پارچه هوشمند

پارچه های هوشمند پارچه هایی می باشند که بتازگی و از سال 2019 به بازار معرفی شدند و هم اکنون در سال 2022 بازار بسیار داغی پیدا کرده اند و پیش بینی ها حاکی از استقبال فروان از پارچه های هوشمند در آینده مد و فشن و لباس دارد،  این پارچه ها دارای فناوری هایی هستند که نسبت به محرک هایی چون گرما، مواد شیمیایی و الکتریسیته واکنش نشان می دهند. البته باید در نظر داشته باشید که منظور از پارچه های هوشمند، ابدا به معنی پارچه هایی نیست که دارای یک جزء الکتریکی باشند. یکی از پارچه های پرکاربرد هوشمند پارچه هایی هستند که می توانند با تنظیم گردش هوا، نسبت به تغییرات دمایی واکنش نشان داده و دمای مناسبی را به بدن منتقل نمایند. با این توضیح می توان از آنها در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده نمود.

 

معرفی پارچه های هوشمند

معرفی پارچه های هوشمند

آشنایی با پارچه های هوشمند:

پارچه های هوشمند گزینه ای جذاب در دنیای مد می باشند. با توجه به اینکه تکنولوژی و فشن با سرعت زیادی در حال رشد می باشند لذا پیوند این دو حوزه نیز توانسته تا حد زیادی شگفت انگیز باشد. منسوجات هوشمند، منسوجاتی می باشند که دارای ابزارهای دیجیتال و الکترونیکی هستند. در داخل آنها اغلب باتری، مدار و سنسور تعبیه شده است تا به محیط واکنش نشان دهند. این منسوجات می توانند به کمک سیستم wifi یا بلوتوث به سایر موارد هوشمند متصل شده و داده رد و بدل نمایند.

منسوجات و پارچه های هوشمند خود به چند بخش اصلی تقسیم بندی می شوند که در زیر برایتان لیست شده است:

  • منسوجاتی که دارای مدار و LED هستند.
  • منسوجاتی که در ساختار آنها دیود، سیم و سلول های خورشیدی قرار دارد.

در نمونه های اولیه پارچه های هوشمند تنها امکان تغییر رنگ و گردش هوا را داشتند اما امروزه منسوجاتی وارد بازار شده اند که به راحتی نسبت به محیط واکنش نشان می دهند. آنها می توانند به انواع تلفن ها و دستگاه های هوشمند متصل گردند.

چرا پارچه های هوشمند وارد بازار شدند:

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که پارچه های هوشمند با دو هدف کلی به بازار مد و فشن معرفی شدند. این دو هدف عبارتند از:

  • پارچه هایی که صرفا به زیبایی توجه دارند و دارای طرح های فانتزی هستند. باید در نظر داشت که بعضی از این موارد رنگشان تغییر می یابد. البته در برخی دیگر نیز مشاهده شده است که نسبت به گرما و صدا واکنش نشان می دهند.

 

بررسی پارچه های هوشمند

بررسی پارچه های هوشمند

  • برخی دیگر از پارچه های هوشمند کاربرد بیشتری دارند. به طور مثال از آنها می توان برای ورزش یا مصارف پزشکی بهره برد. در واقع آنها تولید شده اند که عملکرد کلی بدن را نظارت نمایند. به کمک آنها شما می توانید وضعیت دمایی بدن خود را در شرایط مساعدی قرار دهید. آنها می توانند اطلاعات وضعیتی بدن را به صورت لحظه ای دریافت نمایند و سریعا نسبت به آنها واکنش دهند.

از پارچه هوشمند برای چه فعالیتی استفاده می شود؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد، می توان متوجه گردید که پارچه های هوشمند دارای کاربرد ها و البته مزیت های زیادی هستند. شما می توانید از آن برای اهداف پزشکی، فعالیت در دنیای مجازی و پیاده سازی اهداف واقعیت مجازی و مواردی از این قبیل استفاده نمایید. به صورت کلی می توان مزایای آنان را به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • می توانند شرایط بدن را به صورت لحظه ای بررسی نمایند.
  • می توانند موارد خطرناک را به سرعت پایش نمایند.
  • می توانند موقعیت لحظه ای افراد را نشان دهند.
  • می توانند بیانگر مدهای خلاقانه باشند.
  • و …

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که این مورد دارای آینده درخشانی می باشد. لذا آشنایی با آن موجب می شود تا از رقبای خود یک گام جلوتر باشید.

از انواع نمونه های پارچه ها و منسوجات هوشمند می توان به کفش های باله هوشمند،کیف های هوشمند،کاپشن های هوشمند،لباس های غواصی هوشمند،لباس های خواب هوشمند نام برد

تولید منسوجات و پارچه هوشمند:

شاید برای شما نیز این ذهنیت به وجود آمده باشد که تولید پارچه های هوشمند بسیار گران است. اما در عمل به این شکل نیست. البته باید در نظر داشت، هر اندازه تکنولوژی بیشتر پیشرفته نموده است، قطعات ارزان تر پرکاربرد تری نیز وارد بازار شده است. لذا شما می توانید با کمترین هزینه بهترین نمونه ها را تهیه نمایید. طبیعتا هر اندازه قیمت کمتر باشد، تولید نیز به همان اندازه راحت تر خواهد بود. به صورت کلی می توان بیان داشت که پارچه های هوشمند، پارچه هایی می باشند که دارای ویژگی های خاص هستند. این ویژگی ها را نمی توانید در پارچه های معمولی مشاهده نمایید.

منسوجات هوشمند باید حتما دارای کانال های ارتباطی باشند تا بتوانند دیتای خود را رد و بدل نمایند از همین رو آنها اغلب به سیستم های هوشمند رایانه ای متصل می شوند. از همین رو باید در نظر داشته باشید که یکی دیگر از ویژگی های عالی لباس های فوق اشتراک گذاری اطلاعات با سایر دستگاه ها است.

 

پارچه های هوشمند چه مواردی می باشند

پارچه های هوشمند چه مواردی می باشند

جمع بندی:

با توجه به مواردی که در مورد منسوجات هوشمند بیان گردید، می توان متوجه شد که پارچه های هوشمند، پارچه هایی خاص هستند که می توانند جریان الکتریسیته را هدایت نمایند. آنها می توانند از محیط داده دریافت نمایند و به آنها پاسخ دهند. امروزه آنان دارای کاربردهای زیادی هستند. می توان از آنها برای برقراری ارتباط، انتقال انرژی، محافظت از فرد و مواردی از این قبیل استفاده نمود.

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که این لباس ها می توانند آینده مد و فشن را به صورت کامل تغییر دهند. لذا اگر شما نیز مایل هستید تا جایگاه خود را در این حوزه ثابت نمایید، لازم است تا حتما با این تکنولوژی جدید و چگونگی بکارگیری آن آشنا باشید. در این مقاله تلاش گردید تا نکات مهم و کاربردی بیان گردد. ولیکن بکارگیری این پارچه ها نیاز به تمرین و مهارت دارد.

https://www.intechopen.com/chapters/73836

https://www.intechopen.com/chapters/68403

https://ignasisayol.com/en/smart-textiles-can-be-programmed-to-monitor-things-like-biometrics-measurements-of-physical-attributes-or-behaviours-like-heart-rate-which-could-help-athletes-dieters-and-physicians-observing-pat/

5/5 - (15 امتیاز)

خیاطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×