آموزش خیاطی

آموزش خیاطی زنانه این روزها علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب نموده است. با در نظر گرفتن این مهم که خیاطی می تواند گزینه خوبی برای کسب درآمد نیز باشد لذا آموزش خیاطی زنانه لاین های آموزشی شلوغی را به خود در آموزشگاه ها اختصاص داده است. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله قصد داریم تا در خصوص آموزش خیاطی از صفر و همچنین آموزش خیاطی زنانه صحبت نماییم.

آموزش خیاطی زنانه از صفر:

دوختن لباس ممکن است یک کار بزرگ به نظر برسد، اما حتی کسانی که تازه آموزش خیاطی زنانه و دوره خود را شروع کرده اند نیز می توانند این کار را انجام دهند! لباس ها در واقع پروژه های عالی برای مبتدیان هستند، به شرطی که شما یک سبک ساده و پارچه ای با کاربرد آسان را انتخاب کنید. نکاتی در ادامه برای مبتدیان درج شده است که به شما در دوخت لباس کمک می کند لذا اگر قصد دارید آموزش خیاطی از صفر را شروع کنید حتما مطالب زیر را مطالعه کنید:

آموزش خیاطی زنانه در خانه

آموزش خیاطی زنانه در خانه

نکته مهم:

در آموزش خیاطی زنانه، نکته اصلی در دوخت لباس این است که هر بخش از لباس را به بخش های مختلف تقسیم کرده و به صورت مرحله به مرحله پیش روید. هر مولفه در آموزش خیاطی از صفر ممکن است چندین مرحله داشته باشد که به ترتیب خاصی تنظیم شده و بر اساس یکدیگر بنا شده اند. پس از تکمیل یک بخش، به سراغ قسمت دیگر می بایست بروید . با این کار یک لباس مناسب خواهید داشت.

گام اول: الگو و پارچه خود را انتخاب کنید

در آموزش خیاطی زنانه، لازم است تا کار خود را با یک آموزش ساده آغاز نمایید با این کار با نحوه کشیدن الگو، پیاده سازی و رفع نقص بهتر آشنا می شوید. معمولا در کلاس آموزش خیاطی از صفر، پیراهن های زنانه جز آسان ترین ها می باشند. انتخاب پارچه نیز در آموزش خیاطی زنانه یک کار بزرگ است. اگر در آغاز فعالیت آموزش خیاطی از صفر قرار دارید، لازم است تا پارچه هایی را انتخاب نمایید که حالت کشسانی نداشته باشند.

گام دوم: الگوی خود را آماده کنید

در گام دوم از آموزش خیاطی زنانه نوبت به آماده کردن الگو است. در این مورد با توجه به اینکه برای چه بخشی لباس تهیه می نمایید لازم است تا ابتدا اندازه گرفته و سپس از نقشه هایی که در کتاب های الگو وجود دارد برای پیاده سازی بر روی کاغذ استفاده نمایید. در آموزش خیاطی از صفر بسیار مهم می باشد که برای هر بخش یک الگو جداگانه داشته و بر روی پارچه پیاده نمایید. لذا برای پیراهن نیز برای بخش جلویی، پشت و آستین ها نیاز به الگوی جداگانه است. اکثر الگوها لیستی از قطعات را ارائه می دهند، که دقیقاً نشان می دهد به کدام قطعه در آن لباس نیاز دارید.

آموزش خیاطی زنانه و مردانه

آموزش خیاطی زنانه و مردانه

شما می توانید برای دقت بیشتر در آموزش خیاطی زنانه، کاغذهای الگوی خود را اتو بزنید تا به خوبی بر روی پارچه بنشیند.

گام سوم: پارچه خود را آماده و برش نمایید

در این مرحله از آموزش خیاطی زنانه لازم است تا پارچه خود را فشار دهید و سپس بکشید تا همه چین و چروک ها برطرف شود. سپس، طبق دستورالعمل های الگو، پارچه خود را روی فضای کار خود قرار دهید و دور تا دور الگو را برش دهید. ممکن است لازم باشد پارچه را از وسط تا کنید. با دنبال کردن دستورالعمل های الگو( به سمت خواب پارچه قرار گیرند یا خیر)، تکه های الگو را روی پارچه قرار دهید. هر قطعه ای را که باید روی چین قرار بگیرد مشخص کنید. جهت پذیری را فراموش نکنید: اگر پارچه شما چاپی جهت دار مانند گل یا منظره دارد، باید توجه داشته باشید که گلها جهت یکسانی داشته باشند. مطمئن شوید که قطعات الگو را بچینید تا جهت همه آنها یکسان باشد. قطعات را به پارچه خود سنجاق کنید، سپس برش دهید!

