسط بخش پشتی انجام می دهیم. عموما خیاط ها از این مورد برای دوخت شلوار بهره می برند.

اصطلاحات رایج در خیاطی و نکات آن

اصطلاحات رایج در خیاطی و نکات آن

بررسی معنای اوزمان در آموزش خیاطی:

در یک دوره آموزشی قطعا اصطلاح اوزمان را شنیده اید. این مورد به معنای فضای اضافی می باشد. شما می توانید از این فضا برای چین دار نمود لباس استفاده نمایید. برای ایجاد مدل های مختلف بر روی آستین نیز از اوزمان استفاده می شود تا الگوها قابلیت اجرای بهتری داشته باشند.برخی از اوزمان ها طبیعی می باشند. به طور مثال شما با باز نمودن یک پنس، اوزمان طبیعی به لباس خود افزوده آید.

آشنایی با پاترون:

بسیاری از افراد با معنای واژه پاترون ناآشنا می باشند. به صورت کلی می توان در دوره آموزشی پاترون را یک نمونه دوخته شده دانست که از الگوی اولیه به وجود آمده است. شما می توانید بر روی این نمونه هرگونه ایرادات احتمالی را برطرف نمایید تا لباس مد نظر تولید شود. باید توجه داشت که پاترون عموما برای تمام بخش های لباس تهیه می شود و هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

هنگام بررسی اصطلاحات رایج در خیاطی، پاترون را می توان یک الگو نیز در نظر گرفت. به زبانی ساده می توان بیان داشت، وقتی شما الگویی را بر روی پارچه قرار داده، برش می زنید و آن را می دوزید، یک پاترون از آن به وجود می آید. عموما در زمان پرو نمودن نیز از همین پاترون ها استفاده می شود. اما توجه نمایید که در زمان پرو؛ اغلب پاترون ها را باید برعکس به تن نمود.

اصطلاحات رایج در خیاطی کدامند

اصطلاحات رایج در خیاطی کدامند

آشنایی با مفهوم شالوده در خیاطی:

شالوده نه تنها در دوره های آموزش خیاطی بلکه در عموم فعالیت های روزانه مورد استفاده قرار می گیرد و به معنای پایه و اساس است. این مورد در بین اصطلاحات رایج در خیاطی، به الگوی کنترل شده اشاره دارد. عموم خیاط ها برای تغییر یک لباس و اعمال تغییرات بر روی آن از شالوده استفاده می نمایند. شالوده ها از پارچه های ارزان قیمت تهیه می شوند.

اصطلاحات رایج در خیاطی بسیار متنوع و گسترده هستند. لذا نمی توان تمام آنها را در این مطلب قرار داد. در مقاله پیش رو تلاش شد تا برخی از موارد مهم و کاربردی مطرح شوند که کمتر با آنها روبرو شده اید اما در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند. اگر مایل هستید تا به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید، لازم است تا حتما دوره های مربوطه را پشت سر بگذارید و با این اصطلاحات آشنا شوید. هر اندازه بتوانید دانش خود را بسط داده و اطلاعات بیشتری به دست آورید، راحت تر می توانید با دیگران ارتباط برقرار نمایید و به نیازهای آنان پاسخ دهید.

https://sewing.com/important-sewing-terms/

https://www.abcsewingmachine.com/blogs/features/59250693-common-sewing-terms-that-you-should-be-familiar-with

4.6/5 - (12 امتیاز)

خیاطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×