خبرهای خوبی برای شما داریم: دیگر لباس پوشیدن برای محل کار کسلکننده نیست. دوران خستهکننده بودن لباس اداری به پایان رسیده است. امروز بیش از هر زمان دیگر، اطراف ما توسط میلیونها گزینه احاطه شده است که میتواند ظاهر لباسهای محل کار را بهبود ببخشد. طراحان در سراسر جهان درحال ایجاد لباسهای محل کاری هستند که رنگی اما حرفهای، مد روز اما کلاسیک باشند. شما نیازی به صرف وقت و هزینه زیادی برای تهیه لباس کار شیک ندارید. تنها کاری که باید بکنید یادگیری چند ترفند است.
آموزشگاه پیشکسوتان با ارائه دورههای طراحی لباس با مدرک بینالمللی، تمام ترفندهای لازم برای استایلینگ را در اختیار شما میگذارد. کافی است با شمارههای 22706967 – 22706966 تماس بگیرید.
«لباس محلکار»
فهرست مطلب
قوانین پوشیدن لباس برای محل کار
اگر در محل کارهای خیلی رسمی هستید، پوشیدن کتوشلوار برای مردان و مانتو و مقنعه برا خانمها همچنان ضروری است. اما با تغییر رویکردها در سایر محل کارهای کمتر رسمی یا غیررسمی، شما اختیار بیشتری خواهید داشت.
1. چگونه میخواهید درک شوید؟
وقتی تصمیم دارید که یک لباس را برای محل کار بپوشید، در مورد نوع برداشتی که میخواهید ایجاد کنید، فکر کنید. آیا میخواهید حرفهای بودن در محل کار را حفظ کنید، این بدان معناست که دیگران شما را جدیتر میگیرند، یا میخواهید بهصورت شلخته یا بیش از حد سکسی ظاهر شوید، این بدان معنی است که ممکن است شما غیرحرفهای تلقی شوید یا جدی گرفته نشوید. شما همیشه نمیتوانید کنترل کنید که شخص دیگر چگونه شما را درک خواهد کرد. با این حساب حداقل میتوانید هنگام انتخاب لباس برای محل کار، تصمیمی آگاهانه بگیرید.
2. سیاست شرکت خود را بدانید.
برخی از سازمانها خطمشی لباس، کد یا برخی سیاستها را دارند که لباس نامناسب را تعریف میکند. آن را پیدا کنید و بخوانید و هنگام انتخاب لباس حرفهایِ خود برای محل کار آن را بهخاطر بسپارید.
3. حواستان به لباسهایتان باشد، حتی اگر در یک مکان غیررسمی کار میکنید.
همیشه لباس محافظه کارانه خود را بپوشید. مردم فکر میکنند که پوشیدن لباسهای کژوال برای محل کار نیازی به مراقبت و حواسجمعی ندارد، اما این کاملاً اشتباه است. لباس محل کار همیشه باید با لباس سایر مکانها فرق اساسی داشته باشد.
4. لباس مناسب صنعت خود را بپوشید.
برای مثال افرادی که در امور مالی فعالیت میکنند، بیشتر از افرادی که در صنایع خلاقانه کار میکنند، محافظهکارانهتر لباس میپوشند. کافی است در مورد صنعت، شرکت و محیط کار خود فکر کنید تا نحوهی لباس پوشیدن در محل کار را تشخیص دهید.
5. تناسب لباس با محل کار را فراموش نکنید.
افراد زیادی برای محل کار لباسهای ورزشی را انتخاب میکنند، اما این استاندارد نیست. یا مثلاً کفش لاانگشتی و کیفهای حصیری برای ساحل مناسبتر هستند. شلوارهای یوگا هم برای کلاس یوگا ساخته شدهاند نه محل کار! همچنین باید بین لباس کار و لباس راحتی شما تفاوت قابل ملاحظهای وجود داشته باشد.
6. از لباسهای راحتی برای محل کار استفاده نکنید، شما مارک زاکربرگ نیستید!
تا زمانیکه شما یک شرکت میلیاردی را در گاراژ خود اختراع نکردهاید، اجازه ندارید در محل کار خود، کلاه و سویشرت و دمپایی بپوشید! (بخشی از زندگینامه مارک زاکربرگ)
«استایل محلکار مارک زاکربرگ»
7. لباسهای لایهلایه را انتخاب کنید، اگر بعد از محل کار جایی قرار دارید.
لباسهای همهکاره لباسهایی هستند که میتوان در داخل و خارج از دفتر و در روز و یا شب پوشید. لایهلایه بودن لباسها قسمت مهمی از تطبیقپذیری است و به شما امکان میدهد تا بعد از محل کار به یک قرار دوستانه بروید.
