طراحان لباس مفهومی

طراحان لباس مفهومی از معنا و مفهوم مد مفهومی برای ارائه لباس های خود استفاده می نمایند. این سبک طراحی دارای سابقه زیادی نمی باشد اما توانسته است افراد بیشماری را به سمت خود جلب نماید. وقتی سوال می شود که مد مفهومی چیست، در پاسخ باید بیان نمود که در این نوع طراحی لباس به هیچ وجه هدف، به نمایش گذاشتن اندام ها و بخش خاصی از بدن نیست بلکه تاثیر مفاهیم فلسفه در زیبایی لباس و ظاهر آن بسیار مهمتر می باشند.

آشنایی با طراحان لباس مفهومی:

وقتی صحبت از مد مفهومی می شود، قطعا از همان ابتدا با عبارت Conceptual Art روبرو می شوید. این مفهوم برای اولین بار در آمریکا شکل گرفت و کم کم در اروپا نیز استفاده گردید. هدف این هنر استفاده از “مفهوم” در بستر های مدرن می باشد. این هنر نیاز به خلاقیت و دانش عمیقی دارد تا بتواند ذهن مخاطب را به چالش بکشد. در زمینه طراحی لباس نیز بسیاری از طراحان لباس مفهومی توانستند با ارائه لباس های جدید از این سبک، نظر مخاطبان خود را جلب نمایند. برخی از این طراحان در زیر معرفی شده اند.

مد مفهومی چیست و چه کاربردی دارد

مد مفهومی چیست و چه کاربردی دارد

یاویی کوساما:

کوساما که در بین طراحان لباس مفهومی ژاپنی دارای جایگاه ویژه ای می باشد، به عنوان خالق نقطه های رنگی شناخته می شود. او در طراحی خود از نقطه های مختلف رنگی بهره می برد و با تغییر سایز آنها در لباس ها، ذهن مخاطب را درگیر می سازد. نقش های خال خالی این بانوی ژاپنی امروزه در عرصه مد بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مد مفهومی چیست و چه کاربردی دارد

مد مفهومی چیست و چه کاربردی دارد

لوسی آرتا:

یکی دیگر از طراحان لباس مفهومی لوسی آرتا نام دارد که لباس های وی رنگ و ظاهر جنگ دارند. این هنرمند انگلیسی اغلب طرح های خود را به صورت تلفیقی ارائه می دهد. هدف وی از طراحی لباس های ساده با ظاهر خاکی و جنگی، ایجاد مرزهای متفاوت بین بدن انسان، نوع لباس و ساختار آن است. در واقع لباس های وی نشان دهنده هویت افرادی است که آنها را به تن می نمایند.

لوسی آرتا

لوسی آرتا

جالب است که بدانید در ایران نیز طراحان لباس مفهومی در حال فعالیت می باشند که نرگس طافی یک از این اشخاص می باشد. در طراحی لباس های صورت گرفته توسط وی، شما می توانید نقش آثار ادبیات و و تاریخ ایران را به وضوح مشاهده نمایید. از جمله ویژگی های طرح های او می توان به نوع آستین های خاص، مواد مصنوعی مورد استفاده و پوشیدگی لباس ها اشاره نمود.

مد مفهومی چیست و از کجا آغاز شد؟

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که در دنیای مد و فشن، این مفهوم سابقه چندانی ندارد. در واقع هر طراحی لباسی که دارای فلسفه هنری باشد، می تواند در این سبک طبقه بندی شود. البته باید دقت نمایید، بسیاری از طرح ها که از مد مفهومی سرچشمه می گیرند را نمی توان به صورت عمومی به تن نمود. در واقع شما به عنوان یک طراح لباس باید تلاش نمایید تا احساسات، خبر، اندیشه ای نو یا صفت خاصی را با ایده و طراحی خود نشان دهید. هر لباسی که با این ویژگی ها ارائه شود دارای یک پیام میباشد.

هدف طراحان لباس مفهومی چیست؟

همواره باید به این نکته دقت نمایید که مد مفهومی در تلاش است که بیان دارد  لباس به عنوان یک رسانه می باشد تا احساسات و صفت های درونی افراد را نشان دهد. با مشاهده یک فرد شما باید بتوانید ماهیت درونی آن را مشاهده کرده و نسبت به او عکس العمل نشان دهید.

مد مفهومی چیست و در کجا استفاده می شود

مد مفهومی چیست و در کجا استفاده می شود

همیشه افراد دنیای مد و فشن را با مدل های رنگارنگ و پر زرق و برق می شناختند. اما باید در نظر داشت که در بحث مد مفهومی لازم است تا پا را یک گام فراتر قرار داد و فلسفه را نیز در آن گنجاند.

جمع بندی:

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، می توان دریافت که طراحان لباس مفهومی همواره به دنبال استفاده از یک مفهوم فلسفی در ایده ها و لباس های خود هستند تا به کمک آن بتوانند پیامی را به دیگران منتقل نمایند. این پیام می تواند بیانگر عواطف و احساسات شخص یا جامعه باشد. عموم لباس هایی که با این سبک تهیه می شوند، قابلیت استفاده در انظار عمومی را ندارند.

https://www.fashiondesignersconcepts.com/

https://nomaconcept.com/

https://www.lovehappensmag.com/blog/2020/07/02/top-50-fashion-designers/

4.3/5 - (6 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×