تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن امروزه جز بحثهای داغ محافل مد میباشد. کرونا کی به اتمام میرسد؟ این سوالی است که در روز ممکن است بارها مطرح شود اما هیچ جواب دقیقی برای آن وجود ندارد. در حال حاضر تاثیر کرونا در دنیای مد نیز محسوس میباشد. از جمله پیامدهای کرونا در صنعت مد را میتوان در تعطیلی و عدم برگزاری فشن شوها مشاهده نمود. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن صحبت نماییم.
فهرست مطلب
گذری بر تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن:
با توجه به همهگیری کرونا در سطح جهان و تشویق مردم به عدم خروج از منزل، صنعت لباس و پوشاک به شدت ضربه خورده است. امروزه به طور محسوسی میتوان تاثیر کرونا در دنیای مد را مشاهده کرد. با توجه به عدم برگزاری فستیوالها و کاهش قدرت خرید مردم، این صنعت با چالش بیسابقهای روبرو شده است. امروزه افزایش خریدهای اینترنتی را میتوان از جمله پیامدهای کرونا در صنعت مد دانست. از سوی دیگر درگیر شدن کارگاههای تولیدی برای دوخت ماسک و گانهای بهداشتی موجب شده است تا بحث فشن و مد دارای اهمیت کمتری باشد.
گذری بر تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن:
با تمام این توضیحات اما تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن موجب رکود و توقف رشد این هنر نشده است. بسیاری از برندهای معتبر دنیا حتی در دوره کرونا نیز تلاش نموند تا نام و آوازه خود را حفظ نموده و به شکست کرونا کمک نمایند. در ادامه به فعالیتهای این برند بیشتر پرداخته میشود.
بررسی پیامدهای کرونا در صنعت مد:
در بحث بررسی تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن، اولین پیامد را میتوان به کاهش نیاز و درخواست بازار نسبت داد. این امر موجب شد تا مدلهای پیشین در سال 2020 همچنان باقی مانده و نیاز جدیدی احساس نشود. لذا ارتباط بین طراح و تولیدکننده قطع شد. با توجه به اینکه اکثر نمایشگاهها و رویدادهای مهم در این سال لغو شدند لذا عرضه طراحیهای جدید به شدت کاهش یافت.
از سوی دیگر مردم نیز تمایلی برای خرید لباس به دلیل آلوده بودن و ترس از این ویروس نداشتند. با این توصیف برندهای معتبر برای آنکه بتوانند محبوبیت خود را در بازار حفظ نمایند، ناچار شدند که تمهیداتی بیاندیشند تا تاثیر کرونا در دنیای مد و ایجاد تورم را کاهش دهند. لذا هر کدام از برندها دارای ایدههای منحصربهفردی بودند:
1- تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن برای برند بولگاری:
مسئولین این برند معتبر وقتی مشاهده نمودند که بسیاری از کارخانهجات و تولیدکنندهها در حال ورشکستگی هستند، برای اینکه اعتبار خود را حفظ نمایند، اعلام نمودند که در حال عرضه ژلهای شستشوی دست و لباس به بازار هستند که همگی در ظروف قابل بازیافت عرضه میشوند. این برند ایتالیایی با این حرکت از پس وظیفه اجتماعی خود برآمد و توانست هواداران خود را همچنان راضی نماید.
2- تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن برای برند کیم کارداشیان:
پیامدهای کرونا در صنعت مد برای برند کیم کارداشیان نیز مثبت نبوده و مسئولان آن را با چالش بیسابقهای روبرو نمود. این برند برای حفظ محبوبیت خود در صنعت مد و فشن در حدود 1 میلیون دلار به مادران و کودکان آسیبدیده از این ویروس اختصاص داد. این شرکا با شعار اینکه همیشه در کنار خانوادهها هستند، کمکهای خود را به مردم نیازمند اعطا نمود.
3- تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن برای برند یونیکلو:
یونیکلو که از فعالان صنعت مد و فشن است، با همکاری کمپانی های کشور چین توانست بیش از 1 میلیون ماسک تولید نموده و آنها را به کشورهایی نظیر ایتالیا و ژاپن صادر نماید. بر اساس گزارشات ژانویه سال 2020 میزان تقاضا برای پوشاک تا 40 درصد کاهش داشته است اما به همان اندازه در بخش تجارت الکترونیک این مورد افزایش داشته است. ابن بین مجلات دنیای مد و فشن برای اینکه سریعتر با این بحران وقف پیدا کنند، اقدام به ارائه اخبار به صورت آنلاین و در بستر اینترنت نمودند. البته گفتنی است که در کنار این نوع تغییر، تولید ماسک در انواع و اقسام مختلف همچنان فرصت را برای خلق ایده ایجاد نمود.
با این توضیح میتوان متوجه شد که تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن به صورت 100 درصد منفی نبوده و تاثیرات مثبتی نیز داشته است. با توجه به اینکه سبک زندگی افراد تحت این ویروس تغییر نموده است، در سبکهای پاییزی و مدهای این فصل دستکش و ماسک نیز جای خود را یافته و به چشم میخورند.
در همین راستا بسیاری از برندها برای استایل زمستانی خود طرحهای کرونایی جالبی ارائه نمودهاند. تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن موجب خشک شدن و از بین رفتن بعضی از برندهای نوپا شد اما آنان که باقی ماندند توانستند با محیط سازگار شوند و قطعاً آینده روشنی خواهند داشت.
منابع: morethanshipping ،firstpost