فهرست مطلب
طراح مد و لباس کیست؟
چارلز فریدریک ورث پدر طراحی مد و لباس در نظر گرفته شده است. او اهل انگلیس بود و خانه مد خود را در سال 1846 در پاریس افتتاح کرد. امروزه طراحان مد جایگاه ویژهای در جهان ما دارند. استعداد و بینش آنها نقش مهمی در نحوهی نگاه مردم دارد و همچنین در محیطهای فرهنگی و اجتماعی نیز نقش دارند. آنها عاشق مطالعه ترندها، طراحی و انتخاب مواد هستند و در تمام جنبههای تولید طرحهای خود نقش دارند. آنها در ایجاد میلیونها شركت و میلیاردها تكه لباس و لوازم جانبی كه سالانه توسط مصرفكنندگان خریداری میشود، نقش دارند.
طراحان مد لباسهای زنانه، مردانه و کودکان را تولید میکنند که شامل لباس ورزشی، لباس بارداری، لباس بیرونی، لباس زیر، لباس رسمی است. همچنین طراحان اکسسوری نیز وجود دارند که کمربند، روسری، کلاه، کیف دستی و جوراب را طراحی میکنند. طراحان مد در سطوح مختلف صنعت مد (آشنایی با بزرگان طراحی لباس و علت وابستگی صنعت مـد به طراحان برجسته جهان) وجود دارند، از طراحان معروف گرفته تا طراحان ناشناخته که برای مزونها کار میکنند، تا طراحهایی که ممکن است فقط در طرحهای موجود تغییرات کوچکی ایجاد کنند.
طراحان مد با کمک بازاریابی و تبلیغات، خود را تبلیغ میکنند. برخی از طراحان، مدهای خود را از طریق نمایشگاههای محلی و فروشگاههای شخصی خود به بازار عرضه میکنند. برخی نیز به منظور گسترش هویت نام تجاری خود، نام خود را به سایر محصولات دارای مجوز وام میدهند. درحقیقت بسیاری از طراحان مـد مشهور، فعالیت کمی در مجموعههایی که نام آنها را بر عهده دارند، انجام میدهند.
«طراح مد کیست؟»
چگونه یک طراح مد و لباس شویم؟
ایا میخواهید بدانید که چگونه میتوانید یک طراح مـد موفق شوید؟ اگر سالهای زیادی از عمر خود را به تماشای Project Runway، خواندن مجله Vogue و بازدید از سایتهای مد گذراندهاید، بهاحتمال زیاد تمایل به مد و طراحی آن دارید. اما آیا واقعاً مهارتهایی را که در این زمینه لازم است، دارید؟ بسیاری از دختران جوان آرزو میکنند که طراح مد شوند، اما این بدان معنا نیست که آنها مناسب این حرفه هستند.
خبر خوب اینکه آموزشگاه پیشکسوتان با ارائه دورههای طراحی مـد و لباس میتواند شما را به آرزویتان؛ طراح مد شدن برساند. کافی است با شمارههای 22705334 – 22706967 – 22706966 تماس بگیرید.
طراحان مد شخصیتهای متمایز دارند. آنها معمولاً افراد هنری هستند، به این معنی که آنها خلاق، بصری، حساس و دارای سبک شخصی هستند. آنها معمولاً باهوش و مبتکر هستند. برخی از آنها نیز دارای روحیه یک کارآفرین هستند، به این معنی که ماجراجو، جاهطلب، برونگرا، پرانرژی، مشتاق، واجد اعتماد به نفس و خوشبین هستند.
-
مهارتهای طراحی قوی
اگر یک طراح قوی هستید، این یک خبر خوب است، زیرا شما بهعنوان یک طراح مد به این مهارت نیاز دارید. مهارتهای قوی طراحی بسیارضروری است، زیرا طراحان باید بتوانند یک مفهوم را بگیرند و آن را روی کاغذ پیاده کنند. اگر فاقد این ویژگی هستید، میتوانید برای تمرین ابتدا به کلاسهای طراحی بروید.