گام چهارم: به حلقه ها و بخش یقه توجه نمایید:

در آموزش خیاطی زنانه، الگوی شما ممکن است شامل یقه و حلقه آستین نیز باشد. به عنوان مثال، یک لباس بدون آستین احتمالاً شامل یقه برای گردن و حلقه برای بازوها، است. در این شرایط پشت و جلوی لباس دارای تفاوت زیادی خواهند بود که در زمان برش پارچه باید در نظر بگیرید. در آموزش خیاطی از صفر الگوها معمولاً دارای رابط هستند. دستورالعمل های الگو نشان می دهد که کدام قطعه ها باید در چه بخشی قرار گیرد. همیشه بخاطر داشته باشید که قطعات را در امتداد خط تا ردیف کنید و به قطعات برش خورده همانطور که روی آنها، قطعات الگو قرار گرفته است، سوزن نمایید.

آموزش خیاطی زنانه در خانه

آموزش خیاطی زنانه در خانه

گام پنجم: علامت گذاری های خود را کوک بزنید

الگوی شما احتمالاً چند علامت و خط دوخت خواهد داشت. نشانه های الگو را به پارچه برش خورده خود منتقل کنید. لازم است تا با برش بخش های علامت گذاری به یکدیگر، به پارچه خود ظاهر بهتری دهید

گام ششم: زیپ پشتی را بدوزید

اگر لباس شما مانند بسیاری از لباس های زنانه دارای زیپ است، ابتدا زیپ های پشتی را بدوزید. در آموزش خیاطی زنانه راحت تر است که ابتدا زیپ پشتی را بدوزید و سپس آن را به بخش جلویی لباس متصل نمایید.

شما می توانید زیپ را به روش های مختلفی به لباس خود متصل نمایید:

  • ساده ترین گزینه، دوخت زیپ استاندارد در مرکز است که گاهی اوقات آن را زیپ راه آهنی نیز می نامند.
  • انتخاب دیگر استفاده از زیپ نامرئی است. در آموزش خیاطی زنانه یادگیری این روش بسیار مهم است زیرا موجب می شود تا لباس های شما بسیار شیک تر به نظر برسند.

   

گام هفتم: درزهای شانه را بدوزید

اکنون که در آموزش خیاطی از صفر، پشت و جلوی لباس شما هر دو آماده است، می توانید آنها را از روی شانه به هم بدوزید. یادتان باشد که در زمان برش الگو حتما فاصله ای را برای دوخت در نظر بگیرید، همیشه دستورالعمل های برش الگوی خود را بررسی کنید تا میزان فضای مشخص شده دوخت را تایید کنید. سپس درزها را به گونه بدوزید که باز نشوند. اگر پیراهن و الگوی شما دارای یقه V است یا اگر با پارچه ای نظیر پارچه های کتان کار می کنید، بهتر است قبل از دوختن درزهای شانه، لبه های یقه در بخش جلو و عقب را کوک بزنید تا پارچه تکان نخورد. با این روش پارچه شما تکان نمی خورد و می توانید به راحتی دوخت را ادامه دهید.

آموزش خیاطی زنانه از صفر

آموزش خیاطی زنانه از صفر

گام هشتم: : بخش یقه و سجاف را بدوزید.

در این بخش از آموزش خیاطی زنانه لازم است تا از تکه پارچه ای جهت سجاف استفاده کرده و دور تا دور یقه را به خوبی بدوزید تا یقه ظاهر بهتری داشته باشد.

گام نهم: بخش یقه را به لباس وصل کنید.

از روی خط یقه، لباس را صاف کرده و درزهای باز آن را بدوزید.برای این کار پیشنهاد می شود که دوخت خود را از پشت لباس انجام دهید. هر زمان که دور تا دور پیراهن خود را دوختید، می توانید لباس را برگردانده و پارچه را مرتب نمایید.توجه داشته باشید که در زمان دوخت یقه به درزهای کناری، هیچ گونی کششی در پارچه شما ایجاد نشود زیرا این کار موجب خواهد شد که در انتهای کار پیراهن دارای چین شود.

گام دهم: درزهای جانبی را بدوزید

درزهای جانبی لباس را با برش هایی که بر اساس الگو ایجاد نمودید، بدوزید. به یاد داشته باشید که میزان درز  می بایست بر اساس الگویی باشد که از ابتدا طرح ریزی کرده اید. در آموزش خیاطی زنانه این مورد بسیار مهم می باشد که در زمان دوخت درز ها فشاری وارد نکنید که پارچه کشیده شود.

