آموزش پارچه شناسی

آموزش پارچه شناسی یکی از دوره های مهم و کاربردی است که اغلب افراد در طی یادگیری طراحی لباس آن را پشت سر می گذارنند. باید در نظر داشته باشید که لباس ها از الیافها، نخ ها  و پارچه ها تهیه شده اند لذا لازم است تا حتما با آنها اشنا باشید. اگر شما به عنوان طراح بتوانید انواع پارچه ها و ویژگی های آنان را بدانید، راحت تر می توانید از گزینه خوب و مناسبی برای فعالیت خود بهره ببرید.

در دوره های آموزش پارچه شناسی چه اهدافی دنبال می شوند:

دوره های آموزش پارچه شناسی در اغلب آموزشگاه های معتبر طراحی لباس ارائه می شوند. اما شما باید حتما در نظر داشته باشید که این دوره ها با چه اهدافی برگزار می شوند. از همین رو می توانید سه هدف زیر را مد نظر قرار دهید:

  • دوره آموزش پارچه شناسی

    دوره آموزش پارچه شناسی

    دانشجویان در انتهای دوره باید بتوانند با انواع الیاف های نساجی آشنا شوند.

  • دانشجویان می بایست قدرت شناخت پارچه ها و نحوه استفاده از آنها را در صنایع مختلف پوشاک به دست آورند.
  • در این دوره ها در خصوص انواع شوینده ها اطلاعات لازم و کافی ارائه می شود.
  • دانشجویان در انتهای دوره آموزش پارچه شناسی با انواع لکه ها و نحوه شستن و از بین بردن آن آشنا می شوید.
  • انواع برچسب های مراقبتی که بر روی لباس ها نصب می شود در این دوره ها توضیح داده خواهد شد.
  • در این دوره ها باید روش مراقبت از محصولات نساجی به صورت کامل شرح داده شوند.

در نظر داشته باشید که اگر کلاس پارچه شناسی نتواند در انتهای دوره شما را به این قابلیت ها و مهارت ها برساند، گزینه خوب و مناسبی نمی تواند باشد. زیرا کارایی لازم را ندارد.

چه افرادی در دوره های پارچه شناسی شرکت می نمایند؟

همانگونه که در بالا بیان شد، مخاطبین این دوره می توانند گروه های مختلفی باشند اما اکثریت مخاطبان را می توان در یکی از دسته های زیر طبقه بندی نمود:

  • تولیدکنندگان و ارائه دهندگان پارچه و لباس
  • هنرجویان هنرستانی
  • افراد علاقه مند به مبحث طراحی لباس
  • افراد فارغ التحصیل از رشته طراحی لباس
  • خیاط ها
  • دانشجویان رشته طراحی لباس
کلاس آموزش پارچه شناسی

کلاس آموزش پارچه شناسی

هر آنچه در خصوص آموزش های پارچه شناسی باید بدانید:

شاید برای شما نیز این سوال به وجود آید که چه لزومی دارد، افراد در دوره های آموزش پارچه شناسی شرکت نمایند؟ همواره باید در نظر داشته باشید که هرگاه افراد دید بهتری نسبت به پارچه ها داشته باشند، لذا می توانند طرح های موفق تر و عملی تری نیز پیاده نمایند. به صورت کلی می بایست در نظر داشت که پارچه ها در دو دسته تقسیم بندی می شوند. مورد اول پارچه هایی با الیاف طبیعی هستند و مورد دوم نیز پارچه هایی با الیاف مصنوعی می باشند. البته این تقسیم بندی گاها بر اساس جنس پارچه نیز انجام می شود که در این صورت پارچه ها را می توان به صورت ریون، چرم، کتان، ابریشم، جین و … طبقه بندی نمود. هر کدام از این پارچه ها برای یک نوع خاص از لباس ها مناسب هستند. از همین رو باید با پارچه ها آشنایی داشته باشید.

یکی دیگر از مسائلی که پشت سر گذاشتن دوره های آموزش پارچه شناسی را اجباری می نماید، آشنایی با اصطلاحات رایج در خیاطی است. اگر شما با این موارد آشنایی بیشتری داشته باشید راحت تر می توانید با تولیدکنندگان پارچه ارتباط برقرار نمایید. در همین راستا اصطلاحاتی چون کشسانی، ارتجاعی و … در این دوره ها به صورت کامل بررسی می شوند.

البته گفتنی است که مطالب عنوان شده در دوره های مذکور می تواند بر روی دانش افراد نیز تاثیر بگذارد و آنها را به سمت طراحی پارچه نیز سوق دهد. این دو گزینه همواره در ارتباط با یکدیگر قرار دارند. به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که بهترین طرح ها بر روی پارچه های نامناسب و بافت های غیرطبیعی نمی توانند جلوه و زیبایی خوبی از خود نشان دهند.

آموزش پارچه شناسی چیست

آموزش پارچه شناسی چیست

یک دوره آموزش پارچه شناسی خوب دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

اگر در انتخاب کلاس پارچه شناسی دچار شک و تردید شده اید، توصیه می شود تا موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • دوره انتخابی شما باید توسط اساتید معتبر اداره و آموزش داده شود. در این صورت شما می توانید از آخرین و بروزرسانی ترین اطلاعات استفاده نمایید. در همین راستا اگر بتوانید دوره خود را نزد اساتید نام آشنا پشت سر بگذارید، بهتر است.
  • از آموزشگاه های استفاده نمایید که در انتهای دوره به شما مدارک معتبر ارائه دهند. در این صورت خواهید توانست به کمک مدارک مربوطه وارد بازار کار شوید و مهارت و تخصص خود را نشان دهید.
  • محیط آموزشی برای کلاس پارچه شناسی باید خوب باشد. به این معنا که امکان بررسی انواع پارچه ها و لمس آنها را برایتان فراهم آورد. در این صورت می توانید اطلاعات عینی بهتری به دست آورید.

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، می توان دریافت که طراحی پارچه، پارچه شناسی و آشنایی با ویژگی های هر پارچه دارای اهمیت بسیاری است. لذا اگر مایلید تا در حوزه طراحی لباس پیشرفت نمایید، نیاز است تا تمام این دوره ها را پشت سر بگذارید.

https://www.udemy.com/topic/textiles/

https://textiles.ncsu.edu/zte/professional-education-programs/textile-continuing-education/

https://www.textileinstitute.org/events/introduction-to-textiles-short-course/

5/5 - (9 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباسخیاطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×