فهرست مطلب
یک آموزشگاه طراحی لباس خوب چه ویژگیهایی دارد؟
در این مقاله با ذکر مقدمهای ویژگیها و امتیازات یک آموزشگاه طراحی لباس موفق را برایتان شرح میدهیم تا بهترین گزینه را بهعنوان محل آموزش خود آگاهانه انتخاب کنید. در طول تاریخ همواره لباس و پوشش افراد نمایانگر فرهنگ، هویت، سنتها، شخصیت، قومیت و موقعیت اجتماعی آنان بوده و به همین دلیل ارزش و اهمیت زیادی داشته است. امروزه طراحی مد و لباس یک صنعت درآمدزا در جهان محسوب میشود و در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و حتی در حال توسعه به عنوان یک حرفه سطح بالا شناخته میشود. بهگونهای که برخی از کشورها همانند چین، ترکیه، کره جنوبی، برزیل، آلمان و بنگلادش درآمدهای بسیاری از راه تولید پوشاک و البسه به دست میآورند. در سالیان اخیر دو کشور قدرتمند ترکیه و اسپانیا در این زمینه حضور چشمگیری داشتهاند و سبب مطرح شدن بیشتر این دو کشور شده است.
هنر استفاده از طراحی مد و لباس، به منظور تولید پوشاک به ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی ملتهای بستگی دارد و در جوامع مختلف دارای تنوع زیادی است. از آن جایی که طراحی مد و لباس، نمادی از هویت و وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه دارد، طراحان باید همواره این نکته را مد نظر داشته باشند که هر نوع لباس، برای کدام مخاطب و از چه فرهنگی می باشد، تا آن چه را که طراحی میکنند، از عنصر زیبایی و مقبولیت برخوردار و در جهت عقاید فرهنگی یک جامعه باشد. بدین سبب ضرورت پرداختن به مبحث پوشاک در کشورمان، ایجاد و توسعه رشتههایی است که در زمینه طراحی مد و لباس فعالیت میکنند و میتوان این این رشتهها را از طریق آموزشگاههای طراحی لباس به علاقهمندان به این حوزه آموزش داد تا زمینه اشتغال در این حوزه را بیش از پیش ارتقاء داد.
انواع طراحی لباس
طراحی لباس بر دو گونه است. طراحی کاربردی و طراحی مد. طراحی کاربردی شامل طراحی لباس برای مشاغل و گروههای مختلف جامعه همانند ورزشکاران و آتشنشانان است. در حالیکه طراحی مد یک کار سلیقهای است و در این بخش طراح خلاقیتش را به کار میگیرد تا افراد دیگر از طرح او ایده بگیرند و کارهای تازهای را به بازار عرضه کنند. طراحی لباس از جمله مشاغلی است که افراد میتوانند با سرمایه شخصی و کسب تجربه در آن پیشرفت کنند.
از آنجا که ایران کشوری تقریباً جوان است و جوانان هم تنوع پوشاک را دوست دارند، عدهی زیادی با تکیه بر خلاقیت خود و کسب آموزشهای طراحی مد و لباس در این حرفه به خوبی رشد میکنند. طراحان لباس پس از کسب تجربه و گذراندن دورهها و کلاسهای طراحی لباس، جذب تولیدیها و کارخانههای بزرگ تولید لباس (برندهای مختلف) خواهند شد؛ و یا به صورت خوداشتغالی در این زمینه فعالیت خواهند کرد.
ویژگیهای شاخص آموزشگاه طراحی لباس و مد
برای این که افراد بتوانند یک طراح مد و لباس ماهر شوند باید در آموزشگاههایی دوره ببینند که دارای ویژگیهای شاخص و قابل قبولی باشد.
ویژگی اول: دارا بودن مجوز از سازمان فنیوحرفهای کشور
اولین ویژگی برجسته آموزشگاه طراحی لباس و مد، دارا بودن مجوز از سازمان فنیوحرفهای کشور است. این سازمان به عنوان سازمان ملی و متولی آموزش مهارتهای مختلف در کشور شناخته میشود که همواره بر دارا بودن شرایط تأسیس آموزشگاهها نظارت کامل دارد. باید درنظر داشت که مدرک سازمان فنیوحرفهای، یک مدرک بینالملی تلقی میشود.
مدرک طراحی لباس سازمان آموزش فنیوحرفهای دارای کد 10 رقمی استاندارد شغل ISCO میباشد و جزو معتبرترین مدارک در جهان شناخته میشود زیرا همواره بر رعایت استانداردها و معیارهای قابل قبول بینالمللی تاکید زیادی میکند. هنرجویانی که در کلاس های طراحی لباس، آموزش طراحی مد و لبـاس را میبینند، پس از اتمام دوره با اخذ مدرک معتبر وارد بازار کار کشور میشوند. همانطور که اشاره شد مدرک بینالمللی فنیوحرفهای طراحی مد و لباس دارای کد 10 رقمی ملی و بین المللی آموزش است و در 186 کشور دنیا معتبر بوده و به رسمیت شناخته میشود.
ویژگی دوم: اساتید با تجربه و زبردست
دومین ویژگی یک آموزشگاه طراحی مد و لباس، تسلط و دانش بالای اساتید در حوزه طراحی لباس است. اساتید طراحی مد و لباس، باید بتوانند از صفر تا 100 این رشته را به هنرجویان آموزش دهند. شناخت جامعه و نیازهای آنان و بررسی روندهای جریانساز در عرصه طراحی مد و لباس جهان، روانشناسی رنگها و فهم ظرافتهای پارچه در طراحی مد و لباس، جنسیتشناسی تخصصی لباس و خلاقیت در طراحی، تدابیر خطی و عیوب اندامی، طراحی فیگوراتیو اندام و صورت و موارد بسیار دیگر، همه و همه جزء مقولاتی است که یک استاد ماهر و مسلط طراحی مد و لباس باید به آن احاطه و اشراف داشته باشد.
