کلید طراحی برای طراحی لباس

طراحی لباس چیست ؟ چگونه می توان وارد این رشته شد؟ جایگاه طراح لباس در جامعه کجاست؟ و…. . آیا رسیدن به پاسخ این سوالات جز دغدغه های اساسی شما است؟ در این پست قد داریم تا به تک تک این موارد پاسخ دهیم. امروزه در دانشگاه ها نیز رشته ای به عنوان رشته طراحی لباس ارائه می شود که هدف اصلی آن آموزش تکنیک ها و مهارت های این رشته به صورت تئوری و آکادمیک می باشد. لذا این موضوع نشان می دهد که طراحی لباس دارای جایگاه رو به پیشرفتی در جامعه است و آشنایی با آن برای خیاط ها و تمام افرادی که با این رشته آشنا هستند می تواند یک نقطه پرتاب به سوی آینده ای درخشان باشد.

 

در پاسخ به سوال طراحی لباس چیست؟ باید بیان داشت که طراحی نمودن لباس در واقع یک نوع هنر می باشد که در گام اول با نحوه تهیه لباس در ارتباط است و در گام دوم به نوع اکسسوری ها و ست کردن آنها با لباس های مختلف اشاره دارد. یک طراح لباس برای اینکه بتواند بهترین طراحی ها را ارائه دهد، لازم است تا مسائل اجتماعی و فرهنگی را در نظر داشته باشد و با توجه به شرایط موجود جامعه و سنت های پیرامون اقدام به طراحی نماید.

رشته طراحی لباس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

 شاید برای شما نیز این سوال ایجاد شود که رشته طراحی لباس چیست؟ به صورت کلی می توان بیان داشت که با رشد چشمگیر صنعت مد و فشن، امروزه شاهد ارائه لباس های مختلف و زیبا به جامعه هستیم که هر کدام بیانگر یک ایده و خلاقیت است. از همین رو رشته طراحی لباس در واقع به رشته ای گفته می شود که بتواند تکنیک های خیاطی را با ایده پردازی و خلاقیت گره بزند تا یک ایده جدید را ایجاد نماید. در رشته طراحی لباس، تلاش می شود تا تمام تکنیک ها و مهارت های لازم مربوط به دوخت و دوز، نقاشی و ایده پردازی به افراد علاقه مند آموزش داده شود تا آنچه را که در ذهن دارند، بتوانند به راحتی بر روی کاغذ پیاده کنند.

 

وقتی بیان می شود که طراحی لباس چیست، باید در پاسخ عنوان کرد که طراحی لباس هنر نشان دادن آن مواردی است که در ذهن بوده و به درستی و زیبایی بر روی کاغذ و سپس پارچه منتقل شده است. یک طراح لباس لازم است تا با مسائل و مشکلات روز دنیا آشنا شود و آنها را در طراحی های خود بگنجاند تا افراد جامعه بتوانند ارتباط بهتری با لباس برقرار نمایند.

در رشته طراحی لباس دو زیرگروه اصلی وجود دارد: 1- طراحی لباس برای یک فرد که عموما این شخص یک فرذ سلبریتی می باشد. 2- طراحی لباس برای عموم مردم که در این موارد تولید انبوه صورت می گیرد و اکثر لباس های آماده نیز در این بخش قرار دارند.

طراحی لباس چیست؟ و چه مزیتی دارد؟

طراحی لباس چیست؟ و چه مزیتی دارد؟

عناصر طراحی لباس چه مواردی می باشند؟

وقتی به این سوال پاسخ دادید که رشته طراحی لباس چیست و در آن به چه مواردی پرداخته می شود، در گام بعدی بسیار مهم است که با عناصر مهم طراحی نیز آشنا شود که این موارد در زیر توضیح داده شده اند:

  • پارچه:

مهمترین عنصر در بحث طراحی لباس، پارچه می باشد. پارچه عموما بر اساس سلیقه مشتریان و روحیات آنها انتخاب می شوند. طبیعتا در شرایط آب و هوایی مختلف لازم است تا از جنس پارچه متناسب استفاده گردد. در حال حاضران هزار نوع پارچه در جهان وجود دارند که هر کدام ترکیب رنگی خود را دارند و دارای خصوصیات مخصوص به خود می باشند. از همین رو توجه به جنس و چاپ پارچه بسیار مهم می باشد.

  • الگوها:

الگو ها می توانند چارچوب اصلی لباس را تشکیل دهند. در واقع می توان بیان داشت که طرح مد نظر طراح پس از سایزبندی به الگو تبدیل می شود تا به راحتی بتوان آن را بر روی پارچه منتقل کرد. الگو خود از چندین بخش تشکیل شده است که با دوختن درزها به یکدیگر می توان نمونه اولیه لباس را به دست آورد.

