قانون فیگور در طراحی لباس

آموزش فیگور طراحی لباس با آموزش طراحی لباس  به شکل عام در یک چیز مشترک است: شناخت عمیق آناتومی بدن. به این معنا که در این شاخه از طراحی همان اصولی حاکمند که در طراحی عمومی پذیرفته شده اند. مثلا این اصل که در یک انسان طبیعی ارتفاع بدن در صورتی که از بالاترین بخش سر تا کف پای انسان محاسبه شود، هشت برابر ارتفاع سر وی است.

قانون ها و فیگورها

قانون ها و فیگورها

 

قانون هایی برای طراحی فیگور لباس

قوانین دیگری که اصول فیگور طراحی لباس را تشکیل می دهند از این قرارند:

هماهنگی و تعادل: در طراحی لباس سه عنصر باید با هم هماهنگی هارمونیک داشته باشند. این سه عنصر، رنگ، فرم و بافت لباسند.

ضرباهنگ و ریتم: در فیگور طراحی لباس، ضرباهنگ یعنی تکرار هارمونیک و نظم پذیر جزئیات و شکل ها در طراحی شما نوعی تپش خوشایند و چشم نواز ایجاد می کند. این تپش به طرح شما زندگی می بخشد.

تناسب: تناسب، راز بزرگ زیبایی در طبیعت و هنر است. در زیبایی شناسی ما انسان ها، هر پدیده متناسبی زیبا تلقی می شود. طراحی لباس نیز از این قاعده طلایی مستثنی نیست. شناخت آناتومی بدن در اینجا به شما کمک می کند. شما باید با نسبت های درست اندام های بدن انسان آشنا باشید. برای داشتن یک طراحی موفق باید مانکنی با مقیاس های متناسب طراحی نمایید.

گروه کر و تک خوانی که فالش نمی خواند!

گروه کر و تک خوانی که فالش نمی خواند!

 همخوانی: در طراحی فیگور لباس، یک طراحی موفق باید دارای عناصر همخوان باشد. فرض کنید که عناصر طراحی شما اعضای یک گروه کرند. یک گروه کر همخوان، گروهی است که هر کس با هر تنالیته ای خود را با آواز جمعی آن هماهنگ کند. اگر یک عضو گروه، فالش بخواند، همخوانی هارمونیک گروه به هم می خورد. این قاعده در یک صورت در فیگور طراحی لباس شکسته می شود. زمانی که بخواهید بر یک بخش از طراحی تاکید بیشتری داشته باشید. در اینجا می توانید صدای گروه کر را پایین آورده و به تک خوان گروه اجازه دهید با صدایی بلندتر، آواز بخواند.

بخش بندی بدن در فیگور طراحی لباس

در آموزش فیگور طراحی لباس همانطور که در بخش مقدماتی گفتیم بدن، هشت برابر اندازه سر است. این یک قانون بنیادین در طراحی لباس است. بنابراین برای طراحی مانکن خود باید چند گام اساسی بردارید:

اولین گام شما باید رسم خطی به نام خط تقارن باشد. این خط بدن مانکن را به دو بخش مساوی تقسیم می کند. این خط درست مثل خط استوا پایه تقسیم بدن در طراحی شما است. در گام دوم شما باید این خط را به نه قسمت مساوی تقسیم کنید. یادتان باشد که گفتیم در طراحی، بدن، هشت برابر اندازه سر است. پس شما باید نه سر بر این خط متقارن عمودی ترسیم کنید. البته اگر بخواهیم دقیق تر حرف زده باشیم شما فقط به هشت و نیم بخش نیاز دارید. آن نیم بخش اضافی برای این است که به بیننده طراحی نشان دهید که مانکن شما کفش به پا دارد. این بخش های نه گانه را بهتر است که شماره گذاری کنید.

تخم مرغی با یک چانه انسانی!

تخم مرغی با یک چانه انسانی!

 

تخم مرغی با یک چانه انسانی!

