طراحی لباس

چگونه طراح لباس شویم؟

انواع مشاغل مربوط به تولید لباس از خیاطی گرفته تا خرازی و تولید پارچه و … از قرن‌ها پیش لازمه هر جامعه‌ای بوده است اما این روزها بحث طراحی لباس شکلی متفاوت به خود گرفته؛ جای این رشته در میان دروس دانشگاه باز شده و حتی تحصیل در مقاطع بالا برای رشته طـراحی لباس و مد وجود دارد. در سطح جهان آکادمی‌های تخصصی برای این رشته به وجود آمده و از همه مهم‌تر سیل علاقه‌مندانی است که برای یادگیری اصول طراحی لباس نیازمند ارائه خدمات آموزشی استاندارد و به روز هستند. خدماتی که هم آن‌ها را در بازار کار امروز هدایت و راهنمایی کند و هم آموزش‌های هنری لازم را ارائه کند. ما در آموزشگاه طـراحی لباس پیشکسوتان سعی داریم که آموزش‌های استاندارد و کاربردی ارائه کنیم.

«مهارت‌های طراحی لباس»

10 مهارت برای ورود به حوزه طراحی لباس

بازار طـراحی لباس یکی از رقابتی‌ترین بازارهای جهان است. در این بازارها اشفته که حجم زیادی از افراد را به خود جذب می‌کند تعداد اندکی به موفقیت می‌رسند. بنابراین پیش از آنکه تصمیم بگیرید کار طراحی لباس را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید باید ببینید آیا مهارت‌های لازم برای این کار را دارید. اگر مهارت‌های زیر را در خود تشخیص دادید برای ورود به این حوزه تردید نکنید.

 

1- سطح بالایی از خلاقیت هنری

لازم نیست تست خاصی گرفته شود. کافی است دید شما نسبت به مسائل ساده و روزمره مورد توجه قرار گیرد. انتخاب سبک و رنگ پرده اتاق‌تان. انتخاب پیراهنی که می‌پوشید. دیدگاه‌تان در مورد رنگ، طرح و آنچه می‌پسندید عمق دید هنری شما را به تصویر می‌کشد. خلاقیت هنری امری ذاتی است و اگر سلایق هنری شما جلب توجه می‌کند بدانید که طراحی لباس یکی از ویژگی‌های اساسی را خواهید داشت. به یاد داشته باشید هنر امری در هم تنیده است. از موسیقی که گوش می‌کنید تا کتابی که می‌خوانید، از معماری شهر تا مجسمه‌سازی، همگی بخش بزرگی از خلاقیت هنری را شامل می‌شود.

 

2- مهارت طراحی داشته باشید.

افرادی هستند که ذاتاً طراحان خوبی به شما می‌روند. در واقع انرژی خاصی برای روی کاغذ آوردن طرح دلخواه‌شان صرف نمی‌کنند اما اگر این ویژگی‌ را ندارید زیاد هم نگران نباشید یادگیری طراحی با تمرین و تکرار نیز حاصل می‌شود. حتی اگر استعداد طراحی نداشته باشید با آموزش درست تمرین به این مهارت دست خواهید یافت.

3- قدرت تجسم بالا

در کار طراحی لباس و خصوصاً طراح مد، تجسم یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌هاست که می‌تواند کار شما را جلو بیاندازد. اگر بتوانید لباس را بر تن فرد تجسم کنید و در ذهن‌تان تغییراتی که قرار دهید را لحاظ کنید آن زمان است که شما از دیگران تمایز خواهید شد. زمانی که به طراحی یک پارچه می‌نگرید بهتر است بتوانید طرح نهایی را در ذهن مجسم کنید. به این ترتیب به سرعت آنچه که می‌خواهید به نتیجه می‌رسد.

«از قدرت ذهن خود برای تجسم طرح نهایی بهره ببرید.»

4- جزئی‌نگری

ویژگی توجه به جزئیات امری ذاتی نیست. برخلاف تصور که خانم‌ها ذاتاً بیشتر به جزئیات توجه می‌کنند باید گفت که این امر ناشی از تمرین و تکراری است که خانم‌ها در طول زندگی مجبور به انجام آن هستند. اغلب خانم‌ها یاد می‌گیرند که به جزئیات خانه، جزئیات لباس خود و صورت خود، جزئیات لباس دیگران دقت کنند و این دقت کم‌کم به مهارت تبدیل می‌شود. بنابراین جزئی‌نگری تمرینی است روزمره که هر شخص می‌تواند انجام دهد و مردان شاغل در این حوزه طی سال‌ها کار نشان داده‌اند که توجه حیرت‌انگیزی به جزئیات دارند زیرا در این کار مهارت لازم را کسب کرده اند. طراحی لباس به شدت به جزئی‌نگری نیاز دارد.