  • اندازه گیری:

در بحث طراحی لباس بسیار مهم می باشد که لبای دوخته شده شما دقیقا مطابق با اندازه  های بدن شخص تهیه شده باشد. از همین رو یک طراح باید بتواند با علم اندازه گیری آشنا باشد و با دقت این کار را انجام دهد تا خروجی کار بسیار شیک و تمیز گردد.

  • ایده پردازی:

وقتی سوال می شود که طراحی لباس چیست؟ بسیاری از افراد صاحب نظر اولین عبارتی که بیان می نمایند، ایده پردازی است. برای اینکه شما بتوانید بهترین طراحی را داشته و لباس مناسب را ارائه دهید، لازم است تا خلاقیت خود را شکوفا نمایید. برای این مورد نیز بسیار مهم است که بتوانید طراحی های جدید را به خوبی بپرورانید تا یک لباس جدید خلق شود. برای ایده پردازی و شکوفایی خلاقیت، شما همواره به ابزار مختلفی نیازی دارید. این ابزار می تواند محیط پیرامون شما باشد که می تواند الهام بخش گردد. همواره در نظر داشته باشید که تمام افراد از این قابلیت برخوردار هستند اما تنها باید آن را شکوفا کنند.

رشته طراحی لباس چیست؟

رشته طراحی لباس چیست؟

تاثیر رنگ در طراحی لباس:

ما به این سوال پاسخ دادیم که رشته طراحی لباس چیست؟ حال باید تاثیر رنگ ها را در این رشته بررسی نماییم. به جرات می توان بیان داشت که در رشته مذکور رنگ ها جز فاکتورهای پایه ای می باشند. رنگ ها می توانند به خوبی نور را منعکس کرده و زیبایی لباس شما را چندین برابر نمایند. به صورت کلی دو نوع رنگ وجود دارد. رنگ های گرم برای فصل های سرد سال مورد استفاده قرار می گیرند و رنگ های سرد نیز عموما در فصل گرم کاربرد دارند.

 

 

برای اینکه طرح های شما رنگ و لعاب بهتری داشته باشد، باید دقیقا بدانید که کدام رنگ می تواند جلوه بهتری به لباس شما ببخشد. اگر شما بتوانید هارمونی بین رنگ ها را برقرار نمایید، قطعا لباس شما زیبایی خیره کننده ای خواهد داشت.

شاید برای شما نیز جالب باشد  که بدانید در ابتدا چه شخصی واژه طراحی لباس را به جامعه معرفی نمود؟ چارلز فردریک ورث اولین نفری بود که ابتدای قرن نوزدهم در خصوص مد صحبت کرد و خانه مد خود را در شهر پاریس افتتاح کرد. نظام کاری او به گونه ای بود که برای مشتریان خود از لباس های طراحی شده استفاده می کرد و اغلب سلیقه های آنان را نادیده می گرفت.

هر آنچه باید در مورد طراحی لباس بدانید

هر آنچه باید در مورد طراحی لباس بدانید

تفاوت طراح لباس و طراح مد:

پس از پاسخ به سوال؛ طراحی لباس چیست؟ حال باید به این سوال پاسخ دهید که آیا بین طراحی لباس و طراحی مد تفاوتی وجود دارد؟ در گام اول باید در نظر داشت که این دو رشته به صورت موازی و هم راستا با یکدیگر حرکت می نمایند. هر دو نفر این افراد یعنی هم طراح مد و هم طراح لباس باید با پارچه  و دنیای آن آشنا باشند. اما همواره باید در نظر داشته باشید که بحث طراحی مد بسیار فراتر از طراحی لباس است. در بحث طراحی مد تلاش می شود تا تمام جوانی مربوط به پوشاک و الزامات که تعریف می شود، در نظر گرفته شود. در مقابل طراح لباس تنها به پوشاک برای گروه های سنی مختلف فکر می کند که بتواند بهترین جلوه را ایجاد نماید. طراح مد کل جامعه را در نظر می گیرد در صورتی که طراح لباس تنها یک گروه خاص را مد نظر قرار می دهد. البته یکی دیگر از تفاوت های اساسی بین طراحان مد و طراحان لباس این مهم می باشد که طراح لباس باید همواره با تیم های تولیدی و زیر نظر یک کارفرما کار نماید. حال آنکه طراح مد می تواند به صورت تکی و مستقل فعالیت نماید.

 آشنایی با وظایف طراح لباس:

تا به اینجا بررسی نمودیم که رشته طراحی لباس چیست؟ طراح لباس کیست و برای اینکه موفق شود نیاز به چه پیش نیاز ها و آگاهی هایی دارد. در این مرحله بسیار مهم است که نقش ها و مسئولیت های طراح لباس را نیز بدانید.