گام یازدهم: آستین های لباس را آماده نموده و بدوزید:

آموزش خیاطی زنانه حرفه ای

آموزش خیاطی زنانه حرفه ای

در آموزش خیاطی از صفر، آستین ها به دو روش دوخته می شوند گاها آستین دارای درز است که ابتدا باید این دو بخش به هم دوخته و سپس به لباس متصل گردد. در حالت دوم آستین فاقد درز است که مستقیم به لباس و حلقه آستین متصل می شود. در نظر داشته باشید که برای دوخت آستین نیاز است تا در بخش پشتی آستین یک شکاف ایجاد شود تا دوخت آسان تر صورت پذیرد.

همانطور که در بالا ذکر شد، دو قطعه روبرو را بهم بچسبانید و آن را در درزهای شانه و زیر بغل محکم نمایید. درزها را باز کنید و سپس لبه را با دوختن روی آنها خاتمه دهید و یا زیر آن را بچرخانید و بخیه بزنید.

در آموزش خیاطی زنانه تا به اینجا شما توانستید تا ظاهر یک لباس را ایجاد نمایید. هم اکنون نوبت به آن است که پرو کرده و ایرادات آنها را برطرف نمایید. توجه نمایید که در آموزش خیاطی از صفر ممکن است چندین بار نیاز به پرو و برطرف نمودن ایرادات وجود داشته باشد.

نکات مهم در زمان دوخت درزها در آموزش خیاطی زنانه:

درزها اساس اصلی اکثر لباس های خیاطی هستند. آموزش وصل کردن درز هایی که دارای دوخت مستقیم و حتی پنهان هستند، برای یک پروژه لباس حرفه ای ضروری است. هر آنچه برای دوخت یک درز کامل نیاز دارید را می توانید در زیر فرا بگیرید: اولین دوخت درز شما در آموزش خیاطی از صفر احتمالاً باید روی بخش های پارچه های تمرینی باشد. اگر از نتیجه کار خود خرسند نیستید، برای تسلط این دوخت را بارها و بارها بر روی پارچه های مختلف  امتحان کنید. دوختن یک درز خوب و حرفه ای به صبر و تمرین نیاز دارد اما پس از آموختن این هنر، می توانید مانند یک شخص حرفه ای خیاطی کنید و دیگران را به سمت خود بکشانید! آموزش خیاطی زنانه مقدماتیفشار دادن درز یک تکنیک است و ابدا به معنای اتو نیست.

در آموزش خیاطی زنانه کمی صبر لازم است. صبر، ارزش هر ثانیه فشار دادن هر درز دوخته شده را دارد. صرف نمودن وقت لازم برای فشار دادن یک درز بر روی کیفیت لباس نهایی شما تاثیر بسزایی دارد. چرخ خیاطی شما می تواند بهترین دوست شما در زمان دوخت درزها باشد. برای پایان دادن به درز بسیار مهم است که بر روی آنها بارها رفته و بیایید تا محکم شود. روکش درز از پارگی پارچه جلوگیری می کند و می تواند به درز مقاومت دهد. پایان درز همچنین درز را تثبیت می کند. بسته به پارچه و سایر عوامل ، انواع مختلفی از پایان های درز وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.

درزهای تخصصی انواع درزهای فرانسوی و درزهای ساده که در لباس های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند، کمی متفاوت می باشند و برای دوخت نیز به تکنیک های خاص نیاز دارند این درزهای خاص، لبه ساده و ریش ریش پارچه را به عنوان بخشی از فرآیند درزگیری درگیر می کنند. در آموزش خیاطی از صفر یک درز صاف معمولاً روی شلوار جین با دو ردیف صورت می گیرد که به توان به راحتی مشاهده نمود.

این نوع دوخت به استحکام و دوام آن معروف است. درز فرانسوی معمولاً روی پارچه توری بیشتر استفاده می شود یک درز فرانسوی دارای یک درز  معمولی است که لبه بدون دوخت پارچه را شامل می شود اما درز به بدنه پارچه و لباس شما دوخته نمی شود. اما از بین درزهای موجود، درزهایی که با دوخت مستقیم دوخته می شوند، ساده ترین هستند.   

جمع بندی:

اگر شما نیز جز آن دسته از افراد می باشید که قصد دارید، آموزش خیاطی از صفر را آغاز نمایید اما نمی دانید در ابتدا چه کاری انجام دهید، پیشنهاد می شود تا مراحل زیر را طی کنید:1. با واژگان خیاطی آشنا شویداولین کاری که به عنوان کارآموز باید انجام دهید این است که با واژگان خیاطی آشنا شوید. با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی امروزه وب سایت ها، وبلاگ ها، فضا های اجتماعی زیادی هستند که می توانید از طریق آنها به درک و دانش مناسبی از اصطلاحات مورد استفاده در خیاطی برسید. علاوه بر این، می توانید از کتاب های تالیف شده در این راستا نیز بهره ببرید.

https://www.craftsy.com/post/how-to-sew-a-dress

5/5 - (29 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×