5- درک بافت و شناخت پارچه

طراحی لباس با صنعت نساجی گره خورده است. می‌بایست مدت‌ها در بازار پارچه میان فروشندگان پارچه گشت و اطلاعات کسب کرد و در مورد جنس و ترکیب پارچه‌ها مطالعه کرد. کافی است شناخت درستی از جنس یک پارچه نداشته باشید تا بهترین طرح سال را با یک انتخاب غلط برای پارچه تبدیل به طرحی بی‌نهایت زشت و بی‌قواره کنید. بنابراین اهمیت شناخت بافت پارچه را دست‌کم نگیرید. در این رابطه هم به میزان کافی مطالعه انجام دهید و هم به صورت عملی از آنچه در بازار وجود دارد اطلاعات کسب کنید. یک طراح لباس موفق کسی است که برای طراحی لباس بداند از کجا و به چه شیوه‌ای پارچه تهیه کند.

«برای طراحی لباس بافت پارچه را بشناسید.»

6- شناخت بازار

واجب است که از بازاریابی در حوزه مد و لباس سر در بیاورید. این امری حیاتی است و خصوصاً در ابتدای راه باید خودتان این کار را به عهده بگیرید. هستند طراحان به شدت خلاق و به شدت هنرمندی که بدون شناخت بازار، شکست سنگین متحمل شدند و گاهی دیده شده که دست از کار طراحی لباس کشیدند. اما شناخت بازار می‌تواند راه میانبری برای شما باشد. اگر هوش تجاری خود را به کار ببرید و در طراحی لباس به نیاز بازار در زمان مشخص، توجه داشته باشید ممکن است طرحی که در حالت عادی شاید با اقبال مواجه نشود اما در شرایط خاص فروش خیره‌کننده‌ای را نصیب شما کند.

7- مهارت ارتباطی

شما قرار است برای شخص خاصی کار طراحی لباس را انجام دهید. کمی وقت بگذارید و با شخص مورد نظر ارتباط برقرار کنید. متوجه روحیات و خواسته و علایق او شوید. در کارهایی که مستقیماً به شخصیت آدم‌ها برمی‌گردد نیاز به مهارت ارتباطی به شدت حس می‌شود. علاوه‌بر این شما قرار است کار تیمی انجام دهید. باید بتوانید با خیاط ارتباط برقرار کنید. با فروشنده با مشتری و با بسیاری افراد دیگر که کسب‌وکار شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین سعی کنید مهارت‌های ارتباطی خود را افزایش دهید.

طراحی لباس

«از مشتریان خود بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند.»

8- روحیه رقابتی داشته باشید.

یک طراح لباس همیشه در رقابت با همکاران خود است. اگر حس رقابت نداشته باشید احتمال شکست بالاست. باید علاوه‌بر همکاری با سایر طراحان توجه کنید که رقابت می‌تواند ظرفیت‌های مخفی در وجودتان را بیرون بکشد و باعث پیشرفت شود. رقابت به نوعی نیروی محرکه است اما غرق در رقابت نشوید. همیشه تعادل را رعایت کنید. رقابت تا جایی خوب است که شما را به سمت پیشرفت و بهبود زندگی پیش ببرد. در کار نیز به همین ترتیب است اگر رقابت باعث فشاری بدون دستاورد شود که تمرکز شما را از بین می‌برد برای مدتی از رقابت فاصله بگیرید تا آرامش کافی برای طراحی لباس را به‌دست آورید.

9- روحیه کار تیمی داشته باشید.

لازم است روحیه همکاری در شما تقویت شود و این مهارتی است که باید آموزش داده شود. در کار تیمی گاهی لازم است از بخش‌هایی گذشت کرد و با سایرین تعامل داشت. واجب است که یاد بگیرید چگونه کار تیمی انجام دهید و خود را جزئی از یک تیم بدانید. مطمئن باشید که هیچ‌کسی نمی‌تواند بدون همکاری با سایرین در امر طراحی لباس موفق شود و این ابلهانه است اگر فکر کنید خودتان کارهای همه یک مجموعه را انجام خواهید داد و موفق هم می‌شوید. به یاد داشته باشید که می‌توانید از دیگران چیز یاد بگیرید و یا به دیگران چیزی یاد دهید.

10- در فضای مد جهان و منطقه قرار داشته باشید.

از فستیوال‌های مد و طراحی بازدید و در جشنواره‌های مهم شرکت کنید. طرح‌های برندهای برتر را دنبال کنید و طراحی لباس طراحان محبوب خود را پیگیری کنید. فضای مجازی این روزها امکانات زیادی برای این کار پیش روی شما قرار می‌دهد. مجلات مد را تهیه کنید و همیشه از تاریخچه‌های طراحی لباس مطلع باشید. این تاریخچه‌ها ایده‌های نابی را به شما می‌دهد زیرا طرح‌هایی است که زمانی جواب پس داده و می‌توان روی تکرار موفقیت آن حساب باز کرد.

«تحقیق و مطالعه رمز موفقیت شما است.»

4.1/5 - (406 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×