رنگ شناسی در طراحی لباس

رنگ شناسی در طراحی لباس یکی از اصولی است که همه افرادی که با فشن و دنیای مد در ارتباط هستند، لازم است تا آن را بیاموزند. خوشبختانه امروزه مقالات و کتاب های بسیاری در این حوزه چاپ شده است که از طریق آنها می توان به دانش لازم دست یافت. از همین رو در این مقاله تلاش داریم تا در خصوص رنگ شناسی در طراحی لباس و تاثیراتی که ممکن است در دنیای فشن داشته باشد، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

رنگ شناسی در طراحی لباس به صورت حرفه ای

رنگ شناسی در طراحی لباس به صورت حرفه ای

آشنایی با رنگ شناسی در طراحی لباس:

رنگ شناسی در طراحی لباس تا حد زیادی به شخصیت افراد، موقعیت اجتماعی و سلیقه افراد وابسته می باشد. لذا اگر به دنبال زیبایی می باشید لازم است تا حتما از بحث رنگ شناسی لباس های مختلف در جای خود استفاده نمایید. اما برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید لازم است تا رنگ ها را در جای خود استفاده نمایید. انتخاب یک رنگ لباس خود قطعا مساله ای بزرگ تر از ست نمودن چند رنگ در کنار یکدیگر است. برخی از متخصصین ممکن است یک رنگ را بیانگر موضوعی خاص بدانند اما برخی از افراد آن را مطابق با سلیقه خود ندانند. از همین رو در دنیای رنگ شناسی در طراحی لباس لازم است تا پیام هر رنگ و ویژگی های آن را به خوبی بدانید تا بتوانید بهترین خروجی را داشته باشید. در گام اول برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب ها را انجام دهید لازم است تا از دایره معروف رنگ که در تمام طراحی ها و دیزاین ها مورد استفاده قرار می گیرد، بهره ببرید.

آشنایی با رنگ شناسی در طراحی لباس

آشنایی با رنگ شناسی در طراحی لباس

دایره رنگ چیست؟

در رنگ شناسی در طراحی لباس، بسیار مهم است که شما بدانید کدام رنگ ها را می توانید با یکدیگر ست نمایید و از کدام رنگ ها باید در کنار هم استفاده نمایید. از همین رو باید با تاثیر رنگ ها در کنار هم آشنا باشید. دایره رنگ بهترین ترکیب را می تواند در اختیار شما قرار دهد. در این دایره شما می آموزید که رنگ ها در سه دسته اصلی قرمز، زرد و آبی تقسیم می شوند. به این دلیل، رنگ های مذکور را رنگ های اصلی می دانند زیرا که با هیچ رنگ دیگری ترکیب نشده و در ذات خود خالص می باشند. شما می توانید از این رنگ ها در ساخت هر رنگ دیگر بهره ببرید. حال اگر رنگ های اصلی را با یکدیگر به صورت دو به دو ادغام نمایید، رنگ های ثانویه تولید می شوند. در نظر داشته باشید که از ترکیب رنگ زرد و قرمز، رنگ نارنجی، ترکیب آبی و زرد، رنگ سبز، ترکیب قرمز و آبی، رنگ بنفش ایجاد می شود. اما داستان به اینجا ختم نمی شود.

در رنگ شناسی لباس، لازم است تا شما پالت رنگی گسترده تری داشته باشید. از همین رو می بایست رنگ های گروه دوم را نیز با هم به صورت دو به دو ادغام نمایید تا رنگ های بیشتری حاصل شود. ترکیب این رنگ ها منجر به ایجاد رنگ هایی چون لیمویی،نارنجی و … می شود.

تا به اینجا شما رنگ های پایه را ایجاد نمودید اما همانطور که می دانید، در دنیای واقعی این رنگ ها می توانند دارای درجه روشنی متفاوتی باشند. به میزان درخشندگی رنگ ها رنگ مایه گفته می شود. یک رنگ خالص دارای رنگ مایه خالص نیز می باشد اما اگر به آن مقداری رنگ سفید بیفزایید، رنگ های روشن و اگر به آن رنگ خاکستری یا هر رنگ تیره دیگر اضافه نمایید، رنگ مایه تیره حاصل می شود.

رنگ شناسی در طراحی لباس و دایره رنگ

رنگ شناسی در طراحی لباس و دایره رنگ

رنگ مایه های در فشن بسیار مهم می باشند زیرا چشم به آنها بسیار حساس است و در بازتاب رنگ نیز کمک شایانی می نمایند. اگر شما دارای رنگ مایه کمتری باشد و رنگ اصلی در آن بیشتر دیده شود، به صورت عام بیان می شود که خلوص بیشتری داشته و جسورانه تر است. اما هر چه میزان رنگ اصلی کمتر و رنگ مایه در آن بیشتر باشد، خلوص رنگی کمتری دیده می شود. برای تهیه لباس های بچه گانه و مخصوصا لباس های دخترانه عموما از رنگ هایی استفاده می شود که خلوص کمتری داشته و در اصطلاح ملیح تر هستند.

