نقاشی روی پارچه متقال

نقاشی روی پارچه متقال بر خلاف تصور عموم دارای سابقه طولانی می باشد. از آنجا که پس از حمله مغول به ایران، اجناس چینی و به خصوص پارچه، در حجم زیاد وارد بازار شد و این پارچه ها نیز دارای نقش و نگارهای خاص بودند لذا ایرانیان نیز از همان زمان به فکر نقاشی روی پارچه افتادند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص نقاشی روی پارچه متقال و نکات مهم و کاربردی آن توضیحات لازم را خدمتتان عرض کنیم.

هر آنچه که باید در خصوص نقاشی روی پارچه متقال بدانید:

نقاشی روی پارچه متقال بسیار آسان و کاربردی است. اما باید دقت داشت که این مورد نیاز به ابزار کافی دارد تا خروجی کار شما زیبا باشد. در زیر می توانید با این ابزار بیشتر آشنا شوید:

روش های نقاشی روی پارچه

روش های نقاشی روی پارچه

قلمو مناسب برای نقاشی روی پارچه:

نقاشی روی پارچه متقال نیاز به قلموهای متفاوتی دارد. برخی از قلموها دارای نوک گردی هستند. اگر بخواهید جزئیات ظریف و کوچک را ترسیم نمایید، این قلموها عالی خواهند بود. برخی دیگر به عنوان قلموهای مسطح شناخته می شوند. از این موارد اغلب برای سایه زنی استفاده می شود. شما می توانید به کمک آنها بخشی از نقاشی خود را برجسته نموده یا رنگ ها را به آسانی با یکدیگر ترکیب کنید.قلموهای لاینر نیز برای نقاشی روی پارچه متقال بسیار کاربردی می باشند. از آنها برای رسم خطوط استفاده می گردد. لذا اگر مایلید تا خطوط باریک ترسیم نمایید، باید از آنها بهره ببرید. برخی از طراحان نیاز دارند تا بخش عظیمی از پارچه را به یکباره رنگ نمایند. در این صورت قلموهای فومی انتخاب خوبی هستند. این قلموها سرهای بزرگ و پهن دارند.

استفاده از دورگیر برای نقاشی بر روی پارچه:

طبیعتا برای اینکه نقاشی روی پارچه متقال ظاهر بهتری داشته باشد و تمیزتر از آب درآید، نیاز است تا از یک دورگیر استفاده شود. عموما از این مورد برای طرح های سه بعدی استفاده می شود. برای کشیدن طرح های گل و درخت نیز، این موارد انتخاب عالی بشمار می آیند.

بکارگیری ماژیک مخصوص نقاشی بر روی پارچه متقال:

برای اینکه بتوان اقدام به نقاشی روی پارچه نمود، لازم است تا شما از ماژیک های مخصوص نیز استفاده نمایید. برخی از این ماژیک ها دارای اثر طولانی مدت هستند و برخی دیگر اثر موقت دارند. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که برای کشیدن خطوط بیرونی این موارد بسیار کاربردی خواهند بود.

آموزش نقاشی روی پارچه

آموزش نقاشی روی پارچه

رنگ مناسب برای نقاشی:

بدون شک برای نقاشی روی پارچه متقال نیاز به رنگ مناسب دارید. عموما جهت رنگ آمیزی از رنگ های اصلی استفاده می شود و سایر رنگ ها را با ترکیب آنها به دست می آورند. عموما برای اینکه به رنگها حجم و درخشش ببخشند، به آنها کمی اکریلیک نیز اضافه می نمایند.

روش نقاشی روی پارچه متقال:

برای اینکه اقدام به نقاشی روی پارچه کنید، لازم است تا به طرح و رنگ پارچه دقت داشته باشید. پارچه هایی که از خود دارای رنگ هستند، نیاز به دقت بیشتری دارند. شما نمی توانید بر روی پارچه های فوق از هر رنگی بهره ببرید. در نظر داشته باشید که استفاده از رنگ های روشن موجب می شود تا طرح شما رنگ پریده شود. برای این پارچه ها شما می توانید طرح های خود را با رنگ سفید کشیده و سپس آنها را رنگ آمیزی نمایید.

به جز مواردی که در بالا بیان شد، جهت رنگ آمیزی پارچه به موارد دیگر همانند کاغذ، آب، پلاستیک، اتو، پارچه های اضافی و … نیز نیاز دارید. توجه داشته باشید که این کار بسیار حرفه ای است و به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد.

مراحل نقاشی بر روی پارچه:

برای نقاشی روی پارچه متقال لازم است تا ابتدا پارچه خود را بشویید و سپس خشک نمایید. اگر پارچه چروک شد، آن بخش را اتو بزنید که کاکلا تمیز و صاف شود. از یک مقوا در زیر کار خود استفاده کرده و سپس پارچه را روی آن پهن کنید. به کمک قلمو می توانید در این مرحله، طرح خود را به روی پارچه منتقل نمایید. توجه داشته باشید که برخی رنگ ها همچون رنگ های اکریلیک وقتی در برابر هوا قرار می گیرند، سفت می شوند. از همین رو توصیه می گردد تا حتما در رنگ را محکم ببندید تا مشکلی ایجاد نشود.

تکنیک نقاشی روی پارچه

تکنیک نقاشی روی پارچه

برای نقاشی روی پارچه بهتر است تا برای هر رنگ یک قلموی مخصوص داشته باشید در این صورت رنگ های شما ترکیب نمی شوند و زیبایی بیشتری از خود نشان می دهند. توجه کنید که نقاشی روی پارچه دارای تکنیک های زیادی است. هر کدام از این تکنیک ها نیز نیاز به آموزش دارند. برخی از تکنیک های رایج عبارتند از:

  • قلم بادی
  • پاشیدن نمک
  • چاپ کلاقه ای
  • نقاشی با شابلون
  • و ….

نقاشی روی پارچه متقال کار بسیار سرگرم کننده ای می باشد. افرادی که به این هنر علاقه دارند می توانند در مدت زمان کم و با کمترین سرمایه به درآمد بالایی دست یابند.

https://www.thesprucecrafts.com/fabric-painting-tips-2578184

https://silverbobbin.com/how-to-paint-on-fabric-permanently/

4.9/5 - (27 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباسخیاطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×