موتیف در طراحی پارچه

موتیف در طراحی پارچه یکی از تکنیک های بسیار کاربردی می باشد که این روزها طراحان از آن استفاده می نمایند. از لحاظ لغوی باید در نظر داشته باشید که موتیف یک واژه رایج در ساختار و محتوا می باشد. این مورد به جنبه های معنایی و ادبی یک هنر می پردازد. با توجه به اینکه تاریخ ایران مملو از هنر  و ادب می باشد، توجه به این موضوع در بحث طراحی لباس دارای اهمیت بسیاری می باشد.

آشنایی با مبحث موتیف در طراحی لباس:

موتیف در طراحی پارچه یکی از تکنیک های پرطرفدار می باشد. این مورد برای تهیه لباس های سنتی بسیار کاربرد دارد. موتیف ها در واقع طرح هایی می باشند که بیانگر یک الگوی خاص هستند. این الگوها می توانند بیانگر دنیای مد و فشن باشند. برای اینکه شما یک موتیف خوب برای خود طراحی نمایید، لازم است تا طرح های خود را بکار گرفته یا آنها را با یکدیگر ادغام نمایید تا یک مدل بدیع ایجاد شود.

موتیف در طراحی پارچه چیست

موتیف در طراحی پارچه چیست

موتیف ها دارای انواع متفاوتی هستند. موتیف های گیاهی، حیوانی و سنتی برخی از انواع موتیف در طراحی پارچه می باشند. در ادامه در خصوص هر یک از این موتیف ها توضیحات ارائه می شود.

موتیف طراحی پارچه حیوانی:

در طراحی پارچه، موتیف های حیوانی کاربرد زیادی دارند. یکی از معروف ترین موتیف ها، موتیف های پلنگی می باشند. قبلا برای اینکه این طرح ها را بر روی پارچه پیاده سازی نمایند از وسایل تزیینی همچون مروارید و … استفاده میشد. اما امروزه این طرح ها و رنگ ها را بر روی پارچه پیاده سازی می نمایند. طرح های ریز اغلب طرفداران بیشتری دارند.

الگوی طراحی پارچه گیاهی:

 در موتیف های گیاهی بسیار مهم است که تصاویر با نظم در کنار هم قرار داده شوند و از رنگ مناسب نیز استفاده شود. طراحی پارچه با موتیف های گیاهی مناسب افرادی می باشد که طرح کلاسیک را می پسندند. این طرح ها مناسب افراد میانسال و محیط های اداری می باشد. شما می توانید انواع موتیف های گیاهی را بر روی کیف یال روسری نیز پیاده سازی نمایید. برای اینکه این نوع موتیف در طراحی پارچه اثر گذارتر باشد، بهتر است تا بر روی پارچه های بدون طرح و بافت پیاده سازی شوند.

آشنایی با موتیف در طراحی پارچه

الگوی طراحی پارچه سنتی:

این نوع طراحی پارچه علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب می کند. نمونه های آن را شما می توانید در مانتوهای سنتی بانوان مشاهده نمایید. اغلب طرح های اسلیمی و … که در هنر معماری ایران مورد استفاده قرار می گیرد، قابلیت پیاده سازی بر روی پارچه را نیز دارند. هر اندازه شما بتوانید قانون نظم و تکرار را بیشتر در این طرح ها پیاده سازی نمایید، پارچه شما ظاهر بهتری خواهد داشت. این موارد هم برای لباس های مردانه و هم برای لباس های زنانه کفایت می کند. در این طرح ها باید به فرم، ظاهر و اندازه طرح دقت ویژه ای داشته باشید.

مبحث موتیف در طراحی پارچه

جمع بندی:

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، می توان نتیجه گرفت که موتیف ها برای طراحی پارچه در واقع همان الگوها می باشند که می توانند منشا متفاوتی داشته باشند. هر اندازه این الگوها هدفمند تر باشند و از الگوهای طبیعی پیروی کنند، زیباتر نیز به نظر خواهند رسید. در همین راستا چون فرهنگ و هنر در ذات ایرانیان می باشد، از همین رو موتیف های سنتی با طرح های موازی و قرینه زیبایی منحصر بفردی از خود نشان می دهند.

تکنیک موتیف در طراحی پارچه یکی از تکنیک های جذاب و امروزی است که طراحان پارچه از آن بسیار استفاده می کنند.

https://www.laurenlesley.com/blog/become-a-textile-designer-in-5-steps

https://www.digitalfabrics.com.au/category/how-to-design-fabric/

5/5 - (22 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×