 

طراح لباس برای اینکه بتواند اقدامی به طراحی نماید لازم است تا ابتدا الگوهای موجود جامعه را بررسی نماید با فرهنگ و آداب و رسوم مرد آشنا شود. وضعیت اجتماعی و سیاسی را در نظر بگیرد و بر اساس آن و با توجه به دوره زمانی و مکانی اقدام به ایجاد الگوها و قطعات خاص نماید. جمع آوری اطلاعات در پروسه فعالیت طراح لباس بسیار مهم می باشد. یک طراح پس از اینکه الگوی اولیه را ایجاد می نماید لازم است تا لباس را مونتاژ نماید. در مونتاژ باید دقت نماید که هر بخش به صورت صریح بیانگر سن و موقعیت فرد باشد. در این حالت می توان مطمئن بود که لباس طراحی شده مناسب شخص است. همواره باید در نظر داشته باشید که لباس طراحان عموما به صورت عمده به فروش می رسند. به این معنا که لباس طراحی شده برای عموم جامعه می باشد. به  همین دلیل می توان نتیجه گرفت که این لباس دارای هزینه کمتری نسبت به مواردی سفارشی می باشد.

مبحث طراحی لباس چیست؟

مبحث طراحی لباس چیست؟

آیا برای طراح لباس شدن، نیاز به مهارت خاصی است؟

آیا شما نیز به رشته طراحی لباس علاقه دارید و مایلید از این طریق کسب درآمد نمایید؟ برای ورود به این رشته لازم است تا ابتدا به پاسخ سوال طراحی لباس چیست، پاسخ دهید. در گام بعد لازم است تا پیش نیازهای آن را فراهم آورده و مهارت های مورد نیاز را در خود تقویت نمایید. در زیر برخی از مهارت های مهم این رشته ذکر شده است که می توانید با شناخت آنان، بهتر قدم بردارید.

  • علاقه:

اگر مایل هستید تا لباس های شخصی را طراحی کنید، لازم است تا ابتدا به این رشته علاقه داشته باشید و سپس دانش لازم در خصوص مد و لباس را به دست آورید. این مورد گاها نیازمند مطالعه گسترده در جامعه و تاریخ می باشد. به همین دلیل فعالیت فوق جز فعالیت های زمانبر می باشد.

  • آشنایی با هنر:

پس از آنکه متوجه شدید که علاقه به رشته طراحی لباس دارید، می توانید به جنبه های هنری و ویژگی هایی که در خود باید پرورش دهید، متمرکز شوید. به طور مثال، لازم است تا توجه داشته باشید که اصول نقاشی را بیاموزید. بتوانید طراحی نمایید و آنچه را که در ذهن دارید بر روی کاغذ پیاده نمایید. از سوی دیگر شما باید بتوانید برای پیاده سازی عقاید خود به خوبی از تکنولوژی همانند رایانه استفاده کنید.

 

  • با نکات اولیه خیاطی آشنا گردید:

یکی دیگر از مواردی که می بایست حتما به آن توجه داشته باشید، یادگیری مهارت های دوخت و دوز است. البته دقت داشته باشید که به هیچ وجه نیاز نیست تا شما یک  خیاط ماهر باشید. چنانچه بتوانید با اصول اندازه گیری و سایز بندی آشنا باشید، برای این مرحله کفایت می کند.

پس از طی نمودن این مراحل، می توانید مطمئن باشید که قادر به طراحی و ارائه نمونه اولیه کار خود می باشید.

جمع بندی:

لباس همواره جز مواردی بوده است که از دیرباز تاکنون برای مردم مهم تلقی می گردد. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که از 1700 سال پیش به پوشیدن لباس و تهیه آن عادت کرده ایم. در ابتدا لباس تنها جنبه پوشاندن اندام های بدن و گرم نمودن فرد را داشت اما امروزه به یکی از فاکتور های اساسی در زیبایی شناختی تبدیل شده است. لباس امروزه دارای جایگاه ویژه ای بین افراد است زیرا به راحتی می تواند سلایق، روحیات و شان و مقام اجتماعی افراد را نشان دهد، از همین رو اکثر افراد به نوع پوششی که انتخاب می نمایند، بسیار حساس هستند.

