طراحی لباس در متاورس

طراحی لباس در متاورس مفهومی است که این روزها بسیار شنیده می شود. آیا تا به حال به دنیای دیجیتال بدون اینترنت فکر نموده اید؟ آیا با اصطلاح متاورس آشنایی دارید؟ جالب است که بدانید این واژه اولین بار توسط نویسنده نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی او در سال 1992 ابداع شد. اما طبق آمار گوگل ترندز در آوریل 2021 جستجو درباره آن به اوج خود رسید و به نظر می رسد از آن زمان امتیاز بالایی را حفظ کرده است. اما چرا همه در صنعت مد ناگهان به Metaverse علاقه مند می شوند؟

سوال اینجاست مد در متاورس چه معنایی خواهد داشت؟ و چه تاثیری بر طراحان مد و لباس خواهد گذاشت؟ این مقاله براساس پژوهش های آکادمی گروه مد دیجیتال FashionUnited است و بر اساس وبینار “طراحی مد با متاورس ملاقات می کند” تالیف شده است که می تواند چشم شما را بر دنیای متاورس باز نماید.

متاورس چیست؟

ریچارد هابز از BNV، برای بحث طراحی لباس در متاورس  وحضور  برندها در محیط مجازی، می گوید: «این بازی نیست». برای هابز، “متاورس هر چیزی است که در آن یک دارایی دیجیتال به راحتی برای استفاده چندگانه قابل انتقال باشد.” فراموش نکنیم که این مفهوم دارای پایان باز است و هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد. حتی با وجود اینکه می دانیم متاورس بازی نیست، این یک واقعیت است که مفهوم آن یک بازی پیشرو است. صنعتی که در سال 2020، 152.1 میلیارد دلار ارزش داشت و به نظر نمی رسد که از رشد خود باز بماند همچنان در حال حرکت به جلو است. از طریق بازی، مردم با متاورس آشنا می شوند و آن را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل می کنند.

 

طراحی لباس در متاورس چه مفهومی دارد؟

طراحی لباس در متاورس چه مفهومی دارد؟

طراحی لباس در متاورس چه مفهومی دارد؟

لزلی هولدن، یکی از بنیانگذاران گروه مد دیجیتال، به پتانسیل ادغام مد و بازی به عنوان مسیر شغلی برای طراحان جوان معتقد است او می گوید: تنها در بریتانیا سالانه حدود 5000 فارغ التحصیل طراحی مد دارای فرصت های محدود برای اشتغال هستند. من متاورس را باز کردن بازارهای جدید، فرصت‌های جدید و مشاغل جدید برای خلاقان مد و طراحی لباس می‌دانم. ما شدیداً نیاز داریم که اطمینان حاصل کنیم استعدادهای خلاق موجود در دنیای مد کمتر هدر می روند و متاورس می تواند پاسخ کمبود فرصت در صنعت مد سنتی را بدهد.هولدن ادامه می‌دهد، فناوری که ما امروز برای ایجاد متاورس استفاده می‌کنیم، توسط صنعت بازی توسعه داده شده است، به این معنی که ابزارها برای مد ساخته نشده‌اند و مانند توسعه خود متاورس، ما باید اطمینان حاصل کنیم که در این دنیا دارای جایگاه خاصی هستیم. من متاورس را آغازی برای تعریف جدیدی از مد می‌دانم که بالقوه توسط طراحان لباس جدید تقویت می‌شود.

نقش متاورس در طراحی لباس

نقش متاورس در طراحی لباس

طراحی لباس در متاورس می تواند یک فرصت فوق العاده برای طراحان مد باشد. وقتی صحبت از مد در متاورس می شود، ما در مورد پوشیدنی بودن لباس ها صحبت می کنیم. همانطور که توسط ریچارد هابز توضیح داده شده است، در حال حاضر اگر دارایی را در یک متاورس بخرید، نمی توانید آن را در دیگر محیط ها استفاده نمایید زیرا یک متاورس واحد وجود ندارد. متاواژه های مختلفی با ابتکارات مختلف ساخته می شوند. برخی از آنها متعلق به شرکت ها هستند، برخی از آنها بیشتر با توجه به منطقه غیر متمرکز هستند. اما هر دو دارای استانداردهای متعدد و فرمت های مختلف می باشند لذا نیاز به یک راه واحد دارند که در آن بتوانید چیزی را به صورت دیجیتالی داشته باشید و بتوانید از آن استفاده کنید.  