«استفاده از مجلات و ژورنالهای جدید»
-
خلاقیت زیاد و روحیه آرتیستیک
آیا در اطرافتان به هنرمند بودن معروف هستید؟ آیا شما یک حس منحصر به فرد و سبک شخصی دارید یا از هنرهایی مثل موسیقی و رقص احساس لذت وافر میکنید؟ احساس ذاتی خلاقیت در دنیای مـد بسیار مهم است. هنر و تخیل در کنار یکدیگر میتوانند تبدیل مواد اولیه را به یک محصول زیبا تضمین کنند.
-
دقت خوب روی جزئیات
طراحان مد نه تنها به توانایی طراحی نیاز دارند، بلکه بهدقت خوبی نیز نیاز دارند. بهعنوان مثال اگر جزئیات نبودند لباسها تفاوت آنچنانی با هم نداشتند و تنوعی در ویترین لباسها دیده نمیشد. دنیای بدون جزئیات دنیای جذابی نیست. این اغلب جزئیات است که یک محصول را منحصر به فرد میکند. بنابراین این مهارت را نمیتوان نادیده گرفت، حتی اگر در تجسم و ترسیم بسیار عالی باشید.
«طراح مد»
-
مهارتهای قوی تجسم
قبل از مرحله ترسیم، یک طراح خوب باید مهارتهای تجسم قوی داشته باشد. این امر او را قادر میسازد ایدههای خود را بر روی كاغذ پیاده كند.
-
ارتباطات عالی و مهارتهای بین فردی
طراحی کفش، لباس و اکسسوری نیاز به همکاری با سایر همکاران دارد. همچنین به مهارتهای قوی افراد نیاز دارد. این نه تنها به طراحان کمک میکند تا تیمهای خود را پیش ببرند، بلکه به آنها امکان میدهد دیدگاه خود را با همکاران به اشتراک بگذارند و از نقطه نظرات آنها بهرهمند شوند. همچنین ارتباطات گسترده به آنها این امکان را میدهد که در صورت لزوم بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.
-
درک بافت، رنگ و پارچه
طراحی نیاز به شناخت خوب بافت، رنگ و پارچه دارد. بهعنوان مثال، شما باید بدانید که آیا طرح مورد نظر شما در پارچهی ابریشمی بهتر دیده میشود یا یک پارچه ریون. همچنین باید بدانید که کدام رنگها مکمل هستند یا کدام رنگها کنتراست خوبی با هم برقرار میکنند. این تفاوتها است که باعث میشود یک طراح برجسته شود.
«طراحیهای یک طراح مد و لباس»
-
علاقه به تجارت
درک کامل از دنیای تجارت از جمله امور مالی، فروش و بازاریابی برای موفقیت در دنیای مد بسیار مهم است. با اینکه خلاقیت ذات مد است، اما بدون درک خوبی از تجارت، ایجاد و حفظ یک برند تجاری سودآور، دشوار است. تاکنون بسیاری از طراحان با استعداد مد، ورشکست شدهاند زیرا درک ضعیفی از جنبه مالی مد داشتند.
-
روحیه رقابتی
برای ایجاد طرحهای نوآورانه، یک روحیه رقابتی ضروری است. شما نمیخواهید از رقابت عقب بمانید یا از رهبر آنها پیروی کنید. شما میخواهید یک پیشرو باشید و داشتن درک کاملی از اقتصاد و صنعت مد، ایدههای شما را تازه نگه میدارد.
-
توانایی کار تیمی
یک حس قوی همکاری و رفاقت بین افراد در یک خانه مد باعث میشود تا خلاقیت شکوفا شود و به موفقیت کلی آن کمک کند.
«تصویر یک خانه مد»
-
علاقه به روندهای فعلی مد
باید بدانید که کدام ترندهای قدیمی دوباره مُد شدهاند و کدام ترندها طرفداران بیشتری دارند. دانستن ترندها، به شما این امکان را میدهد تا بدانید مردم چه چیزی را خریداری میکنند و چه طرحی امکان فروش و موفقیت بیشتری دارد.