در فیگور طراحی لباس، طراحی سر، معیار شما برای طراحی هشت بخش دیگر است. سر در طراحی لباس، مقیاس طراحی و ترسیم طول و عرض بدن مانکن شما است. طول آن مقیاسی برای طول بدن و عرض آن مقیاسی برای عرض بدن است. برای طراحی سر باید شکل یک تخم مرغ را در ذهن داشته باشید. با این تفاوت که بخش زیرین این بیضی یعنی همان جایی که چانه انسان قرار دارد از حالت بیضی خارج می شود. چانه را با یک خط راست نشان دهید. پس از این کار، بیضی ترسیم شده را به سه بخش مساوی تقسیم کنید.

شانه ها در فیگور طراحی لباس

گام بعدی در فیگور طراحی لباس به شانه ها اختصاص می یابد. به سراغ دومین بخش از بخش های نه گانه بروید. میانه آن را پیدا کرده و یک خط عمود بر خط تقارن در آن رسم کنید. این خط دو برابر عرض شانه پهنا دارد. پس از این کار به سراغ کمرگاه مانکن بروید. کمرگاه در بخش سوم جای می گیرد. خطی درست به اندازه عرض سر و عمود بر خط تقارن بر خط بخش سوم ترسیم کنید.

پایین تنه مانکن

پایین تنه مانکن

 

پایین تنه مانکن

خط باسن در فیگور طراحی لباس چهارمین بخش از بخش های نه گانه را تشکیل می دهد. این خط هم مانند خط های توصیف شدۀ قبلی، عمود بر خط تقارن کشیده می شود. حالا دو سر پاره خط شانه را به پاره خط کمر و پاره خط کمر را به پاره خط باسن متصل کنید. با این کار بالاتنه مانکن ما شکل می گیرد.

کار یک طراح در فیگور طراحی لباس با ترسیم بالاتنه به پایان نمی رسد! پایین تنه ای هم نیاز دارید! برای ترسیم زانوها باید یکراست به سراغ بخش ششم بروید. خطی که پهنای زانوها را نشان می دهد با اندازه عرض سر در طراحی شما برابر است. برای نشان دادن ساق پا باید آن را به سه قسمت برابر تقسیم کنید. برای تکمیل پاها باید این اصل آناتومی را بدانید که دو پای کنار هم با پهنای سر، هم عرض هستند. حالا مانند بالاتنه پاره خط های رسم شده را به هم وصل کنید. یادتان باشد که قوزک پا در همان خط هشت و نیمی که قبلا توضیح دادیم قرار می گیرد. انگشتان هم در طراحی مانکن به شکل مثلث نشان داده می شوند.

واقع نمایی در فیگور طراحی لباس

مانکن شما در روند فیگور طراحی لباس تقریبا شمایل یک انسان را پیدا کرده است اما یک نقص بزرگ دارد: بدون دست است! برای ترسیم دست ها نخست جای مفصل آرنج و مچ دست را پیدا کنید. مفصل آرنج را باید بر خط کمر نشانه گذاری کنید و مفصل مچ دست را هم در امتداد خط باسن علامت گذاری نمایید. حالا اگر مفصل بازو یعنی انتهای خط شانه را به این دو بخش متصل کنید مانکن شما دارای دست می شود.

این پایان، شروع کار شما است!

این پایان، شروع کار شما است!

 

این پایان، شروع کار شما است!

در آموزش طراحی فیگور برای واقع نمایی بیشتر یعنی برجسته نمایی ماهیچه ساعد، آن را به سه بخش تقسیم می کنند.

پس از این کار با خطی شیب دار که شیب آن به سمت بیرون است، مفصل آرنج را به بخش اول از سه بخش ترسیم شده متصل می کنند. برای ترسیم کف دست، بخش پنجم از بخش های نه گانه را به چهار قسمت بخش بندی کنید. سپس از قسمت مچ، خطی به طول سه بخش از این چهار بخش رسم کنید. انتهای این خط را با یک نیم دایره به مچ دست مانکن متصل کنید. با این کار بیس کار شما برای طراحی لباس آماده است. حالا می توانید بر این مانکن لباسی به اندازه خلاقیت خود بپوشانید.

5/5 - (10 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباساخبار صنعت مد

2 دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×