آشنایی با رنگ های سرد و گرم در دنیای رنگ شناسی در طراحی لباس:

وقتی که با دایره رنگ در بحث رنگ شناسی در طراحی لباس، آشنا شدید، نوبت به آن است که تاثیر رنگ های سرد و گرم را نیز برای طراحی لباس خود در نظر بگیرید. به صورت کلی در دنیا دو نوع رنگ وجود دارد. رنگ های سرد که در دل خود درصدی از رنگ آبی را دارند و رنگ های گرم که شامل رنگ قرمز و مواردی از این خانواده می باشند. رنگ های سرد همانگونه که از نام آنها مشخص است، حس سرما را منتقل می نمایند. در دسته رنگ های سرد، مواردی جون بنفش، سبز و مواردی از این قبیل وجود دارند. اگر قصد طراحی لباس را دارید، باید توجه نمایید که به همراه این رنگ ها می توانید از منسوجاتی به رنگ نقره ای و جواهراتی از جنس طلای سفید و نقره بهره ببرید.

در مقابل رنگ های گرم رنگ های محکمی می باشند و برای طراحی هایی مورد استفاده قرار می گیرند که احساس غرور، قرار است به طرف مقابل منتقل شود. معمولا افرادی که دارای پوست گندمی و تیره دارند، بیشتر به سمت رنگ های گرم می روند. توصیه می شود که به همراه رنگ گرم از طلا و منسوجاتی با رنگ طلایی استفاده شود.

البته باید این مورد را در نظر داشته باشید که در رنگ شناسی در طراحی لباس، برخی از رنگ ها نیز خنثی می باشند. رنگ هایی چون سفید، سیاه، خاکستری  و … جز رنگ های خنثی هستند که عموما در هارمونی رنگی بادمجانی، زیتونی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

برقرار نمودن هارمونی در رنگ شناسی در طراحی لباس:

تا به اینجا توانستیم انواع رنگ ها، تقسیم بندی آنان و موارد مرتبط با طراحی آنان را بیان نماییم. حالا به عنوان طراح لباس باید بدانید که چگونه بین این رنگ ها در طراحی های خود ارتباط برقرار نمایید. در بحث هارمونی باید در نظر داشته باشید که رنگ ها در چندین دسته می توانند تقسیم بندی شوند که برخی از آنها مهمتر و البته پرکاربرد تر می باشند. این موارد در زیر عنوان شده اند:

  • رنگ شناسی در طراحی لباس چیست

    رنگ شناسی در طراحی لباس چیست

    تک رنگ ها:

همانگونه که از نام این هارمونی می توان متوجه شد، تنها از یک رنگ تشکیل شده است. به طور مثال شما در بحث رنگ شناسی لباس خود تنها از رنگ آلبالویی، آبی و … استفاده می نمایید. شما می توانید تمام رنگ هایی که در بخش فوق ذکر شده است در این دسته قرار دهید و هیچ محدودیتی نیز وجود ندارد.

  • رنگ های مکمل:

گاها نیاز است تا در طراحی خود از برخی رنگ پارچه ها به گونه ای در کنار یکدیگر استفاده نمایید که همدیگر را تکمیل نمایند و مکمل هم باشند. در این شرایط بهتر است بدانید که رنگ های مکمل کدام هستند. در رنگ شناسی در طراحی لباس عنوان می شود که رنگ های مکمل 6 عدد بوده و در سه دسته طبقه بندی می گردند. رنگ های قرمز و سبز در یک دسته، آبی و نارنجی در یک دسته و بنفش و زرد نیز در یک دسته قرار می گیرند. لذا اگر مایل هستید تا در لباس طراحی شده شما این موارد رعایت شوند، لازم است تا هارمونی رنگ های مکمل را در نظر بگیرید. البته یک نکته مهم در این بخش وجود دارد. توجه نمایید که شما برای استفاده از رنگ های مکمل می توانید آنها را با درصد خلوص متفاوتی بکار گیرید تا بسیار زننده و زشت نباشند.

  • مزایای رنگ شناسی در طراحی لباس

    مزایای رنگ شناسی در طراحی لباس

    رنگ های مشابه:

برای تهیه پالت رنگی زیبا در بحث رنگ شناسی در طراحی لباس، می توانید به عنوان طراح برخی از رنگ های مشابه را در کنار هم قرار دهید تا تصویری زیبا خلق شود.  در انتخاب رنگ های مشابه عموما یک رنگ پررنگ تر و واضح تر می باشد اما سایر رنگ ها کم رنگ تر هستند. معمولا رنگ هایی که در یک خانواده هستند در دسته رنگ های مشابه طبقه بندی می شوند. در ایجاد هارمونی به سک مشابه حتما در نظر داشته باشید که رنگ ها حالت غیرطبیعی نداشته باشند زیرا این هارمونی عموما برای لباس های رسمی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربر در محیط های کاری یا سطح بالا استفاده می نماید.