طراح مد کیست؟
این مورد سوالی است که برای اکثر تازه کارها در حوزه لباس و پوشاک به وجود می آید و پاسخ دادن به آن منجر می شود تا وی در حوزه فشن به خوبی پیشرفت نماید. در پاسخ دادن به سوال اینکه طراح مد کیست؟
باید بدانید که طراحان مد اشخاصی می باشند که به ایجاد و تولید میلیاردها لباس اعم از انواع کت و شلوار، پیراهن، مانتو، کفش و سایر لباس ها و وسایل جانبی آنان کمک می کنند.این لباس ها هر ساله توسط مصرف کنندگان خریداری می شوند و به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی بیان می شود که طراح مد کیست؟، باید در نظر داشت که طراح فردی آگاه به انواع طرح های طراحی شده لباس و لوازم جانبی آن است و هر آنچه که در خصوص لباس منتشر می شود را مطالعه می کند. رنگ ها، پارچه ها ، مدل ها را انتخاب می کند و بر اساس خلاقیت و ایده خود، تولید نهایی طرح های خود را انجام می دهد. طراحان لباس، در تمام حوزه ها اعم از مردان ، زنان و کودکان و حتی انواع لباس ها از جمله لباس راحتی، کت و شلوار، لباس شب، لباس ورزشی، لباس های رسمی ، لباس بیرون ، بارداری و غیره فعالیت می نمایند. در این مقاله قصد داریم تا در پاسخ به سوال طراح لباس کیست، توضیحات جامع تری را ارائه دهیم.
طراح مد کیست؟ و چه وظیفه ای را برعهده دارد؟
همانگونه که در بالا توضیح داده شد، وظیفه طراح لباس هم طراحی لباس و هم طراحی منسوجات مربوط به لباس می باشد. از همین رو طراحان ممکن است در حوزه تولید سبک های مختلف کفش و چکمه فعالیت کنند یا طراحان لوازم جانبی به ایجاد و تهیه مواردی مانند کیف دست ، کمربند، تل های زینتی، روسری ، کلاه ، جوراب و عینک کمک نمایند که تمام این موارد موجب می شود که جلوه نهایی و ظاهر لباس بهتر گردد.
برخی از طراحان مد در لباس، برخی در منسوجات و گروهی دیگر در هر دو بخش فعالیت می نمایند. فرآیند طراحی لباس از مفهوم اولیه طراحی تا تولید و تهیه نهایی لباس که بین 18 تا 24 ماه طول می کشد را شامل می شود. اولین قدم در طراحی لباس، ایجاد و ارائه یک طرح تحقیقاتی بر اساس مد روز و پیش بینی روندهای آینده است.
برخی از طراحان لباس تحقیقات خود را اساس کار قرار می دهند اما برخی دیگر تنها به گزارش های منتشر شده از دیگران تکیه می نمایند. گزارش ها نشان می دهد که عموما چه سبک ها، رنگ ها و مدل هایی در آینده بیشترین کاربرد را خواهند داشت. تولید کنندگان لوازم جانبی و طراحان عموما برای شروع به طراحی پارچه ها و الگوها از این گزارشات استفاده می نمایند و در گام بعد شروع به طراحی نمونه های اولیه می کنند.
طراح لباس برای طراحی های خود چه روندی را دنبال می کند؟
وقتی به این سوال پاسخ دادید که طراح کیست، باید با فعالیت های وی آشنا شوید. طراح لباس به محض انتخاب طرح ها و پارچه ها، نمونه الگوها و غیره با استفاده از یک مدل، می تواند طرح خود را پیاده سازی نماید. این کار به طراحان کمک می کند تا انتخاب خود را برای ارائه یک مدل فروش بهینه کنند. پس از اعمال تنظیمات و انتخاب نهایی، نمونه ها دوخته شده و سپس به خرده فروشان در بازار لباس عرضه می شوند. بسیاری از طرح ها سالانه ممکن است چندین بار در انواع نمایشگاه های مد عرضه شوند. اما خرده فروشان در بازار سفارشات ویژه و عمده را دریافت کرده و به تولیدکنندگان ارائه می دهند.
