رشته طراحی پارچه

رشته طراحی پارچه به دلیل امکان کسب درآمد عالی امروزه مورد توجه افراد زیادی است اما باید دانست که موفقیت در این حوزه نیاز به ذهنی پویا، علاقه و ممارست زیادی دارد. در این پست قصد داریم تا در خصوص رشته طراحی پارچه اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهیم.

رشته طراحی پارچه چیست؟

رشته طراحی پارچه چیست؟

طراحی پارچه چیست؟

طراحی پارچه فرآیند ایجاد و آماده سازی طرح های زیبا برای تولید پارچه های متنوع است. خود طرح ها را می توان با استفاده از مجموعه نرم افزارهای Adobe Design رنگ آمیزی یا کشید و سپس با استفاده از تکنولوژی چاپ آنها را بر روی پارچه منتقل نمود. طراحان یک پالت رنگ انتخاب می کنند، مجموعه ای از طرح ها را برای استفاده در مجموعه ای از پارچه ها ایجاد می کنند که اغلب توسط مدیر هنری تولید کننده پارچه مورد بررسی قرار می گیرد. برخی از طراحان پارچه آثار هنری خود که آماده چاپ نیز می باشد برای تولیدکنندگان ارسال می کنند تا بررسی نموده و در صورت تایید آنها را خریداری نماید. هنگام طراحی پارچه نکات زیادی باید در نظر گرفته شود، مواردی مانند مقیاس، نوع چاپ، نوع رنگ و ارزش آن، روش چاپ، تکرار، سهولت استفاده و قابلیت فروش از جمله مواردی هستند که در رشته طراحی پارچه بسیار باید به آنها دقت شود.

مزایای تحصیل در رشته طراحی پارچه:

    پارچه ها و مجموعه های پارچه های خوب طراحی شده به راحتی می توانند در پروژه ها استفاده شوند یا حتی به خارج از کشور صادر شوند تا در امر مد و فشن مورد استفاده قرار گیرند. به عبارت دیگر می توان بیان نمود که:

  • تحصیل در رشته طراحی پارچه راهی برای مشارکت در تجارت است.
  • طراحی پارچه یک کار رویایی برای بسیاری از علاقه مندان است.
ابزارها و ملزومات برای تحصیل در رشته طراحی پارچه

ابزارها و ملزومات برای تحصیل در رشته طراحی پارچه

ابزارها و ملزومات برای تحصیل در رشته طراحی پارچه:

برای شروع طراحی پارچه به موارد زیر نیاز دارید:

  • کامپیوتر
  • نرم افزار طراحی
  • لوازم هنری
  • قطعات پارچه

اصول طراحی پارچه:

طراحی پارچه شامل تکرار یکپارچه یک  طرح واحد اصلی در طول پارچه می شود. برای ایجاد طرح های پارچه ای زیبا و جذاب، باید پارامترهای زیر را در نظر بگیرید:

  • جهت گیری طرح روی پارچه
  • نوع نقوش (گل، هندسی، تازگی)
  • نوع تکرار (مربع، آجر …)
  • فاصله و مقیاس نقوش
  • رنگ
  • سبک

بررسی پارامترهای مهم در رشته طراحی پارچه:

  1. جهت گیری طرح

جهت گیری به تعداد روش هایی اشاره می کند که می توانید پارچه را بچرخانید و چاپ را انجام دهید به گونه ای که یکسان بر روی پارچه پخش شود. اکثر چاپ های جهت دار با جهت طولی پارچه تنظیم می شوند و می توانند یک طرفه یا دو طرفه باشند.

چاپه ای یک طرفه را فقط می توان به یک طرف چرخاند، در غیر این صورت آنها وارونه یا کج به نظر می رسند. این نوع پارچه ها برای دوختن یک چالش واقعی محسوب می شوند زیرا طرح بندی پ برای بسیاری از پروژه ها به گونه ای طراحی شده است که قطعات به صورت طولی و متقاطع در نظر گرفته شوند که همین موضوع نیز باعث به هدر رفتن پارچه می شود.

چاپ های دو طرفه از سمت راست و چپ یکسان به نظر می رسند، بنابراین استفاده از پارچه را به اندازه پارچه های یک طرفه محدود نمی کنند.

البته باید در نظر داشت که چاپ های غیر جهت دار نیز وجود دارد و کار با آنها بسیار راحت است زیرا قطعات پارچه را می توان در هر جهتی برش داد که به معنی ضایعات کمتر است. چاپ های 4 طرفه هنگامی که 0 درجه، 90 درجه، 180 درجه یا 270 درجه چرخانده می شوند یکسان به نظر می رسند. فرش های تارتان نمونه ای از این نوع چاپ هستند.

معرفی رشته طراحی پارچه

معرفی رشته طراحی پارچه

چاپهای راه آهن دارای نقوش موازی را آسان می نماید و معمولاً در پارچه های روکشی وجود دارد.

