انیمه در طراحی لباس

انیمه در طراحی لباس شاید تاریخچه بلندی نداشته باشد اما خود انیمه تاریخ خود را به سال 1917 می رساند. به هر حال هر حرفه ای دوست دارد که تاریخچه و تبارنامه ای برای خود دست و پا کند. انیمه در واقع همان کلمه کوتاه شده انیمیشن است. ذهن هایکو وار ژاپنی صنعت انیمیشن را از غرب فرا گرفت و با یک پردازش هایکویی، نخست بخش دوم واژه را پاک کرد. این کار می تواند دو معنی داشته باشد. یکی اینکه انیمه به ریشه های غربی خود اعتراف می کند و معنی دیگر را باید در سرشت فرهنگ ژاپنی جست.

 شیوه داستان سرایی، شخصیت پردازی و طراحی های ویژه ای که به رغم شکل کودکانه تصویرها، معناهای پیچیده ای را در ذهن تماشاگر می سازند، انیمه  را از بستر غربی خود جدا کرده و به آن شکلی ژاپنی می دهد. زیرا گر چه انیمه در سنت غربی انیمیشن پردازی ریشه دارد اما هنر داستان سرایی ژاپنی یا مانگا را هم به عنوان یکی از پشتوانه های خود پشت سر دارد. انیمه در فشن در حقیقت تجسد ویدیویی مانگا است. مانگا همواره الهام بخش انیمه بوده است.

بذرهای هویت و فرهنگ انیمه

بذرهای هویت و فرهنگ انیمه

 

بذرهای هویت و فرهنگ انیمه در طراحی لباس

انیمه در طراحی لباس نشان می دهد که این هنر رو به رشد ژاپنی به پدیده ای جهانی تبدیل شده است. طراحی لباس هر چند که بکوشد سنت های محلی را همچون بذرهای هویت در طرح های خود بپاشد؛ باز هنری جهانی است. مد به یک منطقه جهانی خاص محدود نمی شود بلکه با پاک کردن مرزها، فرهنگ های پوششی را به هم نزدیک می کند. زیبایی شناسی یگانه انیمه که در هنرهای تصویری ژاپن ریشه دارد، رنگ گذاری های هنجار گریز که به نوعی می توان آن را شخصیت پردازی اکسپرسیونیستی دانست، گستره رنگ ها، قدرت تبدیل مفاهیم انتزاعی به انگاره های تصویری به ویژه در کارهای میازاکی، هر طراح لباسی را وسوسه می کند. انیمه با ریشه های غربی خود، و تفاوت های بنیادی خود با آن، می تواند رسانه پرقدرتی برای همزیستی شباهت ها و تفاوت های فرهنگی در اختیار طراح لباس بگذارد. این کار فرهنگ ها را به هم نزدیک تر می کند.

 

شخصیت های مانگایی و برندهای جهانی

انیمه در فشن با الهام از میراث مانگایی خود شخصیت های جذابی آفریده است. انیمه در طراحی لباس در این بخش بیشتر نمودار می شود. شخصیت های جذابی که در انیمه ها آفریده شده اند دوستداران زیادی در سراسر جهان یافته اند. دلیل این دلبستگی ناگهانی چیست؟ به طوری که حتی به ران وی مد هم راه یافته اند؟ هودی ها را از چارچوب های کلاسیک خود بیرون آورده و شکل های آزادانه تری به آنها بخشیده اند؟ تیشرت های گرافیکی را از شخصیت های محبوب خود آکنده اند و به برند لباس های خیابانی هم چنگ انداخته اند؟

چرا مد به سراغ انیمه رفت؟

چرا مد به سراغ انیمه رفت؟

 

راز انیمه در طراحی لباس! چرا مد به سراغ انیمه رفت؟

انیمه در طراحی لباس به چه دلایلی راه یافته و جا افتاده است؟ بیایید نگاهی به مشهورترین کالکشن های جهان مد بیندازیم تا شاید بتوانیم این دلایل را شناسایی کنیم.

برند Loewe دو کالکشن با الهام از انیمه های میازاکی و استودیو جیبلی روانه بازار مد کرده است. یکی از این کالکشن ها با الهام از انیمه شهر اشباح طراحی شده است. کالکشن دوم الهامی از انیمه همسایه من توتورو است. کالکشن سوم، قلعه متحرک هاول را در کانون توجه خود قرار داد. هر سه کالکشن با استقبال گسترده و غافلگیر کننده هواداران انیمه قرار گرفتند. این کالکشن ها شامل اکسسوری ها و لباس ها می شدند.