اهمیت اساتید مسلط و مجرب در آموزشگاه طراحی مد و لباس از چه جهت است؟
زیرا اگر اساتید مجرب و توانمندی در آموزشگاه طراحی لباس تدریس نکنند، نمیتوان انتظار داشت که یک هنرجویی که دوره طراحی مد و لباس را گذرانده است، بتواند در جذب بازار کار موفق عمل کند. پس دانش، تجربه و تسلط اساتید و مدرسان یک آموزشگاه طراحی لباس یکی از ویژگیهای متمایز دورهها و کلاسهای طراحی مد و لباس است.
علاوهبر دانش و تخصصی که اساتید طراحی مد و لباس باید دارا باشند، آشنایی آنان با بازار مد ایران و کشورهای همسایه حائز اهمیت زیادی است. با توجه به مشابهتهای فرهنگی بسیار میان ایران و کشورهای همسایه، بدون تردید مناسبترین بازار هدف برای صادرات محصولات مد و لباس، کشورهای همسایه است. لذا آشنایی اساتید و مدرسان کلاسهای طراحی مد و لباس با بازار فروش داخلی و نیز کشورهای همسایه یکی از نکات بسیار مهمی است که در دورههای طراحی مد و لباس باید بدان توجه ویژهای شود.
ویژگی سوم: برگزاری کارگاههای آموزش تبیلغات در اینترنت
این که در کشورهای همسایه چه نوع پوشش و لباسهایی بیشتر مورد استقبال مردم قرار میگیرد موضوعی است که باید در کلاسهای طراحی مد و لباس توسط اساتید مجرب و مسلط به این حوزه آموزش داده شود. یکی دیگر از ویژگیهای مهم آموزشگاه خوب طراحی لباس، برگزاری کارگاههای آموزش تبیلغات در اینترنت برای گرفتن سفارش در بازار مد و لباس است. در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغات مجازی و اینترنتی از مزایای قابل ملاحظهای در این صنعت نوپا و جذاب برخوردار است.
از آن جمله میتوان به ارتباط دو طرفه با مخاطب، فراهم کردن دسترسی مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدفگیری مشتریان، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. بهعلاوه هزینه تبلیغات مجازی به مراتب کمتر از رسانههای دیگر است. در مجموع تبلیغات اینترنتی راه بسیار خوبی برای باخبر کردن همه از تولیدات یا محصولات به صورت کارآمد و کمهزینه میباشد. از این رو، با توجه به مزایا و فوایدی که تبلیغات اینترنتی داراست، آموزش آن در دورهها و کلاسهای طراحی مد و لباس، اهمیت و ضرورت قابل توجهی دارد و باید با جدیت پیگیری شود.
ویژگی چهارم: استفاده از طرح
از دیگر ویژگیهای مهم یک آموزشگاه خوب طراحی مد و لباس، استفاده از طرح درسهای (سیلابس) کامل و غنی شده است که تمام آموزشهای لازم برای تبدیل شدن به یک طراح مد و لباس ماهر در آن گنجانده شده باشد. این طرح درسها باید منطبق بر طرح درس (سیلابس) سازمان فنیوحرفهای بهعنوان سازمان ملی و مرجع آموزشهای مهارتی از جمله مهارت طراحی لباس باشد. طرح درسهای یک کلاس طراحی لباس باید کامل و جامع بوده و موضوعات زیر را در بر بگیرد:
- مبانی و اصول طراحی روی کاغذ
- مبانی هنرهای تجسمی
- آشنایی با رنگ و بافت پارچهها و نقوش اسلامی و ایرانی و بینالمللی
- آشنایی با روانشناسی و جامعهشناسی مخاطبان و مشتریان گوناگون
- درک فرهنگهای ملل مختلف به خصوص کشورهای همسایه برای طراحی مد و لباس مؤثر
- آشنایی با روانشناسی رنگها
- توانایی مطلوب برای طراحی و تصویرسازی و ایدهپردازی
- طراحی کالکشن
- تواناییهای تکنیکی برای برش الگو و دوخت و حجمسازی مؤثر
- شناخت تاریخ هنر و تاریخ طراحی لباس به خصوص در عصر معاصر
- آشنایی با اصول مدیریت کارگاههای تولیدی و طراحی و مدیریت بازاریابی
- طراحی آناتومی و طراحی فیگوراتیو اندام و صورت
- طراحی مانتو
- طراحی کفش
- طراحی لباس مشاغل
- پارچهشناسی و جنسیتشناسی تخصصی لباس
- طراحی تناسبات طولی و عرضی اندام
- طراحی اسکلت اندام
- طراحی ماهیچهای اندام
- اصول ست کردن لباس و مبحث مهم و جذاب استایلینگ
- سبکشناسی در مد
- خلاقیت در طراحی لباس
- طراحی لباس کودک
- سلوئت اندام
ویژگی پنجم: محیط آموزشگاه طراحی لباس
به عنوان آخرین ویژگی یک آموزشگاه طراحی لباس خوب، فضای آموزشی دوستانه و صمیمی کلاسهای طراحی مد و لباس است. آموزش طراحی مد و لباس یک کار گروهی و مشارکتی است که در آن نیاز است با همدلی و صمیمیتی که میان هنرجویان با همدیگر و میان اساتید برقرار شود تا بتوان با همکاری افراد شرکتکننده دوره طراحی مد و لباس را با کارآمدی و بازده بیشتری در یک آموزشگاه طراحی لباس به پایان رساند.