  1. انواع نقوش

در رشته طراحی پارچه مفهوم هر طرح و هر عنصر بسیار مهم است. معمولاً چاپ شامل بیان نمودن یک عنصر تکراری است اما لازم نیست همیشه اینطور باشد. در طراحی پارچه فقط 3 دسته بزرگ از نقوش وجود دارند: هندسی، گلدار و طرح های مد روز.

نقوش هندسی شامل پولک، راه راه، چهارخانه و الماس گونه می باشند. آنها می توانند ساده یا پیچیده، منظم یا تصادفی، مستقیم و خمیده یا مخلوطی از تمام این موارد باشند. چاپهای هندسی متنوع ترین و جهانی ترین چاپها در رشته طراحی پارچه هستند.

الگوها و چاپ های گل مانند بخش بزرگی از هر سنت طراحی هستند. آنها عموما برای لباس های زنانه، زیبا و کلاسیک مورد استفاده هستند و جذابیت جهانی دارند.

چاپ های مد روز نیز شامل هر چیز دیگری است که در این دو دسته قرار نمی گیرد. آنها دارای زبان خاصی هستند. از نظر بصری این چاپ ها در رشته طراحی پارچه به عنوان نشان دهند هویت برای کسی که آنها را می پوشد، محسوب می شود.

  1. تکرار

در رشته طراحی پارچه، نقوش را می توان در واحدهای تکراری چیدمان و تنظیم کرد که به طور مداوم و یکپارچه بر روی طول پارچه چاپ شوند. تکرار مربعی که به عنوان بلوک نیز شناخته می شود، ساده ترین نوع است. نقوش در واقع در این مدل درون یک مستطیل بنیادی یا روی هم قرار گرفته اند و آن مستطیل به صورت یک شبکه ساده تکرار می شود.

تکرار نیم قطر شامل ستون های متناوب از شبکه تکرار مربعی است و آنها را به سمت کسری از ارتفاع بلوک (1/4 ، 1/2،1/3) به پایین هل می دهد و افت ایجاد می کند. این طرح هنگام نگاه کردن به آن جریان و تعادل دلپذیری را ایجاد می کند. در رشته طراحی لباس از این مدل بسیار استفاده می شود.

تکرار آجر مانند همان مفهوم قطره را دارد اما به جای ستون روی سطرهای الگو تأثیر می گذارد. این مورد نیز طرفداران بسیاری را به سمت خود جلب می نماید.

رشته طراحی پارچه چیست؟

رشته طراحی پارچه یک فرایند خلاقانه است که طی آن انواع مختلف لباس با استفاده از تکنیک های بافتن نخ و همچنین با استفاده از روشهای رنگرزی، گلدوزی و چاپ آماده می شوند. منسوجات تهیه شده در این فرایند در موارد مختلف مانند روکش روی مبلمان، حوله، فرش، پارچه و دیوارها برای کنترل صدا، کاغذ دیواری، جعبه های هدیه و بسیاری دیگر از محصولات قابل استفاده روزمره استفاده می شود.

برای موفقیت و به دست آوردن جایگاه خوب در رشته طراحی پارچه، باید از طراحی و سبک های مرتبط با آن مطلع باشید، زیرا فرصت های گسترده ای در این رشته وجود دارد. شما باید مبتکر و خلاق باشید و حتما به هنر و مد گرایش داشته باشید زیرا بسیاری از طرح های امروزه برگرفته از دنیای فشن می باشد.

چه افرادی شایستگی ورود به رشته طراحی پارچه را دارند؟

چه افرادی شایستگی ورود به رشته طراحی پارچه را دارند؟

چه افرادی شایستگی ورود به رشته طراحی پارچه را دارند؟

معیارها و مشخصات افراد علاقه مند به رشته طراحی پارچه به صورت زیر دسته بندی می شود:

  • متقاضیان تحصیل در رشته طراحی پارچه ملزم به رعایت حداقل شرایط برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود هستند. برای این مورد می بایست در رشته هنر یا طراحی لباس در آموزشگاه های فنی و حرفه ای یا دبیرستان های نظری، تحصیلات خود را به اتمام رسانده باشد.
  • حتما باید در آزمون های عملی و علمی دانشگاه ها نمره مورد نظر را به دست آورده باشد.

خوشبختانه داخل کشور در حال حاضر افراد زیادی در این حوزه فعالیت می نمایند و خوشبختانه دانش زیادی نیز در حوزه طراحی پارچه و لباس دارند. برای اینکه بتوانید در رشته طراحی لباس موفق باشید، لازم است تا با انواع پارچه ها، ویژگی های آنان، روش های چاپ و مواردی از این قبیل آشنا باشید. توصیه می شود تا ذهنی پویا داشته و به پارچه ها و طرح های آن به دقت نگاه نمایید. بروز بودن و حضور در دنیای مد نیز می تواند به شما دید بهتری ببخشد. به صورت کلی افرادی می توانند به جایگاه خوبی دست یابند که دید هنری داشته و توانایی ادغام طرح های مختلف با یکدیگر و خلق طرح جدید را داشته باشند.

https://www.careers360.com/courses/textile-design-course

https://www.fashionistasketch.com/fashion-fabric-design/

به مطلب امتیاز بده

آموزش دوره طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×