رنگ شناسی در خیاطی

رنگ شناسی در خیاطی یکی از اصول مهمی است که تمام افراد علاقه مند به این رشته لازم است تا آن را بیاموزند. رنگ ها دارای دنیای متفاوتی هستند و پیام های مختلفی را نیز منتقل می نمایند از همین رو چنانچه در خیاطی به اصول بکارگیری آنها دقت شود، می توان انتظار داشت که لباس طراحی شده، بهترین تاثیر را هم بر روی خود شخص و هم بر روی اطرافیان خواهد داشت.

عموما رنگ لباس ها بر اساس سلیقه افراد انتخاب می شود اما لازم است تا به عنوان طراح لباس به رنگ شناسی در خیاطی نیز آشنا باشید زیرا می توانید با این اصول ایرادات اندام و گاها لباس را به خوبی پوشش دهید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به اصول رنگ شناسی در خیاطی اشاره نموده و موارد و نکات مهم آن را شرح دهیم.

هر آنچه که باید در خصوص رنگ شناسی در خیاطی بدانید

هر آنچه که باید در خصوص رنگ شناسی در خیاطی بدانید

هر آنچه که باید در خصوص رنگ شناسی در خیاطی بدانید:

رنگ لباس به صورت کلی با توجه به جنس، موقعیت اجتماعی، سن، سلیقه و مواردی از این قبیل انتخاب می شود، اما باید بدانید که موضوع رنگ بسیار فراتر از این موارد می باشد. لبای از یک سو می تواند به عنوان یک پوشش در نظر گرفته شود و از سوی دیگر می تواند زیبایی های شخص را به راحتی به نمایش بگذارد. از همین رو لازم است تا دقت نمایید که به عنوان خیاط باید به رنگ شناسی در خیاطی آگاه باشید تا لباسی را ارائه نمایید که ضمن پوشش دهی خوب؛ حتما ظاهر شیک و مناسبی نیز داشته باشد.

از همین رو در زیر تلاش شده است تا نکات مهم از مقوله رنگ شناسی در خیاطی در زیر بیان شود. البته همواره در نظر داشته باشید که کتاب های متفاوتی به عنوان بهترین کتاب رنگ شناسی در اینترنت یا کتاب فروشی ها وجود دارد که می توانید از آنها برای یادگیری این بحث استفاده نمایید.

 

اصول رنگ شناسی در خیاطی

اصول رنگ شناسی در خیاطی

دنیای رنگ ها:

در علم هنر، رنگ ها به صورت کلی در سه دسته آبی، قرمز و زرد قرار دارند و سایر رنگ ها نیز از این موارد به دست می آیند. وقتی شما این سه رنگ اصلی را در کنار رنگ هایی چون مشکی و سفید قرار دهید، می توانید دنیایی از رنگ های جدید را ایجاد نمایید. در دوخت لباس نیز در نظر گرفتن ترکیب های رنگ بسیار مهم می باشد زیرا می تواند هارمونی زیبایی را به لباس های شما ببخشد.

یکی از مواردی که در مبحث رنگ شناسی در خیاطی توجه بسیار به آن لازم است، این مهم می باشد که صرفه اقتصادی لبای ارزش بالایی دارد. چنانچه در انتخاب نوع پارچه نتوانستید به نوع رنگ مورد علاقه خوب دست یابید، می توانید از اکسسوری های فراوان برای این کار بهره ببرید. عینک دودی، گردنبند، کیف، کلاه و مواردی از این قبیل جز موارد کاربردی می باشند که با توجه به رنگ لباس و نوع اندام می بایست برای یک لباس شیک و بروز انتخاب شوند.

توجه به رنگ شناسی در خیاطی

توجه به رنگ شناسی در خیاطی

توجه به رنگ شناسی در خیاطی و تاثیر آن بر چهره:

برای اینکه بتوانید خیاط خوبی باشید تا لباس های شما را خیل عظیمی از افراد تهیه نمایند، بسیار مهم می باشد که دید گسترده ای داشته باشید به این معنا که جدا از بحث رنگ  و نوع پارچه بتوانید آن را با انواع رنگ پوست ها تطابق بدهید. در این حوزه موارد متفاوتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، نوع رنگ پوست، نوع پارچه، سن و رنگ موها از جمله این موارد می باشند.

تمام این گزینه ها باید با هم همخوانی داشته باشند تا بهترین تاثیر بصری را بر فرد مقابل داشته باشد. در صورتی که این موارد به درستی انتخاب شود برای دوخت لباس به لوازم تزئیناتی کمتری نیاز خواهید داشت. در رنگ شناسی در خیاطی یک موضوع اساسی این است که چه موقع و از چه رنگی استفاده کنید. در این حوزه باید بیان داشت که نوع اندام هر فرد مشخص می نماید که چه نوع رنگی مناسب وی است.