طراح مد برای ارائه یک کار حرفه ای قطعا از رایانه و نرم افزارهایی چون CAD به طور گسترده ای در صنعت طراحی و مد استفاده می کنند. اگرچه بیشتر طراحان، کار خود را در ابتدا با دست آغاز کرده و طراحی انجام می دهند، اما تعداد قابل توجهی نیز از رایانه استفاده می نمایند. CAD به طراحان اجازه می دهد تا طرح های لباس خود را در مدل های مجازی و البته چند بعدی در انواع رنگ ها و اشکال متنوع مشاهده کرده و در خصوص طرح نهایی تصمیم گیری کنند، بنابراین با انجام تنظیمات کمتر در مدل های اولیه و صرفه جویی در زمان، می توانند به بازخورد بهتری دست یابند.
با توجه به اندازه شرکت طراحی و تجربه آنها، طراحان مد ممکن است در سطوح مختلف از طراحی اولیه و تولید نهایی شرکت نمایند. در شرکت های بزرگ طراحی لباس، طراحان مد اغلب وظیفه ایجاد طرح اولیه، انتخاب رنگ طرح و پارچه های مناسب و همچنین نظارت بر کار سایر طراحان فنی را دارند تا نمونه های اولیه را به محصول نهایی تبدیل کنند.
آنها وظیفه ایجاد نمونه های اولیه، الگوها و کار با خرده فروشان را برعهده دارند. طراحانی که در شرکت های کوچک و یا شرکت های تازه کار فعالیت می کنند معمولاً بیشتر درگیر کارهای فنی ، الگوسازی و دوخت نمونه اولیه می شوند. این موارد عموما زمان بیشتری از آنها می گیرد.
طراحان مدی که امروزه در عمده فروشی ها یا تولیدی پوشاک کار می کنند ، طرح هایی را برای بازار و درخواست های انبوه ارائه می نمایند. این طرح ها در اندازه ها و رنگ های متنوعی تولید می شوند تا بتوانند نظر هر نوع مخاطبی را به دست آورند.
البته باید در نظر داشت که امروزه طراحانی نیز وجود دارند که به طور ویژه تنها برای سلبریتی ها فعالیت کرده و اقدام به ارائه نمونه های خاص می کنند. معمولا این طرح ها به صورت منفرد و با دست تهیه می شوند و دارای هزینه گزافی می باشند.
به صورت کلی با توجه به توضیحاتی که در بالا بیان شد، در پاسخ به این سوال که طراح مد کیست؟
باید بیان داشت طراح لباس وظیفه ابداع و ارائه یک لباس خاص با توجه به نیاز کاربر و مد روز دارد. این لباس ها می توانند در حجم انبوه برای بازار تهیه شده و یا به صورت خاص و سفارشی برای سلبریتی ها تولید گردند. طراحان با توجه به مهارت خود می توانند در شرکت های طراحی دارای پست های متفاوت باشند.
جمعبندی
اکنون که این لیست را مرور کردهاید، از خودتان بپرسید که فکر میکنید شما کدام قابلیتها را دارید؟ شما ممکن است در بعضی خصلتها عالی باشید اما در برخی دیگر به تلاش بیشتر نیاز دارید. اجازه ندهید ضعفهایتان شما را دلسرد کند. در یک آموزشگاه طراحی مـد خوب ثبتنام کنید یا وارد رشته طراحی لباس در محیط آکادمیک و دانشگاهی شوید تا مهارتهای لازم را به دست آورید و مهارتهای قبلی را توسعه دهید.
منابع: learnhowtobecome ،fashion-history.lovetoknow ،careerexplorer ،thebalancecareers