8. شخصیت خودتان را در انتخاب لباس برای محل کار در نظر بگیرید.
سبک خود را بدانید. اگر سنتیتر و مبادی آدابتر هستید، این را در لباس خود هم در نظر بگیرید. اگر راحت نیستید سعی نکنید خلاق و رنگارنگ باشید. به یاد داشته باشید، اگر در سبک خود احساس راحتی کنید، باعث افزایش اعتماد به نفس و جذابیت شما خواهد بود. نگاهی به مردان و زنان پرقدرت داشته باشید که یک سبک برای محل کار خودشان خلق کردهاند.
«میشل اوباما در محلکار»
9. از نشان دادن بیش از حد پوست خودداری کنید.
بدن خود را بیش از حد نمایان نکنید. این کار توجه را از تواناییهای شما دور میکند. یک مطالعه منتشر شده در فصلنامه روانشناسی زنان نشان داد که لباس پوشیدن بیش از حد باز، تأثیرات روانی بر همکاران شما دارد. در این حالت مهم نیست که مجموعه مهارتهای شما چقدر باشد، چون تمرکز از مهارتهای شما منحرف شده است. بنابراین اگر دوست دارید در محل کار به ردههای بالاتر بروید، درمورد لباسهای خود بیشتر فکر کنید.
10. خود و لباس خود را بهخوبی مرتب کنید.
حتی اگر شما با یک محل کار غیررسمی و کژوال سروکار دارید، همیشه سعی کنید لباسهایتان مرتب باشد. موها و ناخنهای خود را مرتب و تمیز نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که لباسهای شما چروک نیست. لباسهای کثیف، پاره شده یا فرسوده برای هر مدل محل کاری نامناسب هستند. (نکات مفید برای نگهداری، شستوشو، خشک کردن، اتو و چیدمان لباس در کمد.)
11. حواستان به نوشتههای لباستان باشد.
برای محل کار لباسهایی را انتخاب نکنید که اصطلاحات، تصاویر و یا کلماتی دارند که ممکن است برای سایر افراد شرکت توهینآمیز باشد، مثل توهین به یک تیم ورزشی خاص یا یک مذهب.
12. لباسهای خیلیتنگ و خیلیگشاد ممنوع.
بسیاری از افراد برای محل کار لباسهایی میپوشند که خیلیبزرگ یا خیلیتنگ باشند. پیشنهاد میکنیم از فروشگاههای بزرگ یا بوتیکهای دارای خیاط در محل، لباس بخرید. از طرف دیگر میتوانید از خیاط محله خود حمایت کنید. نفیسترین لباس هم اگر برای سایز شما مناسب نباشد، زیبا بهنظر نمیرسد.
«لباسهای مناسب محلکار»
13. همیشه خود را به بهترین وجه ممکن ارائه دهید.
این در توجه مدیر شما و ترفیعهای احتمالی شما تأثیر بسزایی دارد. البته که مدیران نیز باید برای پوشش و استایل خود اهمیت زیادی قائل شوند. (یک مدیر خانم یا یک رئیس آقا چطور لباس میپوشد؟) سعی کنید با فکر و تأمل به انتخاب لباس برای محل کار بپردازید و بهطور تصادفی چیزی نپوشید. شما میتوانید قسمت لباسهای محل کار را در کمد خود جدا کنید و حتی اگر صبح خواب مانده باشید، از بین آنها یکی را انتخاب کنید. این درصد خطای شما را پایین میآورد. همچنین انتخاب لباس مناسب نشان میدهد که شما به اندازه کافی به کارفرمای خود احترام میگذارید و اینکه میتوانید نماینده تمام و کمال شرکت باشید.
14. خود را در آینه بررسی کنید.
برای همهی ما پیشآمده که هنگام خروج از خانه قسمتی از لباسمان داخل شلوارمان جامانده یا خط چشممان اطراف چشممان را سیاه کرده باشد. بهترین راهحل وارسی دوباره خود در آینه هنگام خروج از خانه است. نگاه دوم به آینه قبل از بیرون رفتن از درب هنگام صبح، میتواند به شما کمک کند لباس خود را از جلب توجه اشتباه دور نگه دارید.
«تیپ محلکار»
در پایان پیشنهاد میکنیم اگر از فعالان حوزه طراحی لباس و علاقهمند به کار در زمینهی طراحی لباس فرم هستید قبل از هرکاری در این مورد و اهمیت آن مطالعه کنید. مقاله «طراحی لباس مشاغل؛ فرصتی جدید و درآمدزا برای طراحان مد و لباس!» راهنمای مفیدی برای شما است.
منابع: arabianbusiness ،economictimes ،mentalfloss ،businessinsider ،croner ،whowhatwear ،moneycrashers ،cleverism ،topresume