طراحان مد در متاورس

دانیلا لوفتوس، از This Outfit Does Not Exist، ارائه دهنده پلتفرمی برای مد دیجیتال، معتقد است که طراحان و طراحی لباس در متاورس نقش کلیدی در مرکز این جهان جدید دارند. او می گوید “من جایگاه طراح دیجیتال را تضمین کننده غوطه ور شدن در دنیای دیجیتال می دانم.”

 

طراحی لباس در متاورس چیست

طراحی لباس در متاورس چیست

لوفتوس مد دیجیتال را به سه شکل مجزا تعریف می‌کند: اولی مد فیژیتول است که با هدف تولید لباس‌های فیزیکی طراحی شده است. فرم دوم ترکیب فیزیکی و دیجیتالی است که مد دیجیتالی است و می توان آن را با استفاده از واقعیت افزوده یا مجازی پوشید. سومی کاملا دیجیتال است و مستقیماً به یک آواتار فروخته می شود. متاورس مربوط به دو شکل آخر است: ترکیبی فیزیکی و دیجیتالی و فقط دیجیتالی.اگر به شیوه‌ای که ما مد را در دنیای فیزیکی در نظر می‌گیریم، نگاه کنید، به ما این امکان را می‌دهد تا زمانی که لباس می‌پوشیم، برداشت خود را از دیدگاه خود شکل دهیم. ما همچنین برداشت دیگران از خود را نیز می سازیم. همانطور که به سمت متاورس حرکت می کنیم، این قابلیت ها واقعاً افزایش می یابد.

به صورت کلی می توان بیان داشت که دنیای متاورس یک دنیای شبیه سازی شده است. در این دنیا شما دارای یک هویت ثابتی می باشید اما می توانید فعالیت های غیر واقعی یا حتی واقعی را به آسانی تجربه نمایید. نوع پوشش شما موجب می گردد تا شخصیت شما شکل گیرد و افراد برداشت مناسبی از شما داشته باشند.اگر آواتار شما بیان کننده هویت شما باشد و لازم باشد تا در محیط های مختلفی شرکت نماید به لباس های متفاوتی نیز نیاز دارد آنگاه است که طراحی لباس در متاورس می تواند به شما کمک کرده و لباسی مناسب را ارائه دهید. در واقع طراحان لباسی وجود دارند که به صورت مجازی اقدام به طراحی می نمایند و طرح های خود را با قیمت های گزاف می فروشند لذا به درآمدهای بالایی نیز دست می یابند.

 

بررسی طراحی لباس در متاورس

بررسی طراحی لباس در متاورس

البته باید در نظر داشته باشید که طراحی لباس در متاورس می تواند مفهوم دیگری نیز داشته باشد. در حال حاضر برخی از طراحان، طرح ها و لباس های خود را به صورت مجازی ارائه می دهند تا مشتریان آنان را پرو نمایند. شما می توانید لباس ها را به صورت آنلاین و مجازی در وب سایت آنها پرو نمایید و مناسب بودن آنان را بررسی کنید. البته این پروژه هنوز در مراحل اولیه وجود دارد و انتظار می رود که در آینده نزدیک به پیشرفت های قابل توجهی نیز دست یابد.

با توجه به اینکه متاورس در حال حاضر با سرعت بالایی در حال پیشرفت است لذا برای اینکه امنیت شغلی خود مانند مد در متاورس را در این دنیا تضمین نمایید لازم است تا با مفاهیم آن بیشتر آشنا شوید.متاورس دنیایی جدید با فرصت هایی جدید خواهد بود و به سرعت در حال رشد و توسعه است،آموزشگاه طراحی لباس پیشکسوتان از مرداد 1400 با تشکیل کارگروه تخصصی مد در متاورس در حال ایجاد زمینه آموزشی برای یادگیری علاقمندان به مد در دنیای جدید متاورس می باشد.

https://fashionunited.uk/news/fashion/what-is-the-fashion-designer-s-place-in-the-metaverse/2021090557513

https://www.bnv.me/stories/designing-for-the-metaverse-gets-easier-with-digital-fashion-101-by-tdfg-academy

4.5/5 - (56 امتیاز)

اخبار صنعت مد

2 دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×