  • رنگ های سه گانه:

این نوع انتخاب رنگ در بحث رنگ شناسی لباس گزینه عالی برای افرادی است که همواره به دنبال خلق ایده جدید هستند. در این ن.ع هارمونی لازم است تا شما دایره رنگ را مجدد به یاد آورید. رنگ هایی که بین آنها در این چرخ دایره ای سه خانه فاصله است و روبروی هم قرار می گیرند، در دسته سه تایی ها قرار می گیرند. این نوع ترکیب بندی برای طراحی های که زنده بوده و قصد نشان دادن طراوت و شادابی را دارند، بسیار عالی است.از جمله سه تایی های پر مصرف که ممکن است در رنگ بندی لباس های فشن نیز مشاهده نمایید، می توان به قرمز، زرد، آبی و نارنجی، زرد، بنفش اشاره کرد. البته پیشنهاد می کنیم که در طراحی های خود به صورت مستقیم از این رنگ ها استفاده ننمایید و آنها را با خلوص متفاوت در کنار یکدیگر بکار گیرید تا زننده نباشد. عموما رنگ های ملایم تر در ترکیب های سه تایی بسیار خوب می باشند و جلوه زیبایی نیز دارند.

  • رنگ های نیمه مکمل:

این نوع هارمونی نیز جز هارمونی های برتر می باشد. البته ممکن است از دید بسیاری از افراد این نوع رنگ بندی در کنار هم خوب نباشد و غیرطبیعی به نظر برسد اما چنانچه در بحث رنگ شناسی در طراحی لباس مورد استفاده قرار گیرند، نتیجه خوبی را نیز به همراه خواهند داشت.

رنگ شناسی در طراحی لباس و نکات آن

رنگ شناسی در طراحی لباس و نکات آن

وقتی بحث رنگ شناسی در طراحی لباس مطرح می شود، هیچ وقت تاثیر رنگ های خنثی را از یاد نبرید. بسیاری از افراد در انتخاب لباس، قطعا به سراغ لباس های خنثی می روند. این رنگ ها را می توان به راحتی با رنگ های دیگر ست کرد و برای هر نوع سلیقه از آنها بهره برد. البته باید توجه داشته باشید که برخی از آنها چون قهوه ای و خاکستری دارای طرفداران بیشتری هستند.

رنگ شناسی در طراحی لباس بسیار مهم است زیرا می توان از این طریق یک استایل منحصر بفرد و عالی ساخت.  حال که با رنگ ها و دنیای آنها آشنا شدید، لازم است تا بدانید برای طراحی لباس خود، چگونه آنها را با یکدیگر ست نمایید. اگر قصد دارید تا انرژی، شور و هیجان را در فردی برانگیزید و نشان دهید، بهتر است تا از رنگ های گرم بهره ببرید. این رنگ ها به راحتی می توانند انرژی مثبت را نشان دهند. البته باید به این موضوع نیز فکر کنید که چه تناژی مناسب لباس شما است. به طور مثال زرد و قرمز هر دو رنگ های پر انرژی هستند، بهتر است تا تناژ را به گونه ای برگزنید که اثر همدیگر را از بین ببرند.

اما اگر مایل هستید تا از تناژ سرد و رنگ های سرد بهره ببرید، پیشنهاد می شود که خلوص رنگ ها را تغییر داده و آنها را با یکدیگر ست نمایید. به همین دلیل سایه و روشن رنگ ها در کنار یکدیگر می توانند یک مجموعه زیبا را ایجاد نمایند. به طور مثال شما می توانید برای نشان دادن طراحی خود از رنگ آبی روشن در کنار بنفش و نیلی استفاده نمایید.

شناخت رنگ شناسی در طراحی لباس

شناخت رنگ شناسی در طراحی لباس

جمع بندی:

به صورت کلی دنیای طراحی لباس دنیای گسترده ای می باشد و لازم است تا همواره مواردی مختلفی را در ذهن خود داشته باشید. در این حوزه بسیار مهم می باشد که رنگ شناسی در طراحی لباس را به عنوان یک اصل مهم در نظر بگیرید زیرا با این اصول می توانید خلاقانه ترین طرح ها را با بهترین ظاهر ها نشان دهید. در این مقاله تلاش شد تا انواع رنگ ها، نحوه قرار دادن آنها در کنار یکدیگر و هارمونی آنان با هم را بیان نماییم تا بتوانید به بهترین شکل از آنها استفاده نمایید. با توجه به این موضوع که دنیای طراحی و فشن بسیار رقابتی می باشد و هر روزه طرح های متنوعی در این حیطه ارائه می شود، یک طراح موفق شخصی است که بتواند از تمام المان ها به خوبی در کنار یکدیگر استفاده نماید و دانش لازم در این حوزه را داشته باشد.

https://feelslikehomeblog.com/t-shirt-chromatography-art-science-experiment-for-kids/

https://www.fibre2fashion.com/industry-article/1787/importance-of-chromatography-technique-in-the-field-of-textiles

3.2/5 - (8 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×