طراحی لباس چیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟

طراحی لباس چیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟

با توجه به این توضیحات، شغل طراحی لباس شکل گرفت تا بتواند به راحتی پاسخگوی این جنبه از نیاز های جامعه باشد. به عبارت دیگر، لباس هایی را ارائه دهد که ضمن شیک بودن بهترین استایل را از هر فرد نشان دهد. افرادی که در حوزه طراحی لباس فعالیت می نمایند. عموما افرادی می باشند که سرمایه زیادی ندارند و مایل نیستند تا در محیط های استرس زا کار کنند، از همین رو تلاش می نمایند تا در یک مکان شخصی، آنچه را که در ذهن دارند به خوبی بر روی پارچه منتقل کنند. البته این شغل با  تمام خوبی ها و مزیت هایی که دارد، دارای یک عیب بزرگ است و آن هم این موضوع است که بین تولیدکننده و طراح فاصله و شکاف بزرگی است. همین امر نیز موجب می شود تا طراحان دقیقا با نیازهای جامعه آشنا نشوند.

 

خوب پس دریافتیم که هنر  طراحی لباس یکی از رشته های پرطرفدار و البته پر درآمد در جهان است که امروزه اغلب افراد به دلیل جذابیت های رشته طراحی لباس و  درآمد بالا، تلاش می کنند تا وارد آن شوند. اما قبل از اینکه وارد این رشته شوید، لازم است تا با یکسری نکات که در ادامه آمده است، آشنا شوید.

تفاوت طراحی لباس با خیاطی چیست؟

در بحث طراحی لباس باید در نظر داشته باشید که آشنایی شما با هنر و داشتن ذهنی پویا و خلاق بسیار مهم است. در خیاطی، مهم است که شخص توانایی کشیدن الگو، پیاده سازی انواع دوخت ها بر روی پارچه های مختلف و مواردی از این قبیل را داشته باشد. اما در طراحی، آشنایی با بافت ها، رنگ ها، مفهوم ها و … دارای اهمیت می باشد. در همین راستا یک طراح لباس باید مدتها زمان برای تحقیق، برنامه ریزی و طرح ریزی صرف نماید. طراح در واقع یک ناظر است.

اما در بحث خیاطی، خیاط باید بتواند از انواع ابزارهای دستی و ماشینی استفاده نماید تا طرح اولیه را بر روی کاغذ پیاده سازی کند. هر اندازه مهارت و تجربه وی بیشتر باشد، درآمد وی نیز به همان اندازه بیشتر است.

درآمد طراحی لباس بیشتر است یا خیاطی؟

قطعا برای شما نیز این سوال به وجود آمده است که درآمد طراحی لباس بیشتر است یا خیاطی؟ در پاسخ می بایست بیان نمود که نمی توان درآمد دقیقی برای این دو حرفه در نظر گرفت. میزان مهارت و تجربه افراد می تواند تاثیر بسزایی در درآمد آنها داشته باشد. آنچه که مسلم می باشد، این مهم است که در بحث طراحی لباس خلق ایده و پرورش آن نیاز به زمان و صرف انرژی بیشتری دارد. اینکه طراح لباس با فرهنگ های مختلف، روند های مد و … آشنا باشد در بحث طراحی دارای اهمیت است. اگر فردی بتواند به تمام این موارد واقف شود، به نسبت درآمد بیشتری نسبت به خیاط دارد. البته یک خیاط خوب و با مهارت نیز می تواند درآمد مقبولی داشته باشد.

 

 

آینده شغل طراحی لباس:

خوشبختانه شغل طراح لباس در ایران و جهان آینده خوب و رو به رشدی دارد. هنرجو پس از تحصیل در این رشته می تواند علاقه مندی های مردم را تشخیص داده و متناسب با نیاز آنها طرح های سفارشی ایجاد نماید. یک طراح لباس خوب به راحتی می تواند، روال های مد را شناسایی کند و برای طرح های مد نظر رنگ، پارچه و لوازم تزیینی مناسب استفاده نماید. جالب است که بدانید در کشورهایی همچون استرالیا درآمد یک طراح لباس خوب تا 100 هزار دلار در سال نیز می رسد. در ایران نیز اشخاص حرفه ای می توانند بین 15 تا 25 میلیون تومان به صورت ماهانه درآمد داشته باشند.

 

خیاطی و طراحی لباس دو رشته بسیار نزدیک به هم هستند که گاها همپوشانی نیز دارند. طراحی لباس از آنجا که با ذوق، خلاقیت و ایده پردازی همراه است، برای افرادی که به دنبال چالش می باشند، عالی است. اما در مقابل خیاط ها نیز می توانند خلق کننده یک طرح و ایده باشند. از همین رو قبل از اینکه هر کدام از این رشته ها یعنی خیاطی یا طراحی لباس را انتخاب نمایید باید ابتدا علایق خود را دسته بندی نمایید.

 

 

https://www.fibre2fashion.com/industry-article/2860/what-is-fashion-design

https://www.clothingpatterns101.com/clothing-design.html

5/5 - (206 امتیاز)

آموزش دوره طراحی لباس

25 دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 ساعته پاسخگوی شما هستیم
×