بوت های قرمز مسچف

بوت های قرمز مسچف

 

بوت های قرمز مسچف

انیمه در طراحی لباس به جهان بوت ها هم سرک کشیده است. بوت های قرمز رنگ برند مسچف، نوعی شباهت زدایی از شکل های کلاسیک است. این بوت ها که در رونمایی خود، هیجانی در جهان مد و شبکه های اجتماعی برپا کردند، از انیمه ای به نام آستروبوی الهام گرفته شده بودند. آستروبوی رباتی است که احساساتی همانند انسانها دارد که در آرزوی ساختن جهانی عادلانه و صلح آمیز است.

گوچی هم به سراغ انیمه در طراحی لباس رفت!

برند گوچی هم از این رقابت انیمه در طراحی لباس عقب نماند و از میان شخصیت های انیمه ای، گربه ای به نام دورایمون را برگزید. گوچی این شخصیت را برای کالکشن سال نو چینی خود انتخاب کرده بود. دورایمون یک گربه واقعی نیست بلکه یک گربه ربات گونه آبی رنگ است. این گربه در ژاپن یکی از نمادهای فرهنگ پاپ به شمار می رود.

روایت خاص برند Converse

برند Converse در روایت خاص خود از انیمه در طراحی لباس، به سراغ یکی از کلاسیک های انیمه رفت: پوکمون! این برند چهار جفت کتونی طراحی کرد که هر کدام با یکی از شخصیت های این انیمه کلاسیک در ارتباط بود.

جیمی چو را فراموش نکن!

جیمی چو تصمیم گرفت سی امین سال تولد انیمه کلاسیک و پر هواخواه سیلر مون را با کالکشنی از کفش های منحصر به فرد جشن بگیرد. این انیمه داستان یک دختر ابر قهرمان است. این کفش ها با پنج شخصیت اصلی انیمه ارتباطی بصری و محتوایی دارند.

انیمه در دنیای فشن

انیمه در دنیای فشن

 

راز انیمه در طراحی لباس!

آیا راز انیمه در طراحی لباس از تاریکی خود بیرون آمد؟ آیا انیمه در فشن، فقط یک بلهوسی زودگذر است؟ آیا جهان سرمایه داری وقتی می بیند یک کالا پرطرفدار می شود، خیلی زود مشابه آن را روانه بازار می کند تا جیب های خود را پر از پول کند؟ یا واقعا انیمه جدی تر از این تحلیل ها است؟ در مجموعه هایی که با هم بررسی کردیم چه عناصری یافت می شدند که طراحان لباس را به سوی خود کشیدند؟

فهرستی که انیمه ها را رمزگشایی می کند؟

 اگر بخواهیم به فهرستی از ویژگی های انیمه برسیم باید به چند عنصر اشاره کنیم که تنها در انیمه یافت می شوند و در انیمیشن های غربی کمتر به آنها بر می خوریم. احتمالا انیمه در طراحی لباس هم به همین عناصر توجه کرده است. یکی از این عناصر، رمز و راز است. جهان انیمه رازگونه است. خصوصا کارهای میازاکی. در جهان جادو زدایی شده مدرن، راز آمیز بودن، جذابیتی مقاومت ناپذیر دارد. این رازگونگی وقتی با ظاهر کودکانه شخصیت ها در آمیخته شود، انسان امروزی را جادو می کند. مد و طراحی لباس هم مانند هر پدیده مدرن دیگر، نماهای پیچیده با معناهای ساده شده را ترویج کرده است. گاهی هم معنایی در کار نیست. بازگشت فرزانگی پیشین که در پسِ پدیده های ساده، معناهایی راز آمیز می جست، مد را از تهی ماندگی نابودگرش، نجات می بخشد.

انیمه در طراحی لباس، کارناوال رنگ ها را دوباره به جهان مد بازگردانده است. در طبیعت هم، رنگ ها، هر کدام چون نتی، سمفونی بی پایان زندگی را می سازند. استفاده انحصاری از رنگ ها مانند نگه داشتن آنها در زندان انفرادی است.

5/5 - (6 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباساخبار صنعت مد

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×