مولاژ در طراحی لباس

آموزش مولاژ لباس یکی از دوره های پرطرفدار در خیاطی می باشد. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که مولاژ یک واژه فرانسوی و به معنی حجم سازی است. این مورد در هنر خیاطی یکی از بروز ترین تکنیک های می باشد که خیاط ها می توانند برای ارائه طرح های مد نظر خود از آن استفاده نمایند. در آموزش مولاژ لباس تلاش می شود تا طرح مد نظر ابتدا بر روی پارچه های معمولی یا کاغذ پیاده سازی شود سپس آن را بر روی مانکن منتقل نموده و به آن حجم می دهند تا فرم مد نظر را به دست آورد. با یادگیری این تکنیک شما می توانید هر طرحی که در ذهن دارید را به آسانی بر روی مانکن اجرا نموده و آن را تغییر داده یا کامل نمایید.

در آموزش مولاژ لباس بسیار مهم می باشد که شما با مراحل الگو سازی و دوخت پارچه آشنا باشید. همچنین این مورد به تمرین و تکرار زیادی نیز نیاز دارد. البته خلاقیت و بکارگیری تجهیزات عالی به شما کمک می نماید تا خروجی حرفه ای تری را ارائه بدهید.

 

در دوره های آموزش مولاژ لباس چه مواردی یاد داده می شود:

برای اینکه شما بتوانید به عنوان یک خیاط حرفه ای شناخته شوید، لازم است تا تکنیک مولاژ را به خوبی فرا بگیرید. از همین رو می توانید در دوره های آموزشی شرکت نمایید. در این دوره ها موارد گوناگونی آموزشی داده می شود که به صورت زیر دسته بندی می شوند:

در دوره های آموزش مولاژ لباس چه مواردی یاد داده می شود

در دوره های آموزش مولاژ لباس چه مواردی یاد داده می شود

  • ارائه مفاهیم کلی و معرفی ابزاری که برای مولاژ به آنها نیاز دارید.
  • آموزش تبدیل نمودن سایز مانکن به سایز شخص یا طرح مد نظر. در این مرحله فرد باید به درستی یاد بگیرد که بر روی طرح خود از خطوط راهنما استفاده کند.
  • آموزش مولاژ دامن و نحوه اجرای پنس و درز ها
  • آموزش دوخت انواع دامن های پیله دار، کمر دار، زیپ دار و …
  • آموزش مولاژ بالاتنه و نحوه در نظر گرفتن پنس ها
  • آموزش مولاژ انواع آستین ها اعم از کیمونو و معمولی
  • آموزش دوخت انواع یقه ها همانند یقه های انگلیسی
  • آموزش مولاژ طرح های اختصاصی و نحوه اجرای نهایی آنها

در آموزش مولاژ لباس از چه ابزاری استفاده می شود؟

برای اینکه شما بتوانید یک مولاژ خوب و حرفه ای داشته باشید لازم است تا ابزار و مواد اولیه زیر را تهیه نمایید:

  • قیچی مناسب
  • انواع مداد های سیاه و رنگی برای کشیدن خطوط راهنما
  • کاغذهای الگو بزرگ. عرض 80 سانتی متری برای مولاژ گزینه خوبی می باشند
  • خط کش و چسب های نواری و قطره ای
  • کش
  • پارچه معمولی یا متقال
  • زیپ
  • کاغذ شفاف الگو کشی

آشنایی با مراحل مولاژ لباس:

برای اینکه شما یک مولاژ لباس حرفه ای داشته باشید لازم است تا مراحل متفاوتی را پشت سر بگذارید که به صورت خلاصه این مراحل به شرح زیر می باشند:

مرحله اول:

در اولین مرحله از آموزش مولاژ لباس لازم است تا سایز بدن را به خوبی اندازه گیری نمایید. این کار دارای تکنیک های زیادی است که اغلب آنها با تمرین و تکرار به دست می آید. توصیه می شود تا در حین اندازه گیری حتما از لباس های تنگ و چسبان استفاده شود تا لباس متناسب با اندازه بدن شما دوخته شود.

 

مرحله دوم:

در این مرحله نیاز است تا محاسبه نمایید. البته توجه داشته باشید که این مرحله نیاز به دانش ریاضی زیادی ندارد. در واقع شما می آموزید که چگونه اندازه هایی را که بر روی کاغذ یادداشت نموده اید را بر روی پارچه منطبق نمایید. این تکنیک نیز با تمرین به دست می آید.

مرحله سوم:

در این بخش نوبت به کشیدن الگو است. با استفاده از اعداد و ارقام و محاسباتی که در مرحله قبل انجام داده اید، لازم است تا هم اکنون طرح و الگو را بر روی کاغذ پیاده سازی کنید.

 

 

مرحله چهارم:

پس از اینکه الگوی اولیه تهیه گردید، نوبت به مولاژ پارچه ای می باشد. در آموزش مولاژ لباس لازم است تا در این مرحله از الگوی کاغذی مرحله قبل استفاده نمایید. لازم است تا لبه های لباس را به خوبی به یکدیگر متصل نمایید. اگر لباس شما دارای زیپ باشد، می توانید به راحتی آن را بر تن مانکن نمایید.

مرحله پنجم:

در این مرحله از آموزش مولاژ لباس بسیار مهم است که اشکالات طراحی خود را برطرف کنید. لذا می توانید اندازه های نهایی، دوخت و درزها را بررسی کرده و هماهنگی آنها با طرح مد نظر خود را بسنجید. هر اندازه مولاژ شما صاف تر باشد و چین و چروکی در آن دیده نشود، گزینه بهتری برایتان خواهد بود.

آموزش مولاژ لباس همواره یکی از تکنیک های بروز و خوب برای خیاط ها می باشد تا قبل از بریدن پارچه اصلی حتما آن را بررسی نموده و ایرادات احتمالی را از بین ببرند. دوره های مولاژ بسیار کاربردی و مقرون به صرفه هستند از همین رو توصیه می شود تا افرادی که به این هنر علاقه دارند حتما در آن شرکت کنند.

در آموزشگاه پیشکسوتان دوره آموزش مولاژ لباس بصورت حرفه ای و کامل با ارائه مدرک بین المللی مولاژ در پایان دوره به علاقمندان بصورت تخصصی و کامل ارائه می گردد.

 

https://www.imbroma.it/en/short-rome/draping/

https://www.rizzolibookstore.com/fashion-moulage-technique-step-step-draping-course

https://www.goodreads.com/book/show/43491330-fashion-moulage-technique-volume-1

 

4.5/5 - (30 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×