به طور مثال اگر خیاط هستید و مایلید تا برای یک شخص چهار شانه کت و دامن بدوزید، پیشنهاد می شود که در انتخاب پارچه برای وی از یک یا نهایتا دو رنگ استفاده نمایید. همچنین اگر مشتری شما بسیار قدبلند و لاغر است، برای اینکه بلندی قد او را پوشش دهید، عموما توصیه می گردد تا از رنگ ها متضاد استفاده نمایید. در این نوع خیاطی باید به هارمونی رنگ ها با یکدیگر نیز توجه ویژه ای داشته باشید. به طور مثال رنگ دامن باید متناسب با رنگ شال یا روسری انتخاب شود که همخوانی خوبی داشته باشند.

 

رنگ شناسی در خیاطی چیست

رنگ شناسی در خیاطی چیست

یکی از اصول مهم در رنگ شناسی در خیاطی این مهم می باشد که شما بتوانید به رنگ ها جلوه دهید. به طور مثال اگر رنگ لباس اولیه شما بسیار مات است، توصیه می شود تا حتما از رنگ های زنده برای تزئینات آن استفاده نمایید.

یکی دیگر از مواردی که در رنگ شناسی در خیاطی مهم می باشد، این موضوع است که هیچ وقت رنگ های تیره را به صورت یک دست برای لباس خود بکار نگیرید زیرا این کار از جلوه لباس طراحی شده شما را کم می نماید. عموما به عنوان یکی از اصول رنگ شناسی در خیاطی توصیه می شود تا مخلوط رنگ تیره و روشن را بکار گیرید تا زیبایی طراحی دو برابر شود. گاها می توانید با تغییر نوع پارچه و استفاده از یک رنگ خنثی، کل طراحی و دوخت خود را متحول سازید.

چه موقع باید از چه رنگی استفاده نماییم

چه موقع باید از چه رنگی استفاده نماییم

چه موقع باید از چه رنگی استفاده نماییم؟

در بحث رنگ شناسی در خیاطی، یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید تا لباس دوخته شما بهترین ظاهر را داشته باشد، استفاده درست از رنگ های خنثی، تیره و روشن است. در خیاطی رنگ هایی چون آبی لاجوردی، قهوه ای، خاکستری و مشکی می توانند به عنوان رنگ اصلی پارچه لباس در نظر گرفته شوند زیرا به راحتی با سایر رنگ ها می توانند ادغام شوند.

برای اینکه طراحی و دوخت شما دچار یکنواختی نشود؛ عموما توصیه می گردد تا از سایر رنگ های تکمیلی برای تنوع استفاده گردد. رنگ تکمیلی شما نیز باید به گونه ای انتخاب شود که متناسب با نوع پوست ما باشد. چنانچه این موارد به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند، بی شک جلوه زیبایی از لباس را نشان خواهند داد. در زیر قوانینی در این راستا ذکر شده است که از بهترین کتاب رنگ شناسی گلچین شده اند لذا در حوزه کاری خود می توانید از آنها استفاده نمایید:

رنگ شناسی در خیاطی و نکات آن

  • اگر احیانا مشاهده نمودید که لباس طراحی شده شما بسیار مات و خسته کننده است، از مقداری رنگ سفید استفاده نمایید. این رنگ می تواند هم در انتخاب پارچه مورد استفاده قرار گیرد و هم در تزئینات لباس باشد.
  • اگر رنگ ها در کنار یکدیگر تضاد زیادی را نداشته باشند به اصطلاح آنها را مکمل هم گویند. این مورد برای اندام های مزون و یکنواخت گزینه خوبی هستند.
  • در انتخاب رنگ های لباس همواره به اعتقادات، قوانین و سیاست های موجود جامعه نیز باید دقت داشته باشید.

در این مقاله تلاش شد تا برخی از مهمترین نکات رنگ شناسی در حرفه خیاطی که از بهترین کتاب رنگ شناسی موجود جمع آوری گردیده بود، توضیح داده شود. البته باید در نظر داشته باشید که بسیار مهم می باشد این موارد اصول کار هستند و گاها در زمان پیاده سازی و استفاده از آنها ممکن است تبصره های مختلفی نیز وجود داشته باشد.

https://fashion-history.lovetoknow.com/fashion-clothing-industry/color-dress

https://www.masterclass.com/articles/how-to-match-clothes-using-the-color-wheel